ניצב בדימוס ניסו שחם, שהורשע במעשה מגונה ובהטרדה מינית, שוחרר אמש (חמישי) מהכלא, לאחר שבית המשפט העליון דחה לפני כן את ערעור הפרקליטות. בתו המתינה לו מחוץ לכלא. עם צאתו מכלא חרמון טען שחם כי "עשו לי עוול, רדפו את הנשים והחפיצו אותן כדי שיתלוננו נגדי". לדבריו, "אני מרגיש יותר בטוח בכלא עם האסירים מאשר בחוץ".
שחם סירב לענות על שאלות ואמר: "לפני עשר שנים וכמה חודשים, כשחקרו אותי לראשונה, לקחו הרבה מאוד נשים, איימו עליהן, סחטו אותן באיומים, השפילו אותן, החפיצו אותן, התעללו בהן, הטרידו אותן מינית כדי שינסו להפליל אותי. שלוש מהן הגישו תביעה לבית משפט מחוזי במרכז, וגם שם הפרקליטות ממשיכה להתעלל בהן. מנהלים נגדן קרב חורמה כי הגנו על ניסו שחם".
3 צפייה בגלריה
ניסו שחם השתחרר מכלא חרמון
ניסו שחם השתחרר מכלא חרמון
שחם יוצא מהכלא
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
ניסו שחם השתחרר מכלא חרמון
ניסו שחם השתחרר מכלא חרמון
(צילום: גיל נחושתן)
שחם נשלח במקור לעשרה חודשי מאסר שאותם החל לרצות בחודש מרץ האחרון - אך ועדת השחרורים של כלא צלמון פסקה שישוחרר לפני הזמן, והחלטתה אושרה בבית המשפט המחוזי בנצרת וכעת גם בעליון.
בערעור טענה הפרקליטות כי שחם לא ראוי לשחרור מוקדם, לא לקח אחריות על מעשיו ולא עבר תוכנית שיקום בכלא. המדינה ציינה כי שחם כיהן בתפקידים בכירים ביותר במערכת אכיפת החוק, והורשע בעבירות הפרת אמונים ובעבירות מין, על רקע פרשיות מיניות וקיום יחסים אינטימיים עם שוטרות שהיו כפופות לו. עוד טענה המדינה כי הוועדה לא נתנה משקל לכך ששחם עבר הליך טיפולי בין כותלי הכלא, שם הוא הביע עמדות מהן עולה כי לא זו בלבד שהוא לא לוקח אחריות על מעשיו אלא שהוא ממשיך לטעון כי מעשים אלה לא חצו את הרף הפלילי.
בהחלטת העליון נכתב כי "בדוח הסוציאלי נכתב כי בתחילת מפגשיו של שחם עם גורמי הטיפול, הוא נטל אחריות מוגבלת על מעשיו. אולם בהמשך ניכר היה כי הוא 'מתייסר' מהשלכות מעשיו ומצהיר שהיה נותן כל שניתן למנוע מן הקורבנות את עוגמת הנפש. נכתב בדוח כי המשיב מביע חרטה הנחזית ככנה. בחוות דעת מב"ן נקבע בין היתר כי שחם מתקשה לקחת אחריות על מעשיו; כי דבריו מלווים בעיוותי חשיבה; כי הוא הכחיש כל מעשה פלילי בהתנהגותו ושלל כל צורך טיפולי. על רקע תיאור התייחסותו של המשיב לעבירותיו, הוא נמצא לא מתאים לתוכנית שיקום בפיקוח. עם זאת, בסיומה של חוות הדעת נכתב כי הוא איננו מסוכן".
3 צפייה בגלריה
ניסו שחם השתחרר מכלא חרמון
ניסו שחם השתחרר מכלא חרמון
שחם יוצא מהכלא
(צילום: גיל נחושתן)
עוד נכתב כי "לשחם נערכה הערכת התאמה לתוכנית שיקומית בפיקוח רש"א (הרשות לשיקום האסיר). בחוות הדעת צוין כי לתפיסתו של המשיב, מעשיו לא חצו את הרף הפלילי. לכן, נקבע בהערכת ההתאמה כי הוא 'נדרש לעבור כברת דרך טיפולית על מנת שיגלה הבנה לחומרת מעשיו'. על רקע תיאור התייחסותו של המשיב לעבירותיו ובכלל זה מזעור חומרתן, העדר לקיחת אחריות מלאה על מעשיו ואי זיהוי התנהגותו כפלילית, נקבע על ידי רש"א כי הוא אינו מתאים לתוכנית שיקום בפיקוח.
"בהמשך נערך לשחם דוח סוציאלי מעודכן שבו נכתב כי העמדה שהציג בפני גורמי רש"א אינה מבטאת את עמדתו הכנה, וכי הוא התקשה לבטא מולם את חולשותיו. לאור מבוכתו, נמנע שחם מלדבר על 'החלקים הפוגעניים שבו', דבר שהרחיק אותו מהאמת הפנימית שלו", נכתב עוד. "בנוסף, שחם הציג לוועדה חוות דעת פרטית של ארגון 'התחלה חדשה' בה צוין כי הביע חרטה כנה על מעשיו, וכי יש לו מוטיבציה להמשך עבודה טיפולית. הומלץ כי ימשיך בטיפול פרטני פעמיים בשבוע עם מטפל ייעודי לתחום הפגיעות המיניות".
ביום חמישי שעבר דחה בית המשפט המחוזי בנצרת את ערעור המדינה על החלטת ועדת השחרורים של בית הסוהר, שהתקבלה בניגוד לדעת הפרקליטות והרשות לשיקום האסיר. בית המשפט הורה לקצר את מאסרו של עבריין המין ולהעניק לו שחרור מוקדם - בתום כמחצית מתקופת המאסר שנגזרה עליו.
ההחלטה בשבוע שעבר התקבלה ברוב של שני שופטים, לעומת אחד שהתנגד. שחרורו עוכב כדי לאפשר למדינה לערער שוב על ההחלטה לעליון. הרשות לשיקום האסיר לא רק שהתנגדה להחלטה לשחרור מוקדם, היא אף מצאה את שחם בלתי מתאים לתוכנית שיקומית בטענה כי לא הודה בצורך לטפל בעבירות שביצע, ולכן לא נבנו עבורו תוכניות שיקום. עם זאת, קבעו שופטי המחוזי בנצרת כי "אמנם המרכז לבריאות הנפש קבע ממצאים שליליים וברשות לשיקום האסיר מתנגדים לשחרור, אך בשונה מהתרשמות נציגי הרשות לשיקום האסיר, ההתרשמות של עורכי התוכנית הפרטית לשיקומו היא כי האסיר לוקח אחריות מלאה על מעשיו".
עורכת הדין חן מאירי מייצגת את ניסו שחם בתגובהעו"ד מאיריצילום: גיל נחשותן
יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה כי "החלטת בית המשפט שערורייתית ולא תתרום לאמון הציבור במערכת. מדובר בעבריין מין שמלכתחילה זכה ליחס מקל ולעונש קל וכעת מקבל פרס נוסף בדמות קיצור של תקופת מאסרו. איזה מסר קשה מעביר היום בית המשפט העליון לקורבנות. מילה טובה בכל זאת לפרקליטות שלא ויתרה וניסתה להילחם בהחלטה".
עורכת דינו של שחם, חן מאירי, מסרה בתגובה להחלטה לשחררו: "אושר עצום. שלוש ערכאות אמרו את שלהן. אני שמחה על ההחלטה שמאשרת שהן ועדת השחרורים והן בית המשפט מחוזי בנצרת בדעת הרוב צדקו בקובען כי ניסו שחם ראוי לשחרור. צר לי שהמדינה בראשות אייסמן הלכה רחוק מדי עם התיק הזה".
פורסם לראשונה: 18:19, 25.08.22