1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: Ludovic MARIN/POOL/AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
20 סנאטורים דמוקרטים פנו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן במכתב שבו ציינו כי הם תומכים בהסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אך הביעו חשש מפני הסכם הגנה הדדי וסיוע בתוכנית גרעין אזרחית, כפי שדורשת ריאד כחלק מההסכם.
במכתב ציינו הסנאטורים כי בפני ממשלו של ביידן משוכות גבוהות בדרך להסכם - במיוחד בסנאט. כל הסכם חדש כזה עם סעודיה, נזכיר, ידרוש תמיכה של שני שלישים מהסנאט, 67 סנאטורים.
"באופן היסטורי, ערבויות ביטחוניות בהסכמי הגנה ניתנו רק לבעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב: דמוקרטיות, שחולקות את האינטרסים והערכים שלנו", כתבו הסנאטורים. הם מתחו ביקורת על סעודיה, ואמרו כי מדובר ב"משטר אוטוריטרי, שחותר תחת האינטרסים האמריקניים באזור בקביעות, ולו רקורד מטריד של זכויות אדם".
מלבד זאת, הסנאטורים גם הביעו חשש שזכויות הפלסטינים יישארו מאחור כחלק מההסכם. הם קראו לישראל להתחייב לא לספח את הגדה המערבית כולה או חלק ממנה, לעצור את הבנייה בהתנחלויות ואת הרחבתן, ולפנות מאחזים בלתי-חוקיים. לטענתם, ישראל צריכה לאפשר לפלסטינים להרחיב את עריהם ולייצר הקלות שיאפשרו את חופש התנועה שלהם. "האלמנטים האלה חיוניים לשלום בר-קיימא במזרח התיכון, ולהותיר את ישראל העתידית כיהודית ודמוקרטית", הוסיפו הסנאטורים.

בשבוע שעבר הודיע הבית הלבן כי כבר הונחה תשתית בסיסית להסכם הנורמליזציה. דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר: "כל הצדדים גיבשו מסגרת בסיסית למה שנוכל לחתור אליו", וציין כי האמריקנים זהירים לגבי חשיפה מפורשת של הפרטים והדרישות מכל צד בהסכם.
הוא הוסיף כי כמה מכנים משותפים מניעים את ההסכם קדימה - ובראשם איראן, המאיימת על ארה"ב, סעודיה וישראל. "אנחנו ממשיכים לעבוד על זה", אמר קירבי, שהבהיר בכל זאת שעדיין לא כל הפרטים הוסכמו. "עד שלא ננהל משא ומתן על הכול, לא נוכל להגיד שדנו במשהו סופי".
עם זאת, שלשום ציננה ארה"ב את את הרוחות במזרח התיכון. "אין מסגרת רשמית ואין תנאים שמוכנים להיחתם", אמר סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל במהלך תדרוך לעיתונאים. לדבריו, "יש עוד המון עבודה, אנחנו ממשיכים בתהליך והרבה מהאלמנטים המרכזים לנורמליזציה נמצאים על שולחן הדיונים".
קיומה של תשתית בסיסית להסכם בין סעודיה לישראל דווחה כבר בחודש אוגוסט האחרון ב"וול סטריט ג'ורנל", שם נטען ל"קווי מתאר כלליים" להסכם בין המדינות. לפי הדיווחים השונים, סעודיה הבהירה שלא תסתפק בפחות מהבטחות המחייבות את ארה"ב להגן עליה אם תעמוד בפני מתקפה - כמו זו שיוחסה לאיראן בספטמבר 2019, אז הותקפו מתקני הנפט של סעודיה.
כאמור, סוגיית הפלסטינים עדיין נתונה למחלוקת. מצד אחד, גורמים המעורים במשא ומתן אומרים כי סעודיה לא תסכים להסכם ללא ויתורים מצד ישראל, ומצד שני, יש כאלה המציינים כי ריאד לא תחכה לפלסטינים. "הנורמליזציה תהיה בין ישראל לסעודיה - ואם הפלסטינים יתנגדו הממלכה תמשיך בדרכה", אמרו גורמים אמריקנים לסוכנות הידיעות רויטרס. "סעודיה תומכת בתוכנית שלום לפלסטינים, אבל הפעם היא רצתה משהו עבורה ולא רק עבורם".
פורסם לראשונה: 21:17, 04.10.23