מקורבים לראש מועצת בנימין ישראל גנץ תוקפים היום (ראשון) בחריפות את התנהלות ראש הממשלה נפתלי בנט, וטוענים כי בגלל חשבונות פוליטיים, מייבשים את אישורי הבנייה במועצת בנימין. גם ראש המועצה האזורית שומרון יצא נגד הממשלה וטען היום באולפן ynet כי תוכניות הבנייה שאושרו אינן מספיקות לצרכים המינימליים של יותר מחצי מיליון תושבי יהודה ושומרון: "המספרים לא מספיקים אפילו לילדים שגדלים ביישובים ומתחתנים, ובטח לא לאנשים שרוצים לעבור לפה", אמר.
כפי שפורסם בשבוע שעבר ב-ynet, שבעה חודשים מאז שהתכנסה בפעם האחרונה צפויה ישיבת התכנון העליונה במינהל האזרחי להתכנס השבוע ולאשר בנייה בהתנחלויות. לפי ההערכות, התוכניות שיאושרו יכללו כ-2,200 יחידות דיור בשלל מקומות ברחבי יהודה ושומרון – ולא רק בגושי ההתנחלויות, אלא גם במקומות הנחשבים למבודדים. זאת במקביל לפרסום של כתבנו אליאור לוי כי שר הביטחון בני גנץ אישר בנייה לכאלף יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C.
3 צפייה בגלריה
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה באפרת. ארכיון
(צילום: AFP)
"העובדות מדברות בעד עצמן", אומרת ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית. "בנט לא ביצע 'קיצוץ רוחבי' במספר תוכניות הבניה, למרות שגם זה חמור מאד. הוא בחר לגרוע כמות אדירה וחסרת פרופורציות דווקא מהמועצה האזורית בנימין, ולהותיר את המועצה הזו, הגדולה ביותר ביו"ש, עם אישור ל-14 יחידות דיור בלבד. אין שום תקדים להתנהלות כזו".
לדבריה "לא לגיטימי לסגור חשבונות פוליטיים על חשבון ארץ ישראל, ומי שעושה כך מעיד על עצמו, שהבנייה ביו"ש אינה יקרה ללבו, ממש כמו האם המתחזה ממשפט שלמה". הביקורת מגיעה נוכח מתן אישורי הבנייה בשבוע שעבר ולפיהם במועצת בנימין אושרו למתן תוקף רק 14 יחידות דיור ביישוב מעלה מכמש.
3 צפייה בגלריה
ישראל גנץ
ישראל גנץ
ראש מועצת בנימין ישראל גנץ
(צילום: שלו שלום, TPS )
למרות דבריהם של אנשי בנימין, מלכתחילה ציפו במועצת יש"ע לראות אישורי בנייה רחבים יותר ובמועצה ידעו שכאלפיים יחידות דיור בשטחה ירדו מסדר היום, בהן 629 יחידות בעלי, בטלמון 224, בנריה 168, בתל ציון 650 ועוד. בנוסף טוענים בבנימין כי אישורים למתן מבנים לטובת חינוך נתקעים במנהל האזרחי ולא מסופקים לבני הנוער. "אי אפשר לפתוח כך את השנה. יש מאות תלמידים שנכון לעכשיו אין להם איפה להיות בשנה הבאה. במנהל מייבשים אותנו בטענות שונות", מסביר גורם במועצה.
גורמים מדיניים מסבירים כי אישורי התוכניות של היישובים תל ציון, נריה, מצפה דני ונחליאל לא הגיעו בכלל לאישור שר הביטחון בני גנץ. רק התוכנית לכ-200 יחידות דיור בטלמון לא אושרה ותאושר על פי אותם גורמים בישיבה הבאה. עוד מציינים אותם גורמים כי בהמשך ישיר לתקופת הנשיא לשעבר טראמפ, גם הפעם ישיבת התכנון העליונה תכונס אחת לשלושה חודשים.
ראש מועצת בנימין ישראל גנץ נחשב למקורב מאוד לראש הממשלה לשעבר נתניהו, ושימש כציר שהתנגד נחרצות להקמת ממשלת בנט-לפיד בתוך מועצת יש"ע. יחד עם נוספים הוא אף הגיע בשעתו להפגין מחוץ לביתו של ח"כ ניר אורבך מימינה עת התלבט האם להיכנס לממשלה. גנץ גם מקורב מאוד ליו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ שמרבה לתקוף את הממשלה ונציגיה ממפלגת ימינה. "אני לא מאמין שסוגרים ככה חשבונות פוליטיים על חשבון ארץ ישראל, אבל הוא בטוח שעושים לו דווקא והמספרים מראים שיש כמות קטנה מאוד של אישורי בנייה אצלו במועצה בעוד שאצל אחרים יש יותר", אומר גורם בכיר בקרב המתנחלים.
3 צפייה בגלריה
יוסי דגן
יוסי דגן
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן
(צילום: שלו שלום, TPS )
הבוקר פתח ישראל גנץ אוהל מחאה מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים והתחיל בקמפיין תחת הכותרת "בנט מייבש את ההתיישבות". גנץ מסביר כי "מהלכים נרחבים שקידמנו לבנייה ביישובים נזרקו לפח על ידי הממשלה והעומד בראשה בנט. זה מצטרף להפקרה המדינית שהחלה עוד בממשלה הקודמת ומאפשרת לפלסטינים להשתלט על אדמות יהודה ושומרון באין מפריע".

ראש מועצת השומרון: "התוכניות לא עונות על הצורך המינימלי של התושבים"

גם יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, טען היום באולפן ynet כי התוכניות שאושרו לבנייה אינן עונות על הצרכים של התושבים. "צריך להגיד תודה לפני הכל, כי אושרו 2,200 יחידות דיור, כולל תוכניות חשובות להתיישבות", אמר דגן. "אבל אחרי שבעה חודשים של הקפאת תכנון מוחלטת על חצי מיליון אזרחים ביו"ש, המספרים שאושרו אינם עונים על הצורך המינימלי. צריך להבין, יש שם יותר מחצי מיליון אזרחים וקצב הגדילה הטבעי אצלם הוא הגדול במדינה. חלק מהאישורים של ה-2,200 יחידות אינם אישורים למתן תוקף אלא רק אישורים ראשוניים. המספר האמיתי הוא אלף ומשהו יחידות דיור, שאפשר להוציא עליהן היתרי בנייה, אחרי יותר מחצי שנה, לחצי מיליון אזרחים. כל אדם מבין שזה לא עונה על הצורך המינימלי".
דגן פנה לממשלה ואמר: "אתם אומרים שאתם ממשלת ריפוי, ממשלת אחדות. אנחנו חלק מהאחדות, אנחנו חלק מהעם הזה והמדינה הזו. לא יכול להיות שאני כראש מועצה, צריך לחזור לתושבים שלי, וכמוני עוד 23 ראשי רשויות על חצי מיליון אזרחים - עם מספרים שלא מספיקים אפילו לילדים שגדלים ביישובים ומתחתנים, בטח לאנשים שרוצים לעבור לפה".
אולי מה שטוב למדינת ישראל זה לא להיות בעימות מתמיד עם הממשל האמריקני. "מה שטוב למדינת ישראל זה למנוע הקמתה של מדינת טרור בלב הארץ, וזה יהיה רק אם יהיו הרבה יהודים שיגורו כאן. מה שטוב למדינה זה להוזיל את מחירי הדיור, כי כל בית בשומרון זה פחות דירה ברוטשילד, זה מתמטיקה. השומרון זה עשרים דקות מת"א, כל מי שבא לשומרון מגיע מת"א, פ"ת, חדרה, נתניה, וזה מוזיל את מחירי הדיור, ובעיקר זאת הארץ שלנו והגיע הזמן שנפסיק עם הטיעונים העבשים האלה שכבר אף אחד לא מאמין להם, שאם נבנה, כל היחסים ייחרבו עם כל מדינות העולם. הממשלה אמורה לתת לתושבים שלי את אותם דברים שהשכנים שלך מקבלים. אם יש משהו משפטי או תכנוני, בוודאי, אבל פוליטי? למנוע בנייה ברמה הפוליטית זה דבר שלא מקובל".
גם ראש מועצת שומרון יצא נגד החיבור, לדבריו, בין בנייה ליהודים לבין הכשרת בנייה לא חוקית של הרשות הפלסטינית בשטחי C. "זה דבר שהוא לא מקובל, כי לא יכול להיות שההתיישבות היהודית ביו"ש, בלב ארץ ישראל, תהיה בת ערובה של עבריינות, של הרשות, של השתלטות על שטחי C. ואם אנחנו רוצים באמת משילות, צריך לטפל בהשתלטות הפלסטינית של שטחי C ולרמוס את זה".
אטילה שומפלבי השתתף בהכנת הכתבה