העיתונאי בן כספית טען היום כי מייסד מלאנוקס, איל וולדמן, נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום היזמות - ושר החינוך יואב קיש, שלא אהב את ההחלטה, הפעיל לחצים כדי לבטלה. כשלא הצליח, החליט לבטל את כל פרסי ישראל - ואמר כי השנה, בעקבות המלחמה, יחולק הפרס רק בקטגוריית גבורה אזרחית וערבות הדדית.
1 צפייה בגלריה
איל וולדמן
איל וולדמן
איל וולדמן
(צילום: אוראל כהן)
וולדמן, נציין, היה אחד המועמדים הבולטים לקבלת הפרס, אלא שכעת פרסם כספית כי למעשה הוא כבר נבחר. לפי התקנון, ועדות הפרס מתכנסות ובוחרות מועמד, ולאחר מכן הן מעבירות אותו לאישורו של שר החינוך - שמכריז על הזוכה. ל-ynet נודע כי לפחות חלק מהוועדות בחרו השנה את הזוכה.
וולדמן, יזם הייטק שתרם רבות לפיתוח הענף בישראל, היה לאורך השנה פעיל בולט במחאה נגד הממשלה. ב-7 באוקטובר הוא שכל את בתו דניאל (24) במסיבה ברעים, וגם בן זוגה נעם שי (26) נרצח.
וולדמן, שייסד את חברת מלאנוקס שנמכרה בזמנו בלמעלה מ-7 מיליארד דולר לאנבידיה. ב-1993 הוא ייסד גם את חברת גלילאו, שנמכרה ב-2001 לחברת השבבים האמריקנית מארוול טכנולוגיות ב-2.7 מיליארד דולר. כיום יו"ר וולדו הולדינגס, חברת השקעות פרטית שבבעלותו.
לאורך 2023 הוא היה פעיל בולט במחאה נגד הממשלה בעקבות המהפכה המשפטית. ב-13 באוקטובר, ימים ספורים אחרי הטרגדיה שפקדה אותו, כתב וולדמן ברשתות החברתיות ש"כל יום שבו נתניהו יושב בכיסאו כראש הממשלה יגרום סבל לכל הצדדים".
לפי בן כספית, אחרי שנודע לקיש כי ועדת הפרס בחרה בוולדמן, הוא החל להפעיל לחצים לביטול המינוי. חברי ועדת הפרס סירבו לחזור בהם - ובהמשך הודיע קיש על החלטתו לבטל את הפרס כולו.

קיש, מנגד, טען כי מדובר ב"פייק ניוז". לדבריו, "ההחלטה לדחיית פרס ישראל נבעה אך ורק מהמצב המלחמתי במדינה. לצערי שוב אנחנו פוגשים בעיתונאים מסוימים שלא נותנים לכמה עובדות להרוס להם סיפור קונספירציה בדיוני. בניגוד לנאמר, השנה אף זוכה לא נבחר לפרס ישראל.
"מכיוון שעבודת הוועדות חסויה ותחת שמירת סודיות לא ניתן להתייחס אליהן פומבית. כפי שפורסם עם קבלת ההחלטה לא יהיה ביטול של הפרסים, אלא דחייה בשנה וכל זוכה, בהינתן ועבר בהצלחה את כלל הפרמטרים השונים, יקבל את הפרס בשנה הבאה.
"החלטתי מממשת עמדה ערכית שבוחרת להתמקד השנה, יום העצמאות הראשון שלאחר אירועי ה-7 באוקטובר, בהוקרת פעולות התקומה, הגבורה והערבות ההדדית של אזרחי ישראל".
באקדמיה, נזכיר, מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה של קיש, וקראו לו לחזור בו מביטול הפרס.