דוח שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים שפורסם היום (שני) לראשונה ב-ynet, מבוסס בין היתר על עדותה של עדן וסלי, שסיפקה ל"ניו-יורק טיימס" את אחת הראיות המשמעותיות ביותר בתחקיר על פשעי המין של החמאס - צילום "האישה בשמלה השחורה". אזהרה: דבריה כוללים תיאורים קשים לקריאה.
4 צפייה בגלריה
עדן וסלי
עדן וסלי
יצאה לחפש את חברתה שנחטפה, ונחשפה לזוועות. עדן וסלי
4 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
ביקור שליחת האו"ם לאלימות מינית בנחל עוז
(צילום: משרד החוץ)
היום, לאחר שהדוח הציג הוכחות, בעיקר נסיבתיות, לכך שבמהלך מתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר נעשה שימוש באלימות מינית ובאונס, וסלי הביעה את כעסה כלפי האו"ם - שעד כה התעלם והכחיש את המעשים. "ראיתי את מה שעשו המחבלים לנשים בעיניים שלי. זה מקומם ומזעזע. מעבר לרצח וליתר הדברים המזעזעים ראיתי גופות ללא חלקי איברים. נשים עברו אונס, אז רק אחרי חמישה חודשים אתם נזכרים? מאוד מכעיס שהדוח יוצא רק עכשיו.
"מאז שראיתי את הבחורה בשמלה השחורה אני לא ישנה בלילה. מה אם לא הייתה העדות שלי? אין עוד עדויות כמו שאני נתתי. אם זו העדות הוויזואלית היחידה אז מה? כולם משקרים? הדבר שאישה הכי מפחדת ממנו זה אונס. יש נשים שיעדיפו למות ולא להיאנס. הרגשתי שאני מדברת בשם אותה בחורה", אמרה ל-ynet.
מעבר לפרסום הדוח, וסלי מקווה כי מחבלי חמאס יועמדו לדין. "אני מקווה שלא יוותרו למחבלים. שלא ישתקו ויעשו משהו עם הפשעים שלהם", אמרה. "אני לא חושבת שיש מישהו שיעשה משהו נגד חמאס, אבל הציפייה שלי שישפטו אותם על המעשים שלהם. שיתנו את הדין. אני מקווה מאוד שמישהו שם באו"ם יתעורר ויבין שנשים עברו תופת. אני ראיתי את זה בעיניים שלי".
היא תיארה כיצד המחבלים "חיללו להן את הגוף ואז רצחו אותן. אני בטוחה שיש עוד הרבה נשים שעברו שם דברים מזעזעים, ושהן לא מוכנות לדבר על זה. חשוב לי להגיד להגיד להן - אם תשמרו על זה בבטן הצלקת לא תיעלם. היא רק תלך ותחמיר עם הזמן".
בשבעה באוקטובר, לאחר פרוץ מתקפת הפתע, יצאה וסלי לחפש את חברתה הטובה באזור המסיבה ברעים. היא חזרה בלעדיה, לאחר שנחטפה לעזה, אבל צילומיה שימשו עדות ויזואלית למעשים הקשים. היא תיארה את הזוועות מאותו מסע חיפוש, כולל תמונתה של "האישה בשמלה השחורה", שהפכה לסמל לאונס שעברו נשים על ידי מחבלי חמאס.
"החלטתי שאני נוסעת לחפש אותה", שחזרה וסלי. "כולם אמרו לי לא לנסוע כי היו עדיין מחבלים באזור. אבל נסעתי עם עוד שלושה חברים לפי המיקום שהיא שלחה לנו בכביש 232. היו שם מראות מאוד קשים. היו מאות גופות. גופות של אנשים עם חצי גוף בחוץ וחצי גוף בתוך האוטו, חלקי גופות מפוזרים בכביש. אף אחד לא נגע בגופות עדיין. חיפשנו את החברה שלי, אבל לצערי לאורך כל הציר היו רק גופות. חשבנו שאולי יהיה לנו קצה חוט לדעת מה עלה בגורלה והמשכנו לחפש.
״פתאום ראיתי גופה של גבר ולידו גופת בחורה. ביקשתי מהחברים לעצור. זה היה נראה שהיא נאנסה וגם נשרפה וגם נרצחה. גם ירו בה וגם שרפו אותה. היד שלה כיסתה את הפנים, היה לה פצע ירי בלחי והיא הייתה בלי תחתונים. הרימו לה את השמלה כלפי מעלה ואנסו אותו ואחרי שסיימו לאנוס שרפו אותה. זה לא מראה שעין אנושית יכולה לראות. האנשים שהגיעו איתי קיבלו את זה ממש קשה וביקשו לחזור הביתה".

הדוח מאשר הוכחות לתקיפות מיניות

דוח שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים, פרמילה פאטן, מציג הוכחות, בעיקר נסיבתיות, לכך שבמהלך מתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר נעשה שימוש באלימות מינית שכלל מקרי אונס, אונס קבוצתי, אונס גופות, הטלת מומים באיברי מין, עירום וקשירת גופות ועוד.

הדוח של פאטן מאשר גם כי חטופות וחטופים בשבי חמאס בעזה עברו אלימות מינית וישנה סברה כי זו עדיין מתרחשת. יחד עם זאת, בדוח מצוין כי במסגרת הזמן והיכולת המקצועית של הצוות אין ביכולתו לפי שעה לייחס את כלל המעשים בדרום לחמאס, על-רקע האפשרות שחלקם בוצעו על-ידי אנשי הג'יהאד האיסלאמי או אספסוף שהגיע לאזור אחרי פרוץ המתקפה.
ממצאי הדוח מצביעים על קיומן של פגיעות מיניות במסגרת המתקפה עצמה, כולל הוכחות נסיבתיות למקרי אונס, אונס גופות וירי בנשים ערומות וכבולות בזירת פסטיבל הנובה, וכן אונס של שתי נשים בכביש 232 ופציעות באיברי המין של גופות באזור.
בדוח צוין כי "בהתבסס על המידע שאסף, צוות המשימה מצא מידע ברור ומשכנע לפיו בוצעה אלימות מינית, לרבות אונס, עינויים מיניים, יחס אכזרי, בלתי אנושי ומשפיל נגד בני ערובה ויש לו יסוד סביר להאמין שאלימות כזו עלולה להיות מתמשכת נגד אלה שעדיין מוחזק בשבי. בהתאם לגישה ממוקדת ניצול/קורבן, הממצאים מועברים במונחים כלליים ופרטים אינם נחשפים".
בדוח צוין כי צוות האו"ם קיבל מידע, שטרם הוכח, על "כמה צורות של אלימות מינית נגד גברים ונשים פלסטינים מעצר, במהלך פשיטות על בתים ובמעברים".

"האו"ם הפך למשתף פעולה עם אנסים סוטים"

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף את שתיקת ארגוני הנשים של הארגון בדיון מיוחד בעצרת הכללית בנושא הווטו האמריקני שהוטל במועצת הביטחון על הצעת אלג'יריה להפסקת אש. "השתיקה לנוכח האלימות המינית של חמאס הופכת את יום האישה הבינלאומי לבדיחה חולנית", אמר השגריר ארדן. "בזמן שאנחנו מדברים, נשים ישראליות נאנסות ועוברות התעללות על-ידי מחבלי חמאס. איפה הקול של האו"ם? שמענו את המילים הריקות של בכירי האו"ם שקוראים לשחרור החטופים. אבל האם ראינו מישהו מהם נוקט פעולה? שום דבר".
4 צפייה בגלריה
ארדן מקרין בעצרת האו"ם עדויות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר
ארדן מקרין בעצרת האו"ם עדויות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר
ארדן הקרין באו"ם הקלטות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר
(צילום: UN)
הוא הקרין במהלך נאומו הקלטות של נשים שהיו עדות לתקיפות מיניות ב-7 באוקטובר, ואמר כי "שמענו דיווחים על אונס והתעללות מינית מתועבת. האם בכל זאת תמשיכו עם השתיקה והאדישות שלכם? האם הייתם ממשיכים להתעלם או האם הייתם דורשים פעולה מיידית?האו"ם צריך להתבייש בשתיקתו. בעתיד, לא תוכלו לטעון שלא ידעתם בדיוק כפי שהעולם טען לאחר השואה. שלא נחשף לסבל ולזוועות. אלה שנשארים אדישים – שותפים לפשעים עצמם. אולי סוף סוף תבינו שהאו"ם הפך למשתף פעולה עם אנסים סוטים".
בתגובה לדוח אמר השגריר כי "לקח לאו"ם חמישה חודשים להכיר סוף סוף בפשעי המין המזעזעים שבוצעו במהלך מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר. עכשיו כשהתפרסם דוח זוועות המין וההתעללות המינית שעוברות החטופות שלנו בעזה, חרפת השתיקה של האו"ם שלא קיים אפילו דיון אחד בנושא זועקת לשמיים. כל קריאה להפסקת אש מאריכה את סבלן של החטופות ומשמעותה עידוד לפשעי המין של חמאס".
שר החוץ ישראל כץ החליט בתגובה להחזיר את השגריר ארדן לארץ להתייעצות מיידית: "הוריתי לשגריר שלנו באו"ם גלעד ארדן לחזור ארצה בגין ניסיון השתקת דוח האו"ם החמור על מעשי האונס ההמוניים שבוצעו על-ידי חמאס ועוזריו בשבעה באוקטובר", אמר השר. "למרות הסמכות המוקנית לו, מזכ"ל האו"ם לא הורה על כינוס מועצת הביטחון לנוכח הממצאים, לשם הכרזה על ארגון חמאס כארגון טרור והטלת סנקציות על תומכיו. בנותינו אינם הפקר. מי שפגע בהן ישלם".
השר כץ הסביר: "הצעד הזה נעשה כאות מחאה ומעיד על חומרת ההתייחסות שלנו לממצאי הדוח ולפשעים המיניים החמורים שביצעו חמאס ועוזריו. אנחנו דורשים שהמזכ"ל יזמן מיידית את מועצת הביטחון כדי להכריז על חמאס כארגון טרור ולהטיל עליו את הסנקציות הנדרשות. לא יתכן שהאו"ם יעבור בשתיקה על מעשים בלתי אנושיים כאלה".