5 צפייה בגלריה
פסטיבל "אל אקצה בסכנה" השנתי בעזה
פסטיבל "אל אקצה בסכנה" השנתי בעזה
בכירי חמאס בעצרת, היום
אלפים השתתפו היום (שבת) בעצרת "אל-אקצה בסכנה" שארגנו בכירי חמאס באצטדיון המרכזי בעיר עזה, כשברקע המהומות במזרח ירושלים וההסתה המתמשכת ברשתות החברתיות. בתום הפסטיבל הופרחו לאוויר עשרות בלונים עם תמונותיהם של ארבעת המחבלים שנהרגו השבוע בג'נין, לצד תמונות של המוראביטון - האנשים ש"מגינים" לטענתם על המסגד והמבנים המוסלמיים בהר הבית מפני לא-מוסלמים, בעיקר יהודים.
5 צפייה בגלריה
פתחי חאזם אביהם של המחבלים רעד ועבד
פתחי חאזם אביהם של המחבלים רעד ועבד
ראאד סאלח, פתחי חאזם ואבו בכר אל-שימי מוצגים בעצרת
אל העצרת הגיעו כמה מראשי חמאס, המרכזי שבהם מנהיג הארגון ברצועה יחיא סינוואר - שלא נראה זה זמן רב בתקשורת או באירועים ציבוריים. אורח לא צפוי ומפתיע שהגיע מיהודה ושומרון, מוסטפא ברגותי, מזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית. דובר חמאס, חאזם קאסם, טען כי העצרת מראה עד כמה העיר ירושלים ואל-אקצה מרכזיים במאבק הפלסטיני. רוחי מושתהא, בכיר בפלג המדיני של חמאס, הזהיר כי "התנהגות הכיבוש באל-אקצה גורמת להתפרצות של זעם גדול שישנה את פני האזור, ויוביל לכאוס".
נדגיש כי באמצעות הסיסמה "אל-אקצה בסכנה" נוהג חמאס לנסות ולשלהב את ערביי ישראל ואת הפלסטינים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון ולבצע פיגועים. מדובר בסיסמה שמושרשת בקרב הפלסטינים, ומאשימה את ישראל בין היתר בכך שהיא פועלת לפגוע במסגדי הר הבית, להשתלט על המתחם ולבנות שם את בית המקדש השלישי. במקור נהגתה הסיסמה על-ידי חאג' אמין אל-חוסייני, ששימש כמופתי של ירושלים וראש המועצה המוסלמית העליונה.


המוראביטון וארגונו המקביל (שבו פועלות רק נשים), המוראביטאת, פועלים באמצעות הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בראשות השייח ראאד סלאח - שזכה גם הוא למקום של כבוד בעצרת. מלבד תמונתו ותמונת המחבלים מג'נין, הוצגה גם תמונתו של פתחי חאזם - אביהם של רעד חאזם, שביצע את הפיגוע בדיזנגוף, ושל עבד חאזם, שנהרג השבוע בג'נין. שלט תמיכה באבי המחבלים נתלה גם באחד מרחובות שכונת צור באהר שבמזרח ירושלים, שנחשבת למתונה באופן יחסי. חאזם, איש מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לשעבר, הפך מאז הפיגוע בדיזנגוף לדמות בולטת בקרב פעילי הטרור בשל תמיכתו במעשיו של בנו ועידוד ההתנגדות האלימה נגד ישראל. גם תמונתו של השייח אבו בכר אל-שימי, שביקש בעבר "להיות שהיד בתוך אל-אקצה", הוצגה בעצרת.
מאז ראש השנה מתרחשים כמעט מדי יום עימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים במזרח ירושלים, על רקע עליית היהודים להר הבית בתקופת חגים. המהומות החלו בעימותים בהיקף קטן יחסית בחג באל-אקצא, אך מאז כמעט מדי ערב מתמודדים השוטרים עם יידוי אבנים, ירי זיקוקים והשלכת בקבוקי תבערה לעברם. היום נהרג בעימותים האלה פלסטיני בן 18, שלפי מג"ב ניסה להשליך בקבוק תבערה לעבר שוטרים באלעיזריה שליד ירושלים.
התקרית באלעיזריה התרחשה כשכוחות מג"ב היו בדרכם לאבו דיס, שם הצליחה קבוצת פלסטינים המזוהים עם החזית העממית לפרוץ דלת בגדר ההפרדה ולהניח חפץ חשוד. הפעילים תיעדו את הפריצה ששודרה גם בכלי תקשורת פלסטיניים, שם נשמעו גם שרים בשבחו של ארגון הטרור, והניחו חפץ חשוד מחוץ לחומה.