חיסול המחבלים וחילופי האש הכבדים במחנה הפליטים ג'נין אתמול (רביעי) בבוקר, והפרות הסדר שבאו בעקבותיהם בכמה מוקדים ביהודה ושומרון, הדליקו נורה אדומה במערכת הביטחון. כבר תקופה ארוכה שבה המדיניות היא הבחנה בין הערים השונות בגדה, והענקת הקלות תקדימיות לחלק מהתושבים בגזרות שבהן נשמר השקט - אך היקף הפרות הסדר אתמול היה חריג ביחס לפעמים קודמות, ובמערכת הביטחון חוששים מזליגת האלימות מג'נין ומשכם לשאר יהודה ושומרון.

אתמול אחר הצהריים החלו הפרות סדר באזור אפרים, שכם, רמאללה וחברון, כשבכל אחד מהמוקדים התאספו כמה עשרות צעירים. במערכת הביטחון חוששים מזליגה של האירועים לערים נוספות בגדה. בירושלים נמשכו העימותים בשכונות עיסאוויה ווואדי ג'וז, כשזיקוקים נורו ואבנים הושלכו לעבר שוטרים. אמש הושלכו אבנים גם לעבר הרכבת הקלה ליד תחנת שועפאט בעיר. נגרם נזק קל לרכבת, אך לא היו נפגעים בתקרית המשטרה הודיעה על מעצרם של ארבעה חשודים שיידו אבנים לעבר שוטרים בשני מוקדים שונים - בוואדי ג'וז ובשכונת א-טור. העצורים כולם תושבי מזרח ירושלים.
במקביל למצב המתוח ביהודה ושומרון, במהלך ימי החג נרשמו עימותים גם בירושלים, כשברקע עליית יהודים להר הבית, ההסתה ברשתות החברתיות והמתיחות ששוררת בבירה בחגי תשרי כמעט בדרך קבע. כמה עשרות נעצרו כשהשתתפו בעימותים עם כוחות הביטחון, ונרשמו אירועי הצתת פחים, יידוי אבנים ובקבוקי תבערה וכן ירי זיקוקים לעבר שוטרים במזרח ירושלים. בהר הבית עצמו, בבוקר יום שני השבוע ירו צעירים שהסתגרו במסגד זיקוקים לעבר שוטרים, ובאזור שער האריות מתפרעים יידו אבנים לעבר שוטרים.
7 צפייה בגלריה
 ירי זיקוקים הפרות סדר
 ירי זיקוקים הפרות סדר
ירי זיקוקים במזרח ירושלים, אמש
7 צפייה בגלריה
פגיעות ירי ברכב בהר חברון
פגיעות ירי ברכב בהר חברון
פגיעות הקליעים ברכב באזור הר חברון
במקביל, בין אדוריים לחורסה, סמוך לחברון, אירע פיגוע ירי. רכבו של תושב שנסע מאדוריים ליישוב נגוהות ספג לפחות שני פגיעות קליעים מרכב חולף, ולא היו נפגעים.
במחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי הם "מודאגים מהמצב הביטחוני המידרדר בגדה המערבית". גורם ביטחוני אמר כי "לא מדובר בהיקפים גדולים של הפרות סדר - כמה עשרות בודדות של פלסטינים, לא האלפים שהכרנו מימים אחרים של אינתיפאדות, אך זה בהחלט אירוע ששווה לשים עליו את העין". עד כה, בצה"ל נחלו הצלחה בשימור ההבחנה בין הערים הפלסטיניות, ובנקיטת שיטת "מקל וגזר" תוך חיזוק שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. מערכת הביטחון התמקדה בשבועות האחרונים בג'נין ובשכם, בזמן שבחברון, בעקבות השקט היחסי בגזרה, לא הוטלו סנקציות כמו שלילת היתרי עבודה או סגרים.
7 צפייה בגלריה
עבד חאזם
עבד חאזם
שני המחבלים שחוסלו, והעשן שהיתמר מעל המבנה בו התבצרו
7 צפייה בגלריה
עימותים בין כוחות צה"ל לפלסטינים בג'נין
עימותים בין כוחות צה"ל לפלסטינים בג'נין
עימותים בין כוחות צה"ל לפלסטינים בג'נין
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בהערכת מצב
הרמטכ"ל בהערכת מצב
"יכול להיווצר גל הדף של תגובות". הרמטכ"ל בהערכת מצב
(מתוך הרשתות החברתיות)
פיקוד המרכז, יחד עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, השקיעו מאמצים רבים בשימור ההבחנה ובמתן הקלות היכן שניתן. בימים האחרונים, תושבי אזור חברון נהנו מהקלות תקדימיות בכל הקשור למסחר ומתן אישורי עבודה. עם זאת, אירועי היממה האחרונה הדליקו נורה אדומה מבחינת מערכת הביטחון.
"כל עוד לא ראינו הפרות סדר רציניות בערים פלסטיניות אחרות, שימרנו את ההבחנה ושמרנו על השד בבקבוק. חשוב לציין כי יש הסתה חריפה ברשתות החברתיות, וחמאס מנסה להדליק את הגדה כל הזמן, בהקשר אל אקצה והמחבלים שמחוסלים במחנות הפליטים", אמר ל-ynet גורם המעורה בפרטים. "ברגע שיש תיעוד שמופץ, וכוח צה"ל שעובד בנחישות, מי שרוצה להסית מקבל פאזל שלם שיכול לייצר גל הדף של תגובות בכל הגדה".
7 צפייה בגלריה
הבערת צמיגים בחברון
הבערת צמיגים בחברון
הבערת צמיגים בחברון
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
מטען החבלה שהתפוצץ סמוך לכוח צה"ל בג'נין
מטען החבלה שהתפוצץ סמוך לכוח צה"ל בג'נין
מטען החבלה שהתפוצץ סמוך לכוח צה"ל בג'נין
בהערכת המצב שערך הרמטכ"ל אתמול לא התקבלו החלטות קונקרטיות. בשלב זה תגבור הכוחות נותר בעינו, והפעילות ההתקפית בערי הגדה נמשכת.
במערכת הביטחון כבר נערכו עם תוכנית לכל תרחיש, שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרשות הפלסטינית התהדק, והערכות המצב מתקיימות בכל העת. "הכול נמצא על השולחן, תוכניות התקפיות רחבות ומצומצמות", הסביר אותו גורם. במהלך המבצע אתמול נעשה שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים. נזכיר, כי לפני כשבועיים כוחות צה"ל הפועלים בשומרון קיבלו אישור להפעיל מגוון אמצעים, בהם גם תא תקיפה באמצעותו אפשר לשגר טילים מכלי טיס בלתי מאוישים.

אוגדת איו"ש מתוחה בימים האלה עד הקצה ומתוגברת באופן כמעט מקסימלי. לוחמים ממוקמים על הצירים, גם במארבים כמו זה שבו לוחמי גולני פגעו בחוליית טרור שירתה לעבר היישוב הר ברכה.
עם זאת, במערכת הביטחון הסבירו כי אם בתקופת החגים המתוחה גם כך, הפרות הסדר יתפשטו לערים נוספות, יחריפו בעוצמתן ובהיקף המשתתפים בהן - מדובר באירוע אחר לגמרי. כעת, לצד הפעילות ההתקפית של צה"ל במחנות הפליטים, כוחות הביטחון ממתינים לתגובת הרחוב הפלסטיני, אם ימשיך בעמל יומו או ייגרר אחר המסיתים לעימותים עם צה"ל.
כוחות הביטחון נכנסו אתמול בבוקר למחנה הפליטים בג'נין וכיתרו את ביתו של עבד חאזם, אחיו של המחבל מהפיגוע בדיזנגוף. חאזם והמבוקש ששהה עמו בבית, אחמד עלאוונה, הכינו מטען חבלה שהוצב בסמוך לבית, אך הכוחות ציפו לכך ונמנעו מנזק. בפעילות, שבמסגרתה התפתחו חילופי אש כבדים, לא היו נפגעים בקרב כוחות הביטחון.
חאזם ועלאוונה, כך לפי צה"ל, היו מעורבים במספר פיגועי ירי בעת האחרונה, בהם פיגוע הירי לעבר טרקטור של משרד הביטחון סמוך לכפר ג'למה מוקדם יותר החודש. בהודעת דובר צה"ל נטען כי המבוקשים "עסקו בהוצאת פיגועים משמעותיים נוספים בתקופה הקרובה".
פורסם לראשונה: 21:57, 28.09.22