2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
אחרי הודעת הבית הלבן בשבוע שעבר כי כבר הונחה תשתית בסיסית להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ארצות הברית ציננה אמש (שלישי) את הרוחות במזרח התיכון. "אין מסגרת רשמית ואין תנאים שמוכנים להיחתם", אמר סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל במהלך תדרוך לעיתונאים. לדבריו, "יש עוד המון עבודה, אנחנו ממשיכים בתהליך והרבה מהאלמנטים המרכזים לנורמליזציה נמצאים על שולחן הדיונים".
ביום שישי האחרון אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, כי "כל הצדדים גיבשו מסגרת בסיסית למה שנוכל לחתור אליו", וציין כי האמריקנים זהירים לגבי חשיפה מפורשת של הפרטים והדרישות מכל צד בהסכם.

לדבריו, כמה מכנים משותפים מניעים את ההסכם קדימה - ובראשם איראן, שמאיימת על ארה"ב, סעודיה וישראל. "אנחנו ממשיכים לעבוד על זה", אמר קירבי, שהבהיר בכל זאת שעדיין לא כל הפרטים הוסכמו. "עד שלא ננהל משא ומתן על הכול, לא נוכל להגיד שדנו במשהו סופי".
קיומה של תשתית בסיסית להסכם בין סעודיה לישראל דווחה כבר בחודש אוגוסט האחרון ב"וול סטריט ג'ורנל", שם נטען ל"קווי מתאר כלליים" להסכם בין המדינות. לפי הדיווחים השונים, סעודיה הבהירה שלא תסתפק בפחות מהבטחות המחייבות את ארה"ב להגן עליה אם תעמוד בפני מתקפה - כמו זו שיוחסה לאיראן בספטמבר 2019, אז הותקפו מתקני הנפט של סעודיה.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
"מדינות שמעוניינות לנרמל את יחסיהן עם ישראל מהמרות על הסוס המפסיד. חמינאי
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
סוגיית הפלסטינים עדיין נתונה למחלוקת, כשמצד אחד גורמים המעורים במשא ומתן אומרים כי סעודיה לא תסכים להסכם ללא ויתורים מצד ישראל, ומצד שני כאלה שאומרים כי סעודיה לא תחכה לפלסטינים. "הנורמליזציה תהיה בין ישראל לסעודיה - ואם הפלסטינים יתנגדו הממלכה תמשיך בדרכה", אמרו גורמים אמריקנים לסוכנות הידיעות רויטרס. "סעודיה תומכת בתוכנית שלום לפלסטינים, אבל הפעם היא רצתה משהו עבורה ולא רק עבורם".
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר בעצמו בחודש שעבר בריאיון ל"פוקס ניוז" כי הממלכה מתקרבת לנורמליזציה עם ישראל, ודיבר על הצורך של ישראל "להקל על חיי הפלסטינים" - אך לא הזכיר הקמת מדינה פלסטינית. אף על פי כן, דיפלומטים וגורמים אזוריים אמרו שיורש העצר מתעקש על התחייבויות מסוימות מישראל כדי להראות שהוא לא מפקיר את הפלסטינים, ושהוא מבקש לשמור על האפשרות של פתרון שתי המדינות.

בצל המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בכירים בעולם הערבי השמיעו קריאות נגד ריאד - במטרה למנוע את המהלך המסתמן. האחרון שבהם, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר אתמול כי מדינות שמעוניינות לנרמל את יחסיהן עם ישראל "מהמרות על הסוס המפסיד". נשיא איראן איברהים ראיסי, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינו גם הם את המגעים בשבועיים האחרונים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אתמול בחריפות את דבריו של חמינאי, ואמר כי "בעוד שמשטר הטרור של חמינאי מייצא הרס וחורבן, ישראל מקדמת קידמה ושלום". לדברי נתניהו, "בדיוק כפי שאיראן לא מנעה מאיתנו להשיג את הסכמי אברהם, איראן גם לא תמנע מאיתנו להרחיב עוד יותר את מעגל השלום לטובת אזרחי ישראל, עמי האזור והאנושות כולה".
פורסם לראשונה: 23:57, 03.10.23