1 צפייה בגלריה
ארה"ב הרכב שופטי בית המשפט ה עליון נכון ל אוקטובר 2022
ארה"ב הרכב שופטי בית המשפט ה עליון נכון ל אוקטובר 2022
הרכב שופטי העליון בארה"ב
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון האמריקני בשבוע שעבר, שנתפסת כמכה קשה לזכויות הקהילה הגאה בארה"ב, עלולה להתהפך במהרה ולפגוע כבומרנג גם בדתיים ושמרנים: העליון פסק שזכותה של מעצבת אתרי אינטרנט לחופש ביטוי גוברת על החוק האוסר על בעלי עסקים להפלות להט"בים, ולכן היא מחזיקה בזכות עקרונית – אם תידרש לכך – לסרב לקבלם כלקוחות.
אף שנדמה שהפסיקה תיטיב עם שמרנים, אפשר להניח שבתקופה שבה החברה האמריקנית מקוטבת מתמיד, היא תייצר דווקא תופעה שבמסגרתה יסרבו עסקים לספק שירותים ללקוחות דתיים או שמרנים. המפלים ימצאו עצמם במהרה מופלים, כאקט אסטרטגי מצד אלה שהמדינה הסירה את ההגנה עליהם.
מדובר בסוגייה מורכבת. למרות העיסוק הנרחב והצודק בפגיעה החמורה שנגרמת לכבודם ולחירותם של לקוחות מקבוצות מופלות, אסור להתעלם גם מהפגיעה בבעלי עסקים שמחויבים על ידי המדינה לספק שירותים ללקוחות שהם לא מעוניינים לשרת. במקרה האמריקני מדובר כאמור במעצבת אתרי אינטרנט שלא מעוניינת לייצר אתרים בעלי תוכן המקדם תפיסה הנוגדת את אמונתה. נקבע שכשמדובר במוצרים המסופקים אישית לבקשת הלקוח, והם בעלי ממד יצירתי, יש מקום לאפשר לבעלי עסקים לסרב לספק שירות. אז איך מחליטים מתי זכות הלקוח לחופש ושוויון גוברת על זכותו של בעל העסק, ומתי להיפך?
ככלל, יש להיזהר מקביעה גורפת לגבי הזכות לסרב לתת שירות, בין אם הטענה היא ש"זכותם של בעלי עסקים לסרב תמיד, זה שוק חופשי", ובין אם נטען ש"יש לחייב תמיד בעלי עסקים לספק כל שירות לכל לקוח". עם זאת, אין ספק שהכלל צריך להיות איסור על אפליה בעסקים למעט מקרים חריגים ולא להיפך, כפי שממשלת ישראל הצהירה שתעשה מיד עם הקמתה.
אחת הסכנות המרכזיות בהותרת אפליה בתקופה של קיטוב חברתי היא אופיה המידבק. או במילים אחרות – נטייתה לייצר אפקט בומרנג. ימים ספורים לאחר פסיקת העליון בארה"ב אנו כבר עדים לקריאות להחרמת לקוחות בעלי סממנים דתיים. מדובר בתופעה פסולה לא פחות ומעגל האנשים שימצאו עצמם במעמד המשפיל מול סירוב בגלל זהותם יגדל בעשרות מונים.
להגנתם יטענו בעלי העסקים המפלים שכללי המשחק השתנו. בג'ונגל הזכויות שבו המדינה לא מגינה עליהם יותר, הם לא מחויבים עוד לאמת המידה המוסרית שהחילו על עצמם קודם. באומרם זאת הם יהיו צודקים, אך גם לו טעו - אין לכך כל חשיבות. אם היה ברור שהחברה האמריקנית סובלת מהתפוררות, הרי שפסק הדין האמור הכפיל את קצב התפרקותה של מי שהייתה עד לא מכבר האומה החזקה בעולם.
יש כאן לקח גם עבורנו בישראל: האצת ההתפוררות החברתית היא רק אחת הסיבות שבגללן יש לסרב לשאיפות הממשלה וארגוני חברה אזרחית דוגמת פורום קהלת לאפשר אפליה גורפת בשוק הפרטי. עכשיו יותר מתמיד, כאשר חלקיה של החברה הישראלית סובלים ממחסור קיצוני בסולידריות, ייפול כל שינוי בחוק כפרי בשל בידיהם של הקיצוניים – הן אלה המחזיקים בדעות קיצוניות נגד להט"בים והן אלה המחזיקים בדעות קיצוניות נגד חרדים ודתיים.
נמרוד גורנשטייןעו"ד נמרוד גורנשטיין

הראשונים לזהות את אפקט הבומרנג, אגב, היו עורכי העיתון החרדי "יתד נאמן", המזוהה עם הזרם הליטאי, שפרסמו מאמר מערכת נחרץ המתנגד לכוונת הממשלה לאפשר אפליה מהסוג הזה. החרדים יודעים היטב שאם תותר אפליה נרחבת של להט"בים, הם יהיו הבאים בתור.
לכן, על מי שמבקש לפעול נגד תהליכי הקיטוב בחברה הישראלית לצאת באופן נחרץ נגד כוונת הממשלה לאפשר אפליה בעסקים. על הכלל להיות "איסור אפליה", ובהחלט אפשר לקיים דיון בדבר מקרים חריגים ביותר. רק כך תוכל החברה הישראלית לשרוד את המשבר הנוכחי.
  • עו"ד נמרוד גורנשטיין הוא חבר הוועד המנהל באגודה למען הלהט"ב ומייצג לקוחות נפגעי אפליה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il