מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, התייחס היום (ראשון) בכנס ראשי רשויות לשירותו תחת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ואמר כי "זה לא סוד שאין בכוונתי להמשיך לשנה רביעית בתנאים האלה". בן גביר הגיב לדברים, והודיע על סיום תפקידו: "תודה רבה למפכ"ל קובי שבתאי על עשרות שנים של שירות למען מדינת ישראל. זה לא סוד שהיו בינינו מחלוקות, מחלוקות מהותיות. אבל המפכ"ל היה לוחם שנים רבות, לוחם טוב". בסביבתו של שבתאי רומזים שדבריו הם מסר לראש הממשלה: "הסיפור שלו לא גמור".
"השר הגזים באופן ההתנהלות שלו מול משטרת ישראל ומול המפכ"ל. מוקדם להספיד את רעיון השנה הרביעית לקובי שבתאי", הוסיף בכיר במשטרה ל-ynet. ביום שלישי הקרוב אמור השר לביטחון לאומי להיפגש עם המפכ"ל. בן גביר מתכוון לבקש ממנו להמשיך לנהל את המשטרה בחצי שנה הקרובה: "השר לא מתכוון שעבודת המשטרה תתקע בחצי השנה הקרובה".
בסביבתו של בן גביר אמרו ל-ynet כי המפכ"ל ניסה לבדוק אם ההחלטה שלא להאריך את כהונתו הפיכה. לדבריהם, "המסר היה ברור: המפכ"ל יסיים בתום שלוש שנים. המשטרה לא הציגה הישגים במיוחד בתחום המלחמה בפשיעה במגזר הערבי ומעשי הרצח". בסביבת בן גביר הביעו תמיהה עקב הפרסום של סביבת המפכ"ל כי הם נושאים את עיניהם לנתניהו: "זה ספין פשוט לא מציאותי להכניס את ראש הממשלה לעניין ההחלטה, שהיא בלעדית של השר לביטחון לאומי. המפכ"ל ניסה דרך מקורבים להשפיע על ההחלטה".
3 צפייה בגלריה
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)

שבתאי הוסיף בהמשך כי "בנימה אישית, בקדנציה שלי כמפכ"ל, במשך שנתיים וחצי, שירתתי תחת שלוש ממשלות ושלושה שרים. בתנאים שעומדים לרשותי כמפכ"ל, השתדלתי לעשות את המיטב ולשמור על מקצועיות וממלכתיות. לא אתן לסיטואציה המורכבת שבה אנו נמצאים, להשפיע על ההתנהלות הערכית, המוסרית והמקצועית, לא שלי ולא של אף אחד מהשוטרים שלי".
לדבריו, "מדינת ישראל חווה טלטלות רבות מבית ומחוץ, להן השפעה ישירה על רמת הביטחון האישי של כל אחד ואחת מאזרחיה. הטלטלות מבית משפיעות על כולנו, אזרחי המדינה, ברמה היומיומית".
הוא הוסיף כי "המציאות, הלכה למעשה, היא טרגית - לחברה בישראל בכלל, ולחברה הערבית בפרט. גל אירועי הרצח במגזר הערבי, ששיאו באירוע הטרור הפלילי שהתרחש ביפיע, מדירים שינה מעיניי. מעיניי כולנו. ולא ניתן להשלים חלילה עם מציאות שכזו".
עוד אמר שבתאי כי "משטרת ישראל קטנה ביחס למשימות העומדות לפתחה - והמצב הולך ומחמיר, המענה במשל"טים חסר, אין די ניידות ואמצעים בתחנות, אין די שוטרים שימלאו את השורות ויתנו מענה לאירועים, חלקם אירועים מסכני חיים – פערים אלו, מובילים בהכרח לפגיעה בביטחון האישי של כל אחד ואחת מאיתנו".
3 צפייה בגלריה
נאומו של יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
נאומו של יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
המשטרה מתמודדת עם אתגרים מורכבים. שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
יורם סופר, אבשלום פלד, דורון ידיד, יורם הלוי
יורם סופר, אבשלום פלד, דורון ידיד, יורם הלוי
המועמדים למפכ"לות, מימין לשמאל: יורם סופר, אבשלום פלד, דורון ידיד ויורם הלוי
(צילום: דוברות המשטרה, רפי קוץ, יואב דודקביץ')
בהמשך ציין המפכ"ל כי כי המשטרה מתמודדת "עם אתגרים מורכבים. בימים אלו, ביתר שאת - טרור פלילי אשר הולך ומתעצם. אם אוכל לתמצת את תכלית העשייה המשטרתית, אומר כי שוטרינו קמים מדי בוקר כשלנגד עיניהם מטרה אחת ברורה - להבטיח את ביטחונם האישי של כלל אזרחי המדינה. השגת המטרה אינה קלה. האתגרים מורכבים והמשימות מרובות. כפי שכבר הצהרתי לא אחת בעבר - משטרת ישראל קטנה ביחס למשימות העומדות לפתחה". לדברי שבתאי, ישנם גם פערים ש"מובילים בהכרח לפגיעה בביטחון האישי של כל אחד ואחת מאתנו".
שבתאי הסביר עוד כי "שיתוף הפעולה עמכם, ראשי הרשויות, והציבור אותו אתם מייצגים, הוא הכרחי. המטרות הן משותפות - שמירה על שלום הציבור וביטחונם של אזרחי המדינה. אני מאמין כי שילוב זרועות בין כלל הרשויות וגורמי אכיפת החוק וּרתימת החברה הערבית לשיתוף פעולה הם הערובה למיגור התופעה וקטיעת שרשרת הדמים".
לפני כשבוע וחצי שמע שבתאי דרך פרסומים בתקשורת שבן גביר החליט שלא להאריך את כהונתו והחל בהליך של איתור מפכ"ל חדש, בזמן שהיה לצד אחיו שעבר ניתוח בגרמניה. לפני הפגישה האישית, אמורה להתקיים פגישת עבודה שגרתית בין הצדדים שחייבים להמשיך לעבוד יחד עד סיום כהונת המפכ"ל בינואר 2024.
לפני כשבועיים התברר כי ישנו נתק מוחלט בין השניים בעקבות שיחת ועידה של צמרת המשטרה, שבה השמיע המפכ"ל שבתאי ביקורת חריפה נגד בן גביר וטען כי הופעלו עליו לחצים לבצע מינויים לא מקצועיים. "אין לי שום עניין לשתף עם זה פעולה בתמורה לשנה רביעית בתפקיד", אמר שבתאי בשיחה. בהתייחסו להארכת כהונתו, אמר שבתאי לבכירים בשיחה: "אני מסיים את הקדנציה שלי ב-17 בינואר, אין לי שום עניין להשאיר אדמה חרוכה אחריי".