2 צפייה בגלריה
תלמידות בדרכן לבית ספר בירושלים
תלמידות בדרכן לבית ספר בירושלים
תלמידות בדרכן לבית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
"מתווה החזרה ללימודים הזוי, מסוכן ומנותק מהמציאות", מתריע יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים מנשה לוי ומצהיר: "חמישה ימים לפני פתיחת הלימודים והכאוס עדיין חוגג". לדבריו, על משרד החינוך לחדול מ"ריצת האמוק" לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר שתוביל לתחלואה נרחבת ולפגיעה בצוותים חינוכיים ותלמידים ולדחות אותה בחודש, יום לאחר חופשת סוכות.
גם בסקר שערכה התאגדות המנהלים לפני שבוע בקרב חבריה, עלה כי רוב של יותר מ-70 אחוז היו בעד דחיית מועד פתיחת שנת הלימודים. "השיבה לשגרה בצפיפות של 35 תלמידים בכיתה, במרחק עשרה סנטימטרים אחד מהשני, תסתיים בפיאסקו ובעלייה דרמטית במספר החולים המאומתים", אומר לוי, "אנחנו עוד נשלם מחיר כבד מאוד על ריצת האמוק הזאת של משרד החינוך. אני מצפה מהם לקבל החלטה אמיצה לדחות את פתיחת השנה".

2 צפייה בגלריה
מנשה לוי יו"ר התאגדות המנהלים
מנשה לוי יו"ר התאגדות המנהלים
"לא מוכן לקחת אחריות על מתווה שהונחת עלינו". מנשה לוי
לדברי לוי, משרד החינוך נתן אמנם אוטונומיה למנהלים, אך עשה זאת מבלי להתייעץ איתם ולהעביר להם סמכויות אמיתיות ותקציבים. "זהו מעשה פחדני להפיל אחריות על המנהלים", אמר לוי, "מדובר למעשה בכסת"ח. אני לא מוכן לקחת אחריות על מתווה שהונחת עלינו אם חלילה הורים יתבעו אותנו בשל תחלואה של ילדיהם".
נזיר ראבחנזיר ראבח
הוא ציין כי בהיעדר נאמני קורונה בבתי הספר, נדרשים המנהלים לעסוק בבירוקרטיה ובחלוקת ערכות בדיקה ביתיות. "אנחנו צריכים לזמן את ההורים, לחלק אותן, לבקש מהם לחזור אלינו עם התוצאות, זו סאגה בלתי נגמרת. אם משרד החינוך לא יגלה אחריות נפנה למשרד הבריאות ולקבינט הקורונה".
מנהל בית הספר הרב-תחומי כסרא סמיע נזיר רבאח הוסיף כי גם המורים לחוצים וחוששים. "מספיק שילד אחד יגיע חולה, וייגרם לנו נזק גדול מאוד", הסביר, "הכיתות אצלנו צפופות ומהר מאוד יהיו הדבקות ויסגרו כיתות".
יעל פזיעל פז
יעל פז, מנהלת תיכון חדרה, שהוכרזה כעיר אדומה, מוטרדת מאוד. "זה בלתי אפשרי לנהל למידה אמיתית בשכבה שבה חלק ילמדו בבית וחלק בבית הספר. כבר עכשיו שכבות י' וי"א לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים, כיוון שאין בהן יותר מ-70 אחוז מחוסנים. לאור ניסיון השנה שעברה מהר מאוד נצטרך לסגור כיתות בגלל חולים ובידודים".

מוטי ארבלמוטי ארבל
מנהל תיכון אמיתי באשדוד, מוטי ארבל, אמר כי עדיף לוותר על חודש החגים ולהחזיר אותו ביולי. "אם נפתח את שנת הלימודים שבוע אחרי שנשבר רף ה-10,000 נדבקים בקורונה, במו ידינו נגרום לצונאמי של בידודים", הזהיר. "אנחנו נביא לנסיקה עצומה בתחלואה במדינה כולה. לפתוח את השנה במצב הנוכחי זה פשוט להיכנס ראש בקיר במהירות גבוהה. גבוהה מדי. בואו נמתין עוד חודש. נמשיך לחסן יום ולילה. נוריד את מצב התחלואה. נוריד את מקדם ההדבקה. נפתח את השנה לשנה של בריאות ושמחה. אין קדושה ב-1 לספטמבר".
חיה שוירמן, מנהלת תיכון אוריה מקיף ב' בראשון לציון, הזהירה שהמתווה מחורר. "יגיעו תלמידים לא מחוסנים, שמורידים כל הזמן את המסכה ולצערנו גם המורים, משום שהם צריכים לנשום, יהיו הדבקות ויהיו מאמתים ורבים יישלחו הביתה", אמרה.
צוריאל רובינס, מנהל תיכון המקיף הדתי אמית באר שבע, טוען כי מדובר בהחלטה לא שוויונית: "אני לא יכול לשאת את העובדה שאני פותח שנת לימודים כשהכיתות עם התלמידים החזקים מבחינה סוציו-אקונומית מחוסנות ויכולות להגיע לבית הספר ואילו התלמידים החלשים סוציו-אקונומית לומדים מהבית. לצערי, זו הסטטיסטיקה החדה והברורה בערים האדומות. החלשים נשארים בבית והחזקים מגיעים לבית הספר".