מאחורי הקלעים במגעים לעסקת החטופים, שנמשכים כל העת: כלי תקשורת שונים בעולם פרסמו במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) פרטים נוספים על המשא ומתן מול חמאס, שמתנהל בתיווך קטארי, מצרי ואמריקני. מהדיווחים עולה כי המו"מ מתנהל בעצימות גבוהה, גם אם טרם הושגה פריצת דרך - שבכל מקרה בשלב הראשון אמורים להשתחרר הילדים והנשים שנותרו בשבי.
תחילה, סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה אמש ידיעה נרחבת על המגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים בין ישראל לחמאס, ובה נכתב כי שני הצדדים "מסכימים עקרונית" על כך שעסקה לשחרור חטופים - בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים - תתנהל לאורך הפסקת אש שתימשך חודש ימים.
6 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
(צילום: עידו ארז, שרון צור, אלי מנדלבאום)
הכותרת
אזור חיץ או רצועת ביטחון?
25:10
עם זאת, הגורמים ששוחחו עם הסוכנות אמרו כי ישנו קושי להתקדם מעבר למתווה המסגרת - בעקבות מחלוקת בנוגע להמשך הלחימה בתום העסקה. לפי הדיווח, בשיחות אמנם הושג "צמצום של המחלוקות" בנוגע למשך מה שתואר כ"הפסקת אש ראשונית" - שחמאס דרש תחילה שתימשך כמה חודשים - אך ארגון הטרור מסרב להתקדם הלאה עד שלא תהיה הסכמה על התנאים העתידיים של הפסקת האש הקבועה שאותה הוא דורש כחלק מהעסקה.
שני גורמים ביטחוניים מצריים אמרו כי יש ניסיונות לשכנע את חמאס להסכים הפסקת אש של חודש אחד ולאחריה הפסקת אש קבועה, אך הארגון מבקש ערבויות לכך שהשלב השני של העסקה יתבצע. בחמאס, נזכיר, מתעקשים שוב ושוב ששחרור חטופים ייעשה רק כחלק מסיום המלחמה ונסיגת צה"ל מהרצועה. גורם פלסטיני שמעורה במגעים הסביר שחמאס דורש "עסקת חבילה" שבה תהיה גם הסכמה על הפסקת אש קבועה לפני שהחטופים ישוחררו - בעוד ישראל מעוניינת לדבריו במשא ומתן שלב אחר שלב.
גורם בכיר בחמאס אמר לרויטרס כי אחת ההצעות שהגישה ישראל הייתה לסיים את המלחמה עם "הסרתם" מהרצועה של שישה בכירים בחמאס, כשהכוונה להגלייתם משם. לדבריו ההצעה הזו נדחתה "על הסף" על ידי ארגון הטרור. הגורם הוסיף כי הרשימה שהגישה ישראל כללה את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ואת ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. חמישה גורמים ציינו כי ישראל לא מוכנה לדון באף תרחיש לסיום המלחמה שלא כולל את פירוק חמאס. הגורמים, כך מדגישה רויטרס, לא ציינו אם הגליית בכירי חמאס מהרצועה תיחשב כעמידה בתנאי הזה.
6 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
מוחמד דף. לפי הדיווח, ישראל הציעה שיוגלה מעזה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי הדיווח ברויטרס, מאמצי התיווך האינטנסיביים שהובילו קטאר, ארה"ב ומצרים בשבועות האחרונים התמקדו בגישה מדורגת לשחרור קטגוריות שונות של חטופים ישראלים - תחילה אזרחים ולבסוף חיילים - בתמורה להפוגה בלחימה, שחרור אסירים פלסטינים וסיוע הומניטרי נוסף שייכנס לרצועה. לפי גורם המעורה במשא ומתן, סבב השיחות האחרון החל ב-28 בדצמבר ובו צומצמו חילוקי הדעות לגבי משך ההפוגה הראשונה, והוסכם כאמור על 30 ימים, לאחר שחמאס הציע תחילה הפוגה של כמה חודשים.
בוושינגטון פוסט דווח כי המתווכים במשא ומתן מתארים כמה שלבים בתהליך: ראשית, חמאס ישחרר כעשרה נשים וילדים שהיו אמורים להשתחרר במהלך ההסכם הקודם; בשלב השני, הוא ישחרר כ-40 חטופים חולים, פצועים וקשישים, לצד חיילות ישראליות; בשלב שנותר ארגון הטרור ישחרר את החטופים הגברים, כולל החיילים, וגם את הגופות שבהן הוא מחזיק. כל יציאה של חטופים ישראלים מרצועת עזה תלווה בשחרור אסירים פלסטינים, כשהיחס הצפוי גדול יותר משלושה מחבלים לכל ישראלי. בין מאות האסירים שישוחררו, לפי הדיווח, נמנים גם מחבלים רוצחים - וייתכן שגם מרואן ברגותי - שנחשב למנהיג שמקובל על חלקים נרחבים בחברה הפלסטינית בעזה ובגדה המערבית.
ובתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח, מפי מקורות מצריים, כי גורמים רשמיים בחמאס אמרו למתווכים הבינלאומיים שהם "פתוחים לדון" בהסכם לשחרור "כל הנשים והילדים האזרחים" שנותרו בשבי, בתמורה ל"הפסקה משמעותית במלחמה". בשבי חמאס נותרו 19 נשים ושני ילדים (אריאל וכפיר ביבס), אך חלקן נרצחו או שלא ידוע מה עלה בגורלן. בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי מדובר ב"תפנית משמעותית" בעמדה של חמאס, שכאמור התנגד עד כה לכל מו"מ שלא כולל סיום קבוע של המלחמה.
למרות הקושי לגשר על הפער בעמדות, גורם שמעורה בשיחות הגדיר אותן כאינטנסיביות ואמר שניתן להגיע לעסקה "בכל רגע". לפי גורם אמריקני, במהלך סבב השיחות הנוכחי חמאס ביקש לשחרר את כל האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל - כולל אלה שהשתתפו במתקפה ב-7 באוקטובר. לדבריו, חמאס ריכך מאז את הדרישה הזו. לפי גורם פלסטיני, בחמאס מאמינים שישראל רוצה לסיים את פעולותיה בחאן יונס לפני שתדבר ברצינות על הפסקת אש ארוכת טווח.
בהמשך צינן את הדיווחים גורם מדיני בישראל שאמר כי הפערים עם חמאס מאוד גדולים, וטען כי המו"מ ייקח עוד הרבה זמן.

"כל עתיד בעזה לא יכול לכלול את חמאס"

ובתוך כך, בוושינגטון פוסט צוין גם כי בארה"ב מעריכים שהמו"מ עשוי לפתוח את הדרך גם להתקדמות בבעיות אחרות כמו הקמת מדינה פלסטינית. אחד המודלים שנבחנים הוא הסכמי "ההשתייכות החופשית" שהעניקו עצמאות למדינות כמו מיקרונזיה - בתמורה לכך שלא תקים צבא, וארה"ב תהיה אחראית על הגנתה.
ברט מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, נפגש אתמול בקהיר עם ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל. השניים דנו בין היתר בדרכים להתקדם לכיוון עסקת שבויים, וביוזמות השונות. במסיבת העיתונאים היומית שנערכה אמש אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי יש "שיחות רציניות" בנוגע לעסקת חטופים.
6 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
"יש שיחות רציניות". ג'ון קירבי
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
קירבי אמר כי מקגורק דן גם בנושאים אחרים, כנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ובהערכת פעולות צה"ל והגנה על אזרחים בעזה. קירבי אמר כי ארה"ב "תתמוך לחלוטין" בהפסקת אש הומניטרית ארוכה, ובנוגע לאפשרות של הגליית בכירי חמאס למדינה אחרת הבהיר: "כל עתיד של עזה אחרי המלחמה לא יכול לכלול את בכירי חמאס".
כשנשאל על המו"מ, בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי אמר לרויטרס כי הארגון פתוח לדון ברעיונות, אך שעדיין לא הושגה עסקה. לדבריו, "אנחנו פתוחים לכל היוזמות וההצעות, אבל כל הסכם חייב להתבסס על סיום התוקפנות ונסיגה מוחלטת של הכיבוש מרצועת עזה".
גורם מצרי בכיר אמר אתמול לסוכנות הידיעות AP כי ישראל העבירה לחמאס הצעה חדשה שבמסגרתה תיעצר האש לחודשיים, בהם ישוחררו החטופים בתמורה לשחרור אסירים מבתי הכלא בישראל. לפי הגורם, חמאס דחה את ההצעה - שכוללת גם הגליה של בכירי ארגון הטרור שנמצאים ברצועת עזה - למדינות אחרות. בישראל, לעומת זאת, אמרו שלא התקבלה כל תשובה בינתיים מחמאס.
6 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
הפגנה למען שחרור החטופים בירושלים, שלשום
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
6 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
6 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
הגורם המצרי ציין כי חמאס מתעקש שלא ישחרר חטופים נוספים עד שישראל תעצור את האש לחלוטין - ותיסוג מרצועת עזה. בישראל לא הגיבו לדיווח. מצרים וקטאר, הוסיף הגורם, מנסות לגבש כעת תוכנית בת כמה שלבים - שתנסה לגשר על הפערים בין הצדדים.
בחמאס אמרו כי "העדיפות שלנו היא עצירת התוקפנות ברצועת עזה ונסיגת הכוחות הישראליים, ולאחר מכן עסקת השבויים. איש לא יסכים להפסיק את המלחמה למשך חודשיים, ואז ישראל תחזור לבצע שוב מעשי טבח". בכיר חמאס טען כי "ההצעה הזו היא הונאה ישראלית, אנחנו דוחים אותה".
חבר הלשכה המדינית של חמאס, ראזי חמד, אמר כי הארגון דוחה את ההצעה והבהיר כי חמאס מתעקש על סיום המלחמה. "לא נקבל את השיטה הזו, כי זה אומר שישראל תמשיך בלחימה, ניסינו זאת בהפסקת האש הראשונה", אמר.
מנגד, גורמים ישראלים שמעורים בנושא אמרו כי ישראל לא קיבלה תשובה שלילית של חמאס להצעות - אלא ממשיכה להמתין לתשובה. אותם גורמים אמרו כי התשובה יכולה להגיע תוך כמה שעות או תוך ימים ספורים, ובכל מקרה בינתיים אין מתווה, דבר לא סגור והשיחות נמשכות.