גורם מדיני ישראלי אמר הבוקר (רביעי), בצל דיווחים על התקדמות במגעים בין ישראל לחמאס, כי הפערים נותרו גדולים מאוד - ואין עסקה באופק. "אסור להשלות אף אחד", טען הגורם. "זה ייקח עוד הרבה זמן. הדיווחים על הסכמה עקרונית להפסקת אש אינם נכונים, יש פערים גדולים מאוד ואין עוד התקדמות במגעים. זה מאוד מסובך, יש כל הזמן הקשחה של עמדות מצד חמאס".

2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
(צילום: עידו ארז, שרון צור, אלי מנדלבאום)
במגוון דיווחים מהלילה נטען כי חלה התקדמות כלשהי במגעים, וכי חמאס ריכך את דרישתו לסיום הלחימה כחלק מהדרישות למו"מ עם ישראל. בין השאר, דווח כי ארגון הטרור "פתוח" לנהל דיון על שחרור נשים וילדים, וכי יש מתווה שמתגבש לעסקה בת שלושה שלבים - שבה ישוחררו תחילה הילדים והנשים, אחריהם "קשישים, חולים, פצועים וחיילות" - ובסיום גופות וחיילים. עם זאת, גורמים בישראל מסבירים את הפסימיות הרבה מצידם בכל הנוגע למגעים.
בצל האסון הכבד במרכז הרצועה הם אומרים, "סינוואר באופוריה - הוא מרגיש בעננים, חיילים ישראלים נהרגים". לדבריהם, מנהיג חמאס "הוא אדם קיצוני מאוד מבחינה דתית והמצב הקיים הוא הקרבה מבחינתו. הוא לא מראה סימנים של נכונות להפסקת אש והדבר היחיד שהוא דורש זה סיום המלחמה. עוד הם הסבירו כי "אין לו בעיה להמשיך עם המצב הקיים, ולכן אסור להשלות את המשפחות ואסור להתרשם מהדיווחים על פריצת דרך. אנחנו לא שם".
ברויטרס נכתב כי שני הצדדים "מסכימים עקרונית" על כך שעסקה לשחרור חטופים - בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים - תתנהל לאורך הפסקת אש שתימשך חודש ימים. עם זאת, הגורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות אמרו כי ישנו קושי להתקדם מעבר למתווה המסגרת - בעקבות מחלוקת בנוגע להמשך הלחימה בתום העסקה.
לפי הדיווח, שחלק מפרטיו כאמור הוכחשו נחרצות על ידי אותו גורם מדיני בישראל, בשיחות אמנם הושג "צמצום של המחלוקות" בנוגע למשך מה שתואר כ"הפסקת אש ראשונית" - שחמאס דרש תחילה שתימשך כמה חודשים - אך ארגון הטרור מסרב להתקדם הלאה עד שלא תהיה הסכמה על התנאים העתידיים של הפסקת האש הקבועה שאותה הוא דורש כחלק מהעסקה.

בעקבות הדיווחים הללו, הביעו השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' את התנגדותם לעסקה המתגבשת. שר האוצר אמר כי הוא דורש "לכל הפחות" לכנס את הקבינט כדי לקבל הבהרות על הדיווחים בנוגע לעצירת המלחמה לחודש שלם, והבהיר כי עצירה כזו, "בשלב רגיש ביטחונית ומדינית, עלולה לסכן את המערכה כולה ותגרור מחירים קשים מאוד ברצועת עזה ובחזיתות נוספות. לא נוכל לתת לכך יד". השר לביטחון לאומי אמר כי הוא "בעד החזרת חטופים ונגד עסקה גרועה".
ובינתיים, בצל הדיווחים הרבים והסותרים, משפחות החטופים מאבדות סבלנות. סימונה שטיינברכר, אמה של דורון, אמרה בריאיון ל-ynet Live הבוקר כי היא חווה "110 ימים של סיוט מתמשך. התעללות". לדבריה, "אנחנו לא יודעים שום מידע עליה, אבל מהשבויים שחזרו, שבויות, נערות שחזרו, יודעים שיש התעללות פיזית, מינית. כבר לא מדברת על מחסור במים ואוכל. לא בטוח גם שהעבירו לה את התרופות. אני זועקת בבקשה - שימו לזה סוף".
אוריה יחבס, בת דודתו של ירדן ביבס, הוסיפה כי בכל פעם שמדברים על המגעים היא "מרגישה צמרמורת בכל הגוף. תחושה של כאב, חוסר אונים". היא זעקה את זעקת המשפחות: "מתי הסיוט הזה ייגמר כבר? רצון פשוט - פשוט לשים לזה סוף כבר. שייגמר כבר. מברכים על זה שיש מגעים, התקדמות במגעים. מייחלים שזה באמת יקרה. רוצים אותם בבית".
הדיווחים הללו הגיעו לאחר שגורמים מצריים טענו כי חמאס דחה את הצעת ישראל להפסקת אש בת חודשיים בתמורה לעסקת חטופים כוללת. אמש אמרו שני גורמים ביטחוניים מצריים כי יש ניסיונות לשכנע את חמאס להסכים הפסקת אש של חודש אחד - ולאחריה הפסקת אש קבועה, אך הארגון מבקש ערבויות לכך שהשלב השני של העסקה יתבצע.
בחמאס, נזכיר, מתעקשים שוב ושוב ששחרור חטופים ייעשה רק כחלק מסיום המלחמה ונסיגת צה"ל מהרצועה. גורם פלסטיני שמעורה במגעים הסביר אתמול כי חמאס דורש "עסקת חבילה" שבה תהיה גם הסכמה על הפסקת אש קבועה לפני שהחטופים ישוחררו - בעוד ישראל מעוניינת לדבריו במשא ומתן שלב אחר שלב.
2 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
יוגלה במסגרת הסכם? מוחמד דף
גורם בכיר בחמאס אמר לרויטרס כי אחת ההצעות שהגישה ישראל הייתה לסיים את המלחמה עם "הסרתם" מהרצועה של שישה בכירים בחמאס, כשהכוונה להגלייתם משם. לדבריו ההצעה הזו נדחתה "על הסף" על ידי ארגון הטרור. הגורם הוסיף כי הרשימה שהגישה ישראל כללה את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ואת ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. גורמים אחרים ציינו כי ישראל לא מוכנה לדון באף תרחיש לסיום המלחמה שלא כולל את פירוק חמאס. הגורמים, כך מדגישה רויטרס, לא ציינו אם הגליית בכירי חמאס מהרצועה תיחשב כעמידה בתנאי הזה.
בוושינגטון פוסט דווח כי המתווכים במשא ומתן מתארים כמה שלבים בתהליך: ראשית, חמאס ישחרר כעשרה נשים וילדים שהיו אמורים להשתחרר במהלך ההסכם הקודם; בשלב השני, הוא ישחרר כ-40 חטופים חולים, פצועים וקשישים, לצד חיילות ישראליות; בשלב שנותר ארגון הטרור ישחרר את החטופים הגברים, כולל החיילים, וגם את הגופות שבהן הוא מחזיק.
לפי התוכנית הזו, כל יציאה של חטופים ישראלים מרצועת עזה תלווה בשחרור אסירים פלסטינים, כשהיחס הצפוי גדול יותר משלושה מחבלים לכל ישראלי - כפי שהיה בעסקה הקודמת. בין מאות האסירים שישוחררו, לפי הדיווח, נמנים גם מחבלים רוצחים - וייתכן שגם מרואן ברגותי - שנחשב למנהיג שמקובל על חלקים נרחבים בחברה הפלסטינית בעזה ובגדה המערבית.
ובתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח, מפי מקורות מצריים, כי גורמים רשמיים בחמאס אמרו למתווכים הבינלאומיים שהם "פתוחים לדון" בהסכם לשחרור "כל הנשים והילדים האזרחים" שנותרו בשבי, בתמורה ל"הפסקה משמעותית במלחמה". בשבי חמאס נותרו 19 נשים ושני ילדים (אריאל וכפיר ביבס), אך חלקן נרצחו או שלא ידוע מה עלה בגורלן. בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי מדובר ב"תפנית משמעותית" בעמדה של חמאס, שכאמור התנגד עד כה לכל מו"מ שלא כולל סיום קבוע של המלחמה.
בינתיים, לא רק בישראל מתקיימת מחאת נשים להחזרת החטופות והחטופים. אמש התכנסו עשרות נשים בקור מקפיא למדרגות המטרופוליטן בניו יורק, תוך שהן דורשות מהקבינט "לקדם עסקה עכשיו!". נמסר כי "נשים בכל הארץ, וגם בעולם לא עומדות מנגד ובוחרות בחיים כדי להביא לעסקה להצלת חיי אדם, לפני כל דבר אחר".