בבית המשפט המחוזי בתל אביב התקיים הבוקר (רביעי) דיון בעתירת "ראש יהודי" נגד עיריית תל אביב-יפו בנושא ביטול ההיתרים שניתנו לארגון להקמת סוכה וקיום הקפות שניות באזור כיכר דיזנגוף. ביטול ההיתרים קרה לאחר שבערב יום הכיפורים התפתחו עימותים בין תושבי תל אביב לאנשי "ראש יהודי", שניסו לקיים בכיכר תפילה עם מחיצה בין גברים לנשים.
השופט מגן אלטוביה ביקש מהצדדים לנסות ולהתפשר ביניהם, בהתאם לרוח החג, אך מאמצים אלה העלו חרס. הדיון סגור לציבור ומתנהל בלשכתו של השופט על מנת להגיע לגישור ופשרה. צעקות נשמעו מחוץ לדלת ונראה שהצדדים התקשו להגיע לפתרון.
2 צפייה בגלריה
ישראל זעירע
ישראל זעירע
העותרים בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
לפני הדיון מסרו עורכים דינם של העותרים, אפרים דמרי ואורי פז, לצד יו"ר העמותה ישראל זעירא, כי אם לא ינתן אישור להקמת סוכה ולקיום ההקפות הם יערערו לבית המשפט העליון.
עו"ד דמרי אמר כי "בעתירה שהגשנו נגד עיריית תל אביב לאסור על עמותת 'ראש יהודי' לבנות סוכה במרחב הציבורי וכמובן לקיים הקפות שניות - זה אסור במדינת תל אביב, ולכן אנחנו פה בבית המשפט. אנחנו מקווים ומאמינים שבית המשפט יתעשת ויאפשר לעמותה גם לבנות סוכה וגם לקיים הקפות שניות. כמובן שכולם מוזמנים, זה נועד לכולם, לא משנה מה הדעה הפוליטית שלהם".
לפי עו"ד דמרי, "לדעתי השופט מנסה למצוא דרך פשרה, ואין דבר שיותר טוב בזמן הזה מלמצוא פשרה. הסוכה תוקם ומי שירצה לבוא לברך על ארבעת המינים יבוא לברך". כאמור, כשנשאל על ידי ynet מה יעשו אם השופט לא יתיר לבנות את הסוכה במרחב הציבורי, השיב עו"ד דמרי כי יפנה לבג"ץ: "מכאן עולים ישר לירושלים".
יו"ר "ראש יהודי" זעירא הסביר כי "יש ציבור חילוני ומסורתי ענק בתל אביב עצמה שצמא למסורת, צמא להתקרב, צמא להתחזק וצמא לרקוד בהקפות שניות ולתת כבוד לתורה. לא יעלה על הדעת שבגלל גורמי שוליים קיצונים וסהרוריים, שניפצו וחרבו את כל הקדוש והיקר לעם ישראל ביום כיפור, העירייה תתן להם פרס ותעניש את 'ראש יהודי'. זה עוול שזועק לשמיים. לכן הגענו לבית המשפט - כדי לקבל צדק".
2 צפייה בגלריה
רון חולדאי בהפגנה בקפלן תל אביב
רון חולדאי בהפגנה בקפלן תל אביב
"העירייה לא יכולה להעניש גופים לגיטימיים". חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
בתשובה לשאלה למה ש"ראש יהודי" לא תצטרף למקומות אחרים בעיר שבהם עושים הקפות שניות, ענה זעירא כי "'ראש יהודי' והקהילה שלה פועלות במרחק 100 מטרים מכיכר דיזנגוף, זה המקום הטבעי שלנו. שם פעלנו בשנים האחרונות. בשנה שעברה היו יותר מ-1,000 איש בהקפות השניות שלנו - כולם תושבי תל אביב. אי אפשר להגיד 'אנחנו פועלים בעשרות מוקדים אחרים'. העירייה לא יכולה להעניש גופים לגיטימיים שפועלים כל השנה בצורה חוקית".
הדיון בעתירה נגמר והשופט יעביר פסיקה עד הערב. ב"ראש יהודי" אופטימיים שהשופט יפסוק לטובתם, לאחר שהעירייה לא הסכימה לאף הצעת פשרה מצידו, לטענת הארגון.
עיריית תל אביב יפו מסרה כי "העירייה העניקה לראש יהודי היתר לקיים תפילה בכיכר דיזנגוף ביום הכיפורים תחת הנחיה ברורה שאין לקיים את האירוע בהפרדה מגדרית. עמדת העירייה קיבלה חיזוק ואישרור בשתי פסיקות בית משפט, עוד לפני יום הכיפורים - והארגון ידע בדיוק מה הן ההנחיות. משהתקבלו דיווחים כי הארגון מפר את ההנחיה המפורשת שקיבל זמן קצר לפני כניסת החג, החליט ראש העיר לא לשלוח פקחים לכיכר מתוך רצון להימנע מחיכוך ואירועי אלימות בערב היום הקדוש.
"מכיוון שהארגון הפר את תנאי האישור ואת אמון העירייה, ואף לא הביעו חרטה על כך, בוטל להם ההיתר לאירועי סוכות, והם הוזמנו להצטרף לכל אחד מ-45 אירועי הקפות שניות המתקיימים ברחבי העיר במרחב הציבורי. מאז ומעולם ראש עיריית תל אביב-יפו הדגיש את עיקרון השוויון ואסר לקיים אירועים המדירים נשים במרחב הציבורי, ללא קשר למועד האירוע בלוח השנה. כל אירוע אלימות או הפרעה למרחב הציבורי שדווח עליו לגורמי העירייה טופל בהתאם לחוק ולנוהל, ובהתאם לצורך, בסיוע משטרת ישראל".