נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב הזהיר בצהריים (יום ב') את ישראל כי אם תשלח נשק לאוקראינה - היחסים בין מוסקבה לירושלים "ייהרסו". בהודעה שפרסם בחשבון הטלגרם שלו כתב מדבדב, שכיום מכהן כסגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית ונחשב לאחד ממקורביו הבולטים של הנשיא ולדימיר פוטין, כי "נראה שישראל נערכת לשלוח נשק למשטר בקייב. זהו צעד פזיז. זה יהרוס את כל היחסים בין המדינות שלנו".
3 צפייה בגלריה
דמיטרי מדבדב, יאיר לפיד
דמיטרי מדבדב, יאיר לפיד
מדבדב ולפיד
(צילום: AP, אוליבייה פיטוסי)
3 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל
מיירט כיפת ברזל
"כיפת ברזל" בפעולה. ישראל תהיה מוכנה לשלוח מערכות הגנה אווירית לאוקראינה?
(צילום: AFP)
לא ברור על בסיס מה טוען מדבדב כי ישראל "נערכת" לשלוח נשק לאוקראינה, אך ייתכן שבכך הוא מתייחס ללחץ הגובר על ישראל להצטרף למערב לספק גם היא סיוע צבאי - לכל הפחות במערכות הגנה - לממשלה האוקראינית. ישראל, נזכיר, נמנעה עד כה ממתן סיוע שכזה בדיוק בשל החשש מפגיעה ביחסים האסטרטגיים מול מוסקבה, שעלולה בין היתר להקשות את פעילות צה"ל בסוריה, ואיימה גם בהשבתת פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה.
ייתכן שהאזהרה של מדבדב נבעה מדבריו אתמול של שר התפוצות נחמן שי, שקרא לספק סיוע צבאי לאוקראינה בעקבות הדיווח ב"וושינגטון פוסט" על כך שאיראן נערכת להעביר לרוסיה טילי קרקע-קרקע בליסטיים - כשעד כה הסתפקה רק במשלוחי מל"טים. "הבוקר נמסר כי איראן מעבירה טילים בליסטיים לרוסיה. נסתיימו הספקות איפה ישראל צריכה לעמוד בסכסוך הדמים הזה. אין מקום לצדקנות עוד. הגיעה העת שנגיש לאוקראינה סיוע צבאי כפי שעושות ארה"ב ומדינות נאט"ו", מסר אתמול שי.
ראש הממשלה יאיר לפיד כבר עורר את חמתה של מוסקבה בגינויים חריפים שהשמיע נגד המתקפות הרוסיות באוקראינה, בהן זו שאירעה לפני שבוע בדיוק כנקמה על הפיצוץ בגשר קרים. לפיד גינה אז את מה שכינה "תקיפה רוסית על אוכלוסייה אזרחית", וברוסיה מיהרו להגיב: שגרירות רוסיה בישראל טענה אז, בין היתר, כי ישראל שתקה במשך שמונה שנים על "מתקפות טרור אוקראיניות בדונבאס".
3 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט מתוצרת איראנית בשמי קייב, במהלך המתקפה הרוסית הבוקר בבירת אוקראינה
(צילום: AFP)

בקייב לוחצים מצדם על ישראל לשלוח סיוע צבאי, בעיקר מערכות הגנה אוויריות. בחודש שעבר אמר הנשיא וולודימיר זלנסקי כי אף שהוא מודע ליחסים הרגישים עם רוסיה והפעילות הצבאית של ישראל בסוריה - הוא "המום" מכך שישראל מסרבת לסייע לארצו בנשק. "אנחנו רואים את ההשפעה של רוסיה על ישראל, שלא נתנה לנו שום נשק. כלום, אפס", אמר זלנסקי בכעס בריאיון לערוץ טלוויזיה צרפתי. "אני מבין שהם צריכים להגן על ארצם אבל קיבלתי מידע משירותי המודיעין שלנו שישראל מייצאת את מערכות ההגנה שלה למדינות אחרות".
זלנסקי הוסיף אז: "אני לא מאשים את המנהיגים, אני רק מציין עובדות - בדיונים שהתקיימו בצמרת הישראלית הוחלט שלא לעזור לאוקראינה. אני לא מבין למה הם לא יכולים לעזור לנו להתגונן אווירית. התקשרתי לשני ראשי הממשלה של ישראל וביקשתי שיספקו לנו כלים. אני מופתע שהם יכולים למכור את המערכת שלהם אבל לא נותנים לנו. איך זה ייתכן? הם יודעים שיש אצלנו מלחמה, ושיש הרבה יהודים באוקראינה והרבה אוקראינים בישראל. איך אפשר להתנהג ככה? אני פשוט המום".
אף שישראל מסרבת לפי שעה לספק לאוקראינה מערכות הגנה, ב"ניו יורק טיימס" דיווחו בשבוע שעבר כי ישראל מעבירה לה מידע בסיסי על המל"טים האיראניים המתאבדים שטהרן מספקת למוסקבה - שעושה בהם שימוש הולך וגובר, ורק הבוקר תקפה באמצעותם את הבירה קייב. גורם ישראלי בכיר ציין בשיחה עם העיתון כי חברה ישראלית פרטית מספקת לאוקראינה צילומי לוויין של עמדות הכוחות הרוסיים.