קנצלר גרמניה, אולף שולץ, ביקר הבוקר (רביעי) בחריפות את אמירתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בביקורו בברלין ולפיה "ישראל ביצעה 50 שואות בפלסטינים". שולץ כתב בציוץ בטוויטר: "אני נגעל מדבריו המקוממים של הנשיא הפלסטיני. במיוחד עבורנו הגרמנים, כל השוואה לשואה היא בלתי-נסבלת ובלתי-מתקבלת על הדעת". הוא הוסיף: "אני מגנה כל ניסיון להכחיש את פשעי השואה".
את הדברים אמר אמש אבו מאזן לאחר שנשאל בנוכחות הקנצלר הגרמני אם הוא מתכוון להתנצל בפני ישראל וגרמניה על מעשיהם של המחבלים הפלסטינים בטבח י"א חללי מינכן שאירע לפני 50 שנה, והשיב כי "אם אתם רוצים להסתכל על העבר, בבקשה: ישראל ביצעה '50 שואות' בפלסטינים".
6 צפייה בגלריה
אבו מאזן ואולף שולץ
אבו מאזן ואולף שולץ
אמש הוא רק עיקם את פרצופו. אבו מאזן ושולץ בברלין
(צילום: EPA)
לפי סוכנות הידיעות AP, בזמן נאומו של יו"ר הרשות עיקם הקנצלר הגרמני את פרצופו בחוסר שביעות רצון - אולם הוא לא הגיב בזמן אמת, ולא גינה את הדברים. בהמשך מסר הצהרה ל"בילד" הגרמני שבה מתח ביקורת על בחירת המילים של אבו מאזן. "המעטה בערך הזוועות של השואה היא בלתי-מתקבלת", אמר שולץ.
בשיחה שנערכה בין אבו מאזן לבין שולץ עוד קודם לכן, דחה הקנצלר הגרמני את טענותיו שישראל מקיימת משטר אפרטהייד - והבהיר כי מבחינתו אין זה הזמן להכיר ברשות הפלסטינית כמדינה, למרות בקשותיו החוזרות ונשנות של אבו מאזן. יו"ר הרשות אמר כי הוא מתחייב לבצע מצדו צעדים בוני אמון כדי לקדם פתרון מדיני עם ישראל, ואמר: "בבקשה, בואו לקראת השלום והביטחון. בואו נבנה אמון בינינו".
אמש ראש הממשלה יאיר לפיד תקף את דבריו של אבו מאזן. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב לפיד כי "אמירתו של אבו מאזן על '50 שואות' על אדמת גרמניה היא לא רק חרפה מוסרית אלא גם עיוות נורא. 6 מיליון יהודים נספו בשואה, מיליון וחצי ילדים יהודים נספו. ההיסטוריה לא תסלח לו".
6 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
"נגעל מדבריו". שולץ נגד אבו מאזן
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"לא רק חרפה מוסרית, אלא גם עיוות נורא". לפיד
(צילום: AP)
שר הביטחון בני גנץ, שנועד עם אבו מאזן מספר פעמים בשנה האחרונה וספג על כך ביקורת, הגיב על דברי יו"ר הרשות וכינה אותו "מכחיש שואה": "דברי אבו מאזן בזויים ושקריים, והם ניסיון לעוות ולשכתב את ההיסטוריה. ההשוואה האומללה והמופרכת בין השואה, שבוצעה על ידי הגרמנים ועוזריהם תוך ניסיון להכחיד את העם היהודי, לבין צה"ל, המגן על תקומת ישראל בארצו ועל אזרחי ישראל וריבונותה מפני טרור אכזרי היא הכחשת שואה".
עוד הוסיף גנץ: "‏מצופה ממי שמבקש שלום להכיר בפשעי עבר ולא לעוות את המציאות ולשכתב את ההיסטוריה. אנחנו נמשיך ללמוד מההיסטוריה כולל ממרכיביה המעוותים והאפלים, נחתור לשלום ונשמור על ביטחוננו וחוסננו היהודי".
שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, הגיב בזעם על אמירתו של אבו מאזן: "בושה! גם אם קיבלת את הדוקטורט שלך בהכחשת שואה, אתה צריך להבין שפיוס בין אנשים לא יכול להתבסס על שקרים ועיוותים. חייבת להיות אפס סובלנות להכחשת השואה של מחמוד עבאס על אדמת גרמניה".
6 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
גנץ ספג ביקורת, וכינה את אבו מאזן "מכחיש שואה". "מצופה ממי שמבקש שלום להכיר בפשעי עבר"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אסור לתת לו לגיטימציה, ובטח שלא להזמינו לראש העין". שקד, עקצה את גנץ
(צילום: אוהד צויגנברג)
גם במערכת הפוליטית בישראל לא נשארו אדישים לאמירה, ועל רקע מערכת הבחירות המתקרבת היו מי שניצלו זאת כהזדמנות להתנגח עם יו"ר "המחנה הממלכתי" גנץ שנפגש עם אבו מאזן לצורך תיאום ביטחוני ופתרון סוגיות אזרחיות. "אבו מאזן נלחם בחיילי צה"ל בהאג, ומכחיש שואה בגרמניה. אסור לתת לו לגיטימציה ובטח שלא להזמינו לראש העין", עקצה בטוויטר שרת הפנים ויו"ר הרוח הציונית איילת שקד.
שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בטוויטר: "אבו מאזן הוא מכחיש שואה ואויב מושבע של מדינת ישראל. הוא טרוריסט שעוסק בטרור מדיני ולכן הוא מסוכן יותר מכל פעילי הטרור של החמאס או הג'יהאד האיסלאמי. אני קורא לרה"מ ולשר הביטחון להפסיק לתת לו לגיטימציה, להיפגש ולהידבר איתו".
"אין כל סיבה להתרגש מאיומיו להפסיק את התיאום הביטחוני, כי גם אבו מאזן יודע שהתיאום הביטחוני חשוב לו עצמו, לא פחות מלישראל, ואם האיש נשאר בחיים עד היום ולא חוסל על ידי ארגוני טרור מתחרים, זה אך ורק בזכות התיאום הביטחוני בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים למערכת הביטחון הישראלית".
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
קרא לגנץ ולפיד "להפסיק לתת לאבו מאזן לגיטימציה". ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט אמר: "כראש ממשלה לא הסכמתי לפגוש את אבו מאזן, או לקדם כל משא ומתן מדיני איתו, גם מול לחצים מבית ומחוץ. 'פרטנר' שמכחיש שואה, רודף את חיילנו בהאג ומשלם משכורות לטרוריסטים - הוא לא פרטנר".
גנץ השיב לאחר מכן על הביקורת ואמר: "מי שלא שולח חיילים לקרב, ומי שאין לו אחריות לחיי אזרחי ישראל ולחיילי צה"ל - טוב יעשה אם לא יטיף על פגישות שמנעו ומונעות את המלחמה הבאה ומביאות ליציבות בשטח ולחופש פעולה מדיני. בזכות התיאום הביטחוני שמתבצע בדרגי השטח, ועל ידי ראשי מערכות הביטחון ועל ידי – יש אזרחים וחיילים רבים שחייהם ניצלו. מי שרוצה לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהמציאות הביטחונית והמדינית המורכבת - לא מתאים לאחוז בהגה השלטון ולהוביל את מדינת ישראל".
הוא הוסיף: "אני מתכוון להמשיך ולנהג באופן אחראי את ההתנהלות האזורית ובפרט מול הפלסטינים, למען ביטחון ישראל וללא שיקולים פוליטיים".
חבר מפלגתו של גנץ, שר המשפטים גדעון סער, הגיב גם: "דבריו של אבו מאזן - חרפה. הם חלק מתעמולה פלסטינית ממסדית המבוססת על עלילות דם כוזבות, עם 50 גוונים של אנטישמיות, שמטרתן דה-לגיטימציה לישראל. בחירתו של אבו מאזן לומר את דבריו המתועבים על אדמת גרמניה רק מעידה על השפל אליו בחר להגיע".
בעמוד הטוויטר של מפלגת הליכוד נכתב: "הכחשת השואה של אבו מאזן מזעזעת ומסוכנת, ושיתוף הפעולה האובססיבי של לפיד וגנץ עם אבו מאזן וממשיכי דרכו מסוכנת לא פחות".
שר התפוצות נחמן שי ממפלגת העבודה אמר כי "ההיסטוריה הפלסטינית שזורה באירועים עצובים ואפילו בטרגדיות, אף אחת מהן אינה מתקרבת אפילו לשואה שפקדה את העם היהודי במאה ה-20. אבו מאזן יודע זאת היטב - הוא מכחיש שואה".