הודעה משותפת חריגה של ראשי מערכות הביטחון, על רקע הניסיון של השר לביטחון לאומי לצמצם את מספר המתפללים בקרב ערביי ישראל בהר הבית והחשש שחמאס ינסה להבעיר את האש ברמדאן. גורמים במערכת הביטחון אמרו כי המפכ"ל נוטה כעת יותר לעמדת הצבא והשב"כ - ולא לעמדת השר איתמר בן גביר ומפקד משטרת מחוז ירושלים דורון תורג'מן.
הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר והמפכ"ל קובי שבתאי קיימו אמש (ראשון) הערכת מצב משותפת לקראת חודש הרמדאן. בהודעה המשותפת שפרסמו נכתב כי מטרת הערכת המצב הייתה "לחזק את התיאום בין הגופים והמוכנות המבצעית לכלל התרחישים, לצד הרצון לאפשר חופש פולחן לערביי ישראל ויו"ש, תחת מגבלות ביטחוניות ובטיחותיות".
2 צפייה בגלריה
 יואב גלנט, הרצי הלוי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי
 יואב גלנט, הרצי הלוי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי
גלנט, הלוי, בר ושבתאי. המפכ"ל נוטה כעת לעמדתם
(צילום: אלעד מלכה, דובר צהל, יאיר שגיא, מארק ישראל סלם)
הכותרת
מי מפחד מהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית? | נדב איל
25:50
השאלה המרכזית היא האם להגביל עלייה של ערבים ישראלים להר הבית. במערכת הביטחון מתנגדים להגבלה שכזו, אבל מסכימים להגבלה של סך כל המתפללים - לעשרות אלפים, כנראה שליותר מ-50 אלף. בדיון הקודם ראש הממשלה בנימין נתניהו נטה לקבל את עמדת המשטרה, כשעמדת הצבא היא לא להגביל את הגעת ערביי ישראל - אלא רק על פי המלצת שב"כ, לפי אזורים מסוימים וגיל.
הצבא תומך בזה, בין היתר עקב העובדה שהסלמה ביו"ש תוביל לצורך להוצאת כוחות מעזה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר שלא יאפשר למחבלים להניף תמונות של יחיא סינוואר. ראש השב"כ בר אמר כי אולי כך לא תהיה תמונה של סינוואר בהר הבית, אבל הדבר לא ימנע הסלמה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו. רה"מ עדיין לא הכריע
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוליבייה פיטוסי)
המפכ"ל שבתאי לא דיבר בדיון הקודם, אבל כעת עמדתו נוטה להיות דומה יותר לזו של שר הביטחון יואב גלנט, ושל הרמטכ"ל וראש השב"כ. נתניהו נטה בדיון הקודם בעד עמדת בן גביר, והשאלה היא אם יישאר בעמדה הזו גם עכשיו.
הערב היה אמור להתקיים בקריה דיון בהשתתפות ראש הממשלה על התפילות בהר הבית ברמדאן, בהשתתפות קבינט המלחמה למעט השר בני גנץ שנמצא בוושינגטון. השרים בן גביר, ישראל כץ ויריב לוין הוזמנו אף הם, לצד היועצת המשפטית לממשלה, ובדיון אמורה המשטרה להציג את המלצותיה כיצד להגביל את מספר המתפללים. אבל בסופו של דבר נדחה הדיון למחר, עקב השפעת שבה לקה נתניהו.
בתוך כך, יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר ל-ynet כי "מחר תצא משלחת של המפלגה לעמאן לאחר הזמנת מלך ירדן עבדאללה השני על מנת לדון בענייני המלחמה ובסטטוס קוו במסגד אל-אקצא לקראת חודש הרמדאן הקדוש. הפגישה תתקיים מחר אחר הצהריים". היום כבר נפגשו חברי הכנסת איימן עודה, אחמד טיבי ויוסף עטאונה מחד"ש-תע"ל עם המלך, ודנו עמו בהגבלת המתפללים בהר הבית.
לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מקווה שפלישה ישראלית לרפיח תוביל להתקוממות במגזר הערבי וביהודה ושומרון. גורם ישראלי אמר כי ההערכה כעת בירושלים היא שייתכן שסינוואר מעדיף שהמתיחות ברמדאן רק תגבר - ולא שהלחימה תופסק.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "צר לנו שבנושא רגיש ומורכב אשר נדון בדיונים מסווגים בדרג המדיני וטרם התקבלו כל החלטות בעניין, ישנם גורמים אשר משמיעים עמדות שלא ברור על מה הן מסתמכות ויש בהן בכדי לפגוע בתהליך ולהלהיט את הרוחות.
"משטרת ישראל אחת היא ותציג את עמדותיה הרשמיות בפני הדרג המדיני ולא באמצעות כלי התקשורת. לא קיים כל שיח על עמדות שונות בין המפכ"ל לאי אילו ממפקדי המחוזות. משטרת ישראל תמשיך לעשות כל שלאל ידה בכדי לשמור על האיזון בין חופש הפולחן לבין שלום הציבור וביטחונו".