150 יום בשבי, ופריצת דרך לקראת עסקת חטופים עדיין אין: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר לפני כמה ימים כי הוא מקווה שנגיע להפסקת אש עד יום שני, אבל יום שני הגיע - ועסקה אין.
ישראל לא שלחה אתמול נציגים לשיחות בקהיר, בעקבות תשובת חמאס שלא כללה את המרכיבים שאותה דרשה ישראל, ובהם מספר החטופים שבחיים. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי גורמים מצריים אמרו שיש התקדמות איטית בלבד בשיחות, אבל הבוקר (שני) טענו בטלוויזיה המצרית כי הושגה "התקדמות משמעותית". בכיר בחמאס אמר כי השבוע הראשון של חודש הרמדאן, שמתחיל בעוד שבוע בדיוק, הוא תאריך יעד ריאלי יותר לעסקה.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
סינוואר ונתניהו
(צילום: AP, רויטרס)
גורמים במצרים וקטאר אמרו כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מנותק קשר כבר לפחות שבוע, מה שעלול להקשות על הגעה לעסקה. לפי גורמים המעורים בנושא, המסר האחרון שהעביר סינוואר למנהיגות חמאס בקטאר היה לא למהר להגיע לעסקת חטופים.
חבר קבינט המלחמה בני גנץ, שנחת בארצות הברית ואמור להיפגש עם סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס, הבהיר לאחרונה כי הלחימה תתרחב לרפיח ברמדאן - אם עסקה לא תהיה. לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", סינוואר מקווה שפלישה ישראלית לעיר שבדרום הרצועה תוביל להתקוממות במגזר הערבי וביהודה ושומרון. גורם ישראלי אמר כי ההערכה כעת בירושלים היא שייתכן שסינוואר מעדיף שהמתיחות ברמדאן רק תגבר - ולא שהלחימה תופסק. שבוע לפני פתיחת חודש הרמדאן, אלו הדרישות של ישראל שטרם נענו, ואלו דרישות חמאס.
3 צפייה בגלריה
עצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
בחמאס עדיין לא השיבו כמה חטופים בחיים, דרישה שהמתווכים אמרו שישראל העלתה בסוף השבוע
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)

מספר החטופים שבחיים

ישראל, כאמור, לא שלחה נציגות לשיחות שנערכו אתמול בבירת מצרים. הסיבה הייתה שתשובת חמאס למתווה שהועלה בפסגת פריז 2 לא כללה את מספר החטופים שבחיים - דרישה שהמתווכים אמרו שישראל העלתה בסוף השבוע.
ישראל מתנה את המשא המשא ומתן בכך שחמאס ימסור את שמות החטופים שבחיים. לפי המתווה, אמורים להשתחרר בין 35 ל-40 חטופים שנמצאים כבר 150 יום בשבי בעזה - נשים, גברים מבוגרים וחולים.
גורמים בישראל אמרו כי במטרה להגיע לעסקה, אין התעקשות לקבלת רשימה הכוללת את שמות החטופים - אבל יש דרישה לקבלת המספר. בישראל סבורים שיש כ-40 חטופים בחיים במסגרת "הפעימה ההומניטרית", אבל המספר המדויק אינו ידוע.

מספר האסירים שישוחררו תמורת החטופים

פרט למספר החטופים שבחיים, חמאס לא העביר בתשובתו - שאותה לא מיהר להעביר - גם את המפתחות: כמה אסירים פלסטינים הם דורשים לשחרר תמורת כל חטוף.
בכיר בחמאס אמר אתמול לעיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד כי חמאס "לא ימסור כל פרט או מידע על החטופים ללא מחיר. צריך לשלם מחיר גדול לכל מידע - הקלה על סבל העם בעזה והפסקת אש".

החזרת עזתים לצפון הרצועה

בחמאס דורשים שכל תושבי צפון הרצועה יוכלו לחזור לבתיהם, ישראל כבר הסכימה בפסגת פריז השנייה לחזרה חלקית - ולא נראה שסעיף זה יהווה מכשול בדרך לעסקה.
3 צפייה בגלריה
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
ישראל הסכימה להכנסת יותר מ-500 משאיות ביום במקרה של עסקה. הצנחת חבילות הסיוע ברצועה
( צילום: רויטרס /Kosay Al Nemer)

הגדלת הסיוע ההומניטרי

ישראל הסכימה שלא פחות מ-500 משאיות ביום ייכנסו לרצועה לאחר שתושג עסקה, לצד הכנסה של 200 אלף אוהלים למגורים זמניים לאוכלוסייה, ו-60 אלף בתים יבילים. מלבד זאת, יתאפשר לגורמים בינלאומיים לשקם מיידית בתי חולים בעזה ולאפשר הכנסת ציוד הכרחי. ישראל גם תאפשר הכנסת ציוד כבד לפינוי ההריסות ברצועה. בחמאס מדגישים שהם דורשים את הגדלת הסיוע, אבל גם במקרה זה לא נראה שמדובר במכשול להסכם.

הפסקת אש

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש פעם אחר פעם כי המטרה נותרה חיסול חמאס, ולפי הדיווחים מהתקופה האחרונה ארגון הטרור כבר לא דורש את סיום המלחמה כולה - אלא רק שיתקיימו דיונים על המשך הפסקת האש בזמן ההפוגה.
אתמול אמרו גורמים לאל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי כי "מצרים רואה את דרישות חמאס לחזרת תושבי הרצועה לצפון, הכנסת סיוע והפסקה כוללת של האש, כדרישות הגיוניות. מצרים וקטאר מאמינות כי התנאים מתאימים להגעה להסכם באמצעות לחץ על הצדדים".

ובינתיים: לחץ אמריקני גובר

אותו לחץ מגיע בעיקר מהצד האמריקני - אבל לא רק על חמאס. סגניתו של ביידן, קמלה האריס, אמרה אמש כי ממשלת ישראל "חייבת לעשות יותר ולהגביר את כניסת הסיוע לרצועה - בלי תירוצים".
האריס, שתפגוש כאמור את גנץ בוושינגטון, אמרה כי "המצב בעזה שובר לב. יותר מדי חפים מפשע נהרגים. הם סובלים מאסון הומניטרי. ממשלת ישראל צריכה לפעול להחזרת הסדר לרצועה. יש לסלק את האיום של חמאס, לשקם את התשתיות ולאפשר כניסת סיוע".
לדבריה, יש להחיל הפסקת אש מיידית ברצועה, שתאפשר שחרור חטופים והכנסת סיוע לתושבים. האריס אף ציינה כי "יש עסקה על השולחן", אבל הסתייגה ואמרה שחמאס טרם אישר אותה.