לשכתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיעה הבוקר (חמישי) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התקשר לפני זמן קצר "לברך אותו על ניצחונו בבחירות והקמת הממשלה". בהודעה שפורסמה נמסר כי "שני המנהיגים דנו במספר סוגיות ובראשן המלחמה באוקראינה" - זאת בזמן שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נמצא בארה"ב, וזמן קצר אחרי פגישתו עם הנשיא ג'ו ביידן.
עוד נמסר כי נתניהו אמר לפוטין שהוא "מקווה שתימצא הדרך בהקדם לסיום המלחמה והסבל שנגרם ממנה", והוסיף גם שהוא "נחוש למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני ולבלום את ניסיונותיה להתבסס צבאית בגבולנו הצפוני".
לפי הקרמלין, השיחה בין נתניהו לנשיא הרוסי שנחשב מאוד מקורב אליו, עסקה גם ביחסים הבילטרליים והמצב הבינלאומי. "שני המנהיגים הביעו ביטחון שיחסי ישראל-רוסיה ימשיכו להתפתח דרך מגעים ברמות שונות. מנהיג רוסיה מסר לנתניהו ולעם בישראל את ברכתו לרגל חג החנוכה", נמסר מהקרמלין.
במהלך מערכת הבחירות, הצהיר נתניהו כי אם ירכיב את הממשלה הוא ישקול לספק לאוקראינה נשק. כמו אכן אמר שיבחן לשמש כמתווך בין רוסיה לאוקראינה. הרוסים הזהירו שאספקת נשק מישראל לרוסיה, ובכללו הגנתי וגם דרך מדינה שלישית, תגרור תגובה מצידם.
בין הנושאים הבוערים ביחסי ישראל רוסיה: המשך התיאום בין המדינות בכל מה שנוגע לפעילות צה"ל נגד הברחות אמל"ח בסוריה ונגד התבססות איראן. מנגנון התיאום בין המדינות עובד טוב. ממשלתו של נתניהו תבקש לוודא המשך חופש הפעולה של ישראל בסוריה.
2 צפייה בגלריה
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
קשר ארוך שנים. פוטין ונתניהו
(צילום: AP)
ברקע עומדת דרישת סוריה לסגור את משרדי הסוכנות בתחומה. ביום שלישי השבוע נערך שימוש שבו ביקשו נציגי הסוכנות דחייה נוספת כדי להמשיך בביצוע התאמות לפי דרישות משרד המשפטים הרוסי. בית המשפט המקומי הסכים לתת דחייה נוספת וקבע את הדיון הבא ל-17 בפברואר. ככלל, ההערכה של גורמים שעוסקים בנושא היא שבסופו של דבר משרדי הסוכנות לא ייסגרו.
פוטין מצפה מנתניהו לעמוד בהבטחתו מהעסקה לשחרור נעמה יששכר לקבל לידיו את הבעלות לחצר אלכסנדר. ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט וראש הממשלה היוצא יאיר לפיד התכחשו לסיכומים האלה ויש להניח שכעת אם חזרתו ללשכת ראש הממשלה, נתניהו יפעל ליישום ההבטחה. זה יחייב החלטת ממשלה או ועדת שרים ויצריך תשלום פיצויים למי שמחזיק בחצר אלכסנדר כיום. לאחר ש"ידיעות אחרונות" חשף את מכתבו של פוטין לבנט בנושא, הודיע הקרמלין שהחזרת חצר אלכסנדר עומדת בראש סדר העדיפויות של רוסיה ביחסים עם ישראל.
במקביל, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן התבטא היום בחיובית בעד ישראל, עם רמיזה לצעד משמעותי מצידה, ייתכן שמדובר בהעברת שגרירותה לירושלים. "אנו מכינים צעד אחד או שניים שייקחו את מערכת היחסים בין שתי המדינות למקום אף גבוה יותר", אמר היום אורבן, שנמנה עם המנהיגים הראשונים שמיהרו לברך את נתניהו לאחר ניצחונו.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וולדימיר זלנסקי בבית הלבן
ג'ו ביידן וולדימיר זלנסקי בבית הלבן
השיחה עם פוטין - במקביל לביקור הדרמטי של זלנסקי בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
השיחה בין נתניהו ופוטין, להם קשר ארוך עוד ממשלותיו הקודמות של ראש הממשלה המיועד, מגיעה כמעט חודשיים לאחר הבחירות - בהן הושגה הכרעה ברורה לטובת הגוש בראשות נתניהו. לצורך השוואה, שיחה בין יו"ר הליכוד לזלנסקי התקיימה כבר ב-7 בנובמבר, שישה ימים אחרי מועד הבחירות. נתניהו הבטיח לו אז כי "יבחן את סוגיית אוקראינה" אחרי שיתמנה לתפקיד. לדברי גורמים אוקראיניים, זלנסקי העלה בשעתו בשיחה את בקשתו לנשק ישראלי, ואף הזמין את נתניהו לביקור בקייב.
נתניהו, נזכיר, אמר במהלך מערכת הבחירות כי ישקול לספק לאוקראינה נשק ישראלי אם ייבחר, ויבחן גם אפשרות לשמש מתווך בין רוסיה לאוקראינה. התיווך הקודם לסיום הלחימה בין הצדדים, בין היתר על-ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ונשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, נכשל. בהזדמנות אחרת הבהיר נתניהו כי בעיניו המדיניות של הממשלה הנוכחית בסוגיית אוקראינה הייתה שקולה.
כשבועיים לפני הבחירות הגיעה אזהרה רשמית ממוסקבה בנושא אספקת נשק לאוקראינה. הרוסים הזהירו שצעד שכזה יגרור תגובה רוסית. נשיא רוסיה לשעבר ומקורבו של פוטין דמיטרי מדבדב הבהיר כי אספקת נשק ישראלי לאוקראינה תפגע ביחסים בינה לרוסיה.
אתמול כאמור נחת זלנסקי בוושינגטון, במסגרת ביקור מפתיע בארה"ב של הנשיא האוקראיני - שיצא לראשונה ממדינתו אחרי 300 ימים של מלחמה. הוא נפגש עם ביידן בבית הלבן ובסיומה של פגישה בת שעתיים בחדר הסגלגל התייצבו שני המנהיגים למסיבת עיתונאים משותפת. ביידן הבטיח לזלנסקי ולאומה האוקראינית: "במשך 300 ימים אתם מראים לרוסיה ולעולם עמוד שדרה מפלדה, אהבה למולדת ונחישות בלתי ניתנת לערעור. לעולם לא תהיו לבד".
במהלך הלילה נאם זלנסקי בכינוס משותף של שני בתי הקונגרס בארה"ב, בית הנבחרים והסנאט, כשבפיו מסר נחרץ לציבור האמריקני ולמחוקקים שלו: "אוקראינה חיה ובועטת". זלנסקי שיבח את הלוחמים בבחמוט, עיר נצורה שהפכה למוקד לחימה בשבועות האחרונים, אותם ביקר כיממה לפני המראתו לארה"ב. הכוחות שם העניקו לו דגל אוקראינה שקושט בחתימות החיילים ובמילות עידוד, וזלנסקי הביא אותו עימו לוושינגטון. בסיום נאומו פרש ומסר אותו ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שנתנה לו בתמורה שי דומה - דגל ארה"ב מקופל בתיבה מהודרת.