בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את עתירת "ראש יהודי" נגד עיריית תל אביב-יפו בנושא ביטול ההיתרים שניתנו לארגון להקמת סוכה וקיום הקפות שניות באזור כיכר דיזנגוף. בארגון הודיעו כי בכוונתם לערער "מחר בבוקר" לבית המשפט העליון.

השופט מגן אלטוביה ציין בהחלטתו כי הוא סבר ש"נכון היה כי הצדדים יגיעו להבנות", ושברוח החג "תצא בשורה של אחדות ופיוס". לדבריו, גם הדיון היום, שהתקיים בדלתיים סגורות, נועד למטרה זו - אך הצדדים לא הצליחו להגיע להבנות.
אלטוביה קבע כי "הדין המנהלי מקנה לבית המשפט סמכות מוגבלת בהתערבות בהחלטות של רשות שלטונית", והוסיף כי "אין בידי לקבל את עמדת העותרת ("ראש יהודי") כי המשיבה (עיריית תל אביב-יפו) הפעילה שיקולים זרים או פסולים", בהחלטתה לבטל את ההיתרים.
בנוסף, קבע השופט כי "לא הוצגה בידי העותרת תשתית או בסיס עובדתי" להפעלת שיקולים זרים או פסולים על ידי העירייה. אלטוביה חזר על כך ש"העותרת הפרה את תנאי ההיתר שניתן לה לאירוע יום הכיפורים, בכך שהציבה במה בלא היתר, אשר יצרה חציצה והיוותה בפועל הפרדה מגדרית, ותלתה חבלים ודגלים בלא היתר, לרבות על המזרקה בכיכר, בלא אישור". לדבריו, התנהלות זו התרחשה מייד ובסמוך לאחר שבית המשפט העליון בעקבות בית המשפט המחוזי אישר את התנאי שקבעה העירייה באשר לאי-הקמת הפרדה פיזית.
2 צפייה בגלריה
ישראל זעירע
ישראל זעירע
העותרים בבית המשפט, היום
(צילום: מוטי קמחי)

עוד הוסיף השופט כי "חששה של המשיבה כי לאחר אירועי יום הכיפורים אי-ביטול ההיתרים שניתנו לעותרת בקשר עם אירועי חג הסוכות עלול להוביל להפרות סדר ולפגיעה בביטחון הציבור - הוא חשש שאינו נטול בסיס".
ביטול ההיתרים, נזכיר, הגיע לאחר שבערב יום הכיפורים התפתחו עימותים בין תושבי תל אביב לאנשי "ראש יהודי", שניסו לקיים בכיכר תפילה עם מחיצה בין גברים לנשים. הבוקר, נשמעו צעקות מחוץ לדלת, שהעידו על הבאות באשר לסיכויים הקלושים שהצדדים יצליחו להסכים על פשרה.
מ"ראש יהודי" נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "קראנו את פסק הדין, מחר בבוקר נערער לבית המשפט העליון. כמו לעירייה, כך גם לנו חשוב מאוד הסדר הציבורי, וזאת לא סיבה שבגללה מבטלים הקפות. אנחנו רוצים לקיים את ההקפות השניות למען אלפי תושבי תל אביב שמשתתפים בהם בכל שנה".
2 צפייה בגלריה
הרב ישראל זעירא ראש יהודי במהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
הרב ישראל זעירא ראש יהודי במהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
יו"ר "ראש יהודי" ישראל זעירא בכיכר דיזנגוף, ערב יום הכיפורים
(צילום: דנה קופל)
עיריית תל אביב-יפו מסרה מוקדם יותר היום, טרם פסיקת בית המשפט, כי "העירייה העניקה ל'ראש יהודי' היתר לקיים תפילה בכיכר דיזנגוף ביום הכיפורים תחת הנחיה ברורה שאין לקיים את האירוע בהפרדה מגדרית. עמדת העירייה קיבלה חיזוק ואישרור בשתי פסיקות בית משפט, עוד לפני יום הכיפורים - והארגון ידע בדיוק מה הן ההנחיות. משהתקבלו דיווחים כי הארגון מפר את ההנחיה המפורשת שקיבל זמן קצר לפני כניסת החג, החליט ראש העיר לא לשלוח פקחים לכיכר מתוך רצון להימנע מחיכוך ואירועי אלימות בערב היום הקדוש.
"מכיוון שהארגון הפר את תנאי האישור ואת אמון העירייה, ואף לא הביע חרטה על כך, בוטל להם ההיתר לאירועי סוכות, והם הוזמנו להצטרף לכל אחד מ-45 אירועי הקפות שניות המתקיימים ברחבי העיר במרחב הציבורי. מאז ומעולם ראש עיריית תל אביב-יפו הדגיש את עיקרון השוויון ואסר לקיים אירועים המדירים נשים במרחב הציבורי, ללא קשר למועד האירוע בלוח השנה. כל אירוע אלימות או הפרעה למרחב הציבורי שדווח עליו לגורמי העירייה טופל בהתאם לחוק ולנוהל, ובהתאם לצורך, בסיוע משטרת ישראל".