2 צפייה בגלריה
 שבתאי, נתניהו ובן גביר
 שבתאי, נתניהו ובן גביר
שבתאי, נתניהו ובן גביר
(צילום: דוברות המשטרה, AP, רפי קוץ)
גורמים בסביבתו של המפכ"ל יעקב שבתאי אמרו אתמול (ראשון) כי הדברים שאמר, שלפיהם "זה לא סוד שאין בכוונתי להמשיך לשנה רביעית בתנאים האלה", יועדו לראש הממשלה בנימין נתניהו. בסביבת המפכ"ל אמרו כי "הסיפור שלו לא גמור. מוקדם להספיד את רעיון השנה הרביעית לקובי שבתאי". בסביבתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ציינו כי מדובר ב"ספין", אחרי שהשר הודיע על סיום תפקידו של המפכ"ל והודה לו "על עשרות שנים של שירות למען מדינת ישראל".
בסביבת בן גביר הוסיפו כי זה "פשוט לא מציאותי להכניס את ראש הממשלה לעניין ההחלטה, שהיא בלעדית של השר לביטחון לאומי. המפכ"ל ניסה דרך מקורבים להשפיע על ההחלטה". עוד אמרו כי המפכ"ל ניסה גם לבדוק אם ההחלטה שלא להאריך את כהונתו הפיכה. לדבריהם, "המסר היה ברור: המפכ"ל יסיים בתום שלוש שנים. המשטרה לא הציגה הישגים במיוחד בתחום המלחמה בפשיעה במגזר הערבי ומעשי הרצח".


למרות חילופי הדברים, בן גביר מתכוון לבקש משבתאי בפגישתם הצפויה מחר להמשיך לנהל את המשטרה בששת החודשים הקרובים: "השר לא מתכוון שעבודת המשטרה תתקע בחצי השנה הקרובה".
בדרך כלל, מפכ"ל המשטרה מסיים קדנציה בתום כהונה של שלוש שנים בתפקיד - שנה רביעית בתפקיד נחשבת לחריגה. כך יוצא שהמרוץ לתפקיד מפכ"ל המשטרה נפתח כעת באופן רשמי, למרות שיצא לדרך במהלך החודש האחרון.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בכנס AJC
בני גנץ בכנס AJC
"אם נותרה לנתניהו דאגה לאזרחים, שיוודא שבן גביר לא ימנה את המפכ"ל הבא". גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
בינתיים, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר כי "אם נותרה לנתניהו יושרה ודאגה לביטחון אזרחי ישראל, עליו לוודא שאדם חסר אחריות כמו בן גביר לא יהיה זה שימנה את המפכ"ל הבא. הוא לא כשיר לכך. זו תהיה פגיעה בביטחון הציבור ונזק כבד למשטרה שנים קדימה".
גנץ הוסיף בציוץ בטוויטר כי "יש לי מאות שעות עם רב-ניצב קובי שבתאי - מתפקידיו הרבים לאורך השנים כמי שהקים ופיקד על יחידת המסתערבים, ועד לתפקידו האחרון כמפכ"ל. מדובר באדם אמיץ וישר, נושא עיטור האומץ והמופת, שנפצע לא אחת במהלך שירותו, ושימשיך לשרת את מדינת ישראל עד לדקה האחרונה במדים ומעבר לכך. זמן התודה עוד יגיע".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בטוויטר כי הוא "מצדיע למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. כראש ממשלה עבדתי מולו גם בימים הקשים ביותר ותמיד הערכתי את מקצועיותו, את קור הרוח ואת המסירות שלו למדינת ישראל ולמשטרת ישראל. תרומתו לביטחון המדינה היא מופת ודוגמא לכל שוטר ולכל אדם".
לפני כשבוע וחצי שמע שבתאי דרך פרסומים בתקשורת שבן גביר החליט שלא להאריך את כהונתו והחל בהליך של איתור מפכ"ל חדש, בזמן שהיה לצד אחיו שעבר ניתוח בגרמניה. לפני הפגישה האישית, אמורה להתקיים פגישת עבודה שגרתית בין הצדדים שחייבים להמשיך לעבוד יחד עד סיום כהונת המפכ"ל בינואר 2024.
פורסם לראשונה: 22:04, 25.06.23