תראו מופתעים: בפגישה המתקיימת הערב (יום שני) בין בכירי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) לאנשי משרד התחבורה, הוחלט על דחייה נוספת במועד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה - שהיה אמור להיפתח במהלך חודש יוני. מדובר בדחייה השלישית בשנה האחרונה, וכרגע אין אפילו תאריך חדש לפתיחה, לאחר שעל נת"ע הוטל להראות מוכנות לפתיחת הקו עוד ב-15 במאי. במשרד התחבורה אומרים כי בשלב זה אין אישורי בטיחות לפתיחת הקו.
בפגישה עם אנשי נת"ע נוכחים מטעם משרד התחבורה המנכ"ל אבנר פלור והמשנה למנכ"ל, משה בן זקן. עוד בטרם תחילתה הוגדרה פגישה זו - הראשונה מאז הכרזתה של השרה מירי רגב על הוצאת פרויקט המטרו מהחברה - כמתוחה. לדברי גורמים במשרד התחבורה, הפגישה נועדה בכדי שראשי נת"ע ימסרו לבכירי המשרד את תאריך היעד לפתיחת הקו שהיה אמור להיפתח במהלך חודש יוני.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
(צילום: חברת נת"ע)
עוד לפני השיחה העריכו בכירים במשרד התחבורה כי נת"ע תצא הודעה על דחייה נוספת, ואמרו ל-ynet כי אנשי נת"ע דחו את הפגישה המדוברת כמה פעמים. לדברי גורם במשרד, "אנחנו יודעים שעדיין לא נמצא פתרון לבעיית עצירות הפתע ועצירות החירום בקו. חיי אדם קודמים לכל. לפי ההערכות שלנו, הבעיה טרם תוקנה ולכן הפגישה נדחתה פעם אחר פעם".
מנגד, גורם המקורב לפרויקט הקו האדום אמרו הערב ל-ynet כי הפרויקט מתקדם לקראת פתיחה, אבל "צריך לזכור שלפתוח קו כמו הקו האדום זה אתגר עצום". לדבריו, "בימים האחרונים הגענו למצב של תקלות מינוריות, שאינן פוגעות בבטיחות הנוסעים, רחוק מהמצב שהיינו בו בתחילת נסיעות המבחן. אנחנו בנת"ע מאמינים שהתקלות האלה ייפתרו במהרה ובטח שלא צריך בגללן לעכב את פתיחת הקו".
על פי הגורם, שתי חברות גרמניות שאמונות על מתן אישורי הבטיחות לפרויקט בוחנות את התקדמות הקו כשהשאיפה היא להעלות נוסעים כבר ביוני או מעט אחרי, שאיפה שהוא מגדיר כאפשרית. "אנחנו לא רחוקים מרמת הדרישות של שתיהן ואני מאמין שנגיע לאישור ממש בקרוב", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
שרת התחבורה מירי רגב בסיור ברכבת, ביום שבו הכריזה על העברת פרויקט המטרו מנת"ע
עוד בטרם הפגישה, ביום שני שעבר שיגר מנכ"ל המשרד בפועל, אבנר פלור, מכתב לראשי נת"ע, שהיווה תשובה למכתבם לשרת התחבורה יממה לאחר שגילו כי החליטה להעביר את פרויקט המטרו מידיהם. במכתב כתב פלור את הסיבות למהלך, וטען כי "הטענה לפיה ההחלטה התקבלה במנותק ממצב פרויקט הקו האדום מעלה תהיה האם הדירקטוריון עצמו מצוי בפרטים, והאם עיין בדוחות חברת הבקרה או עודכן על פגישות נציגי הממשלה עם נציגי נת"ע, שבהן עולה פעם אחר פעם שפתיחת הקו מתעכבת, וגם המועדים שהציגה חברת נת"ע עצמה נדחים שוב ושוב".
פלור הוסיף: "העברת הפרויקט תעשה לאחר גיבוש מתווה סדור, בשיתוף הגורמים הנוגעים בדבר, והדברים יובאו כמובן לאישור הממשלה. העברת פרויקט המטרו מנת"ע יאפשר לחברה להתמקד בייעודה המקורי ולהביא להשלמתם של פרויקטי הרכבת הקלה, במועדים שנקבעו ובתקציבים שהוקצו, ללא חריגות נוספות".
במקביל, הערב נודע גם כי במשרד התחבורה דנים בימים אלו על משך התקופה שבה תינתן נסיעה חופשית ברכבת הקלה עם פתיחת הקו - שלושה חודשים או חצי שנה. מדובר בהליך מוכר, כאשר גם במקרה הקו המהיר מתל אביב לירושלים ובקווי הרכבת הקלה בירושלים זכו הנוסעים בנסיעות חינם בראשית דרכן.