גאזי אבו סביתאן ואחמד אלסיאד, שני הפועלים הצעירים שנהרגו אתמול (ד') לאחר שנפלו אל מותם מהקומה ה-40 במגדל בבנייה בצפון תל אביב, לא רק עבדו יחד, אלא גם היו חברים טובים וגרו אחד ליד השני במזרח ירושלים. אל בתי המשפחות שלהם בשכונת א-טור הגיעו היום מנחמים רבים. קרוביהם סיפרו כי אבו סביתאן היה מאורס ועמד להתחתן השנה, בעוד חברו אחמד שכבר התחתן לפני שלוש שנים התבשר רק לפני זמן קצר שאשתו בהיריון ומצפה לבן שני.
4 צפייה בגלריה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
גאזי אבו סביתאן (ימין) ואחמד אלסיאד, בצילום מהפיגום שקרס אתמול בצפון תל אביב

"שניהם עבדו באלומיניום", סיפרה קרובת משפחה של שני הצעירים. "הם היו החברים הכי טובים. הם תמיד היו ביחד, אוכלים, עובדים וצוחקים – ולצערי אתמול הם מתו ביחד". היא סיפרה כי אחמד שמח מאוד לאחר שנודע לו על ההיריון השני של אשתו, ומרוב ציפייה התנהג "כאילו הילד כבר נולד", ואף החל לרשום אילו דברים הוא רוצה לרכוש לו: "הוא אמר שהוא רוצה לעשות הכול למען הילד, שכולם יהיו מוזמנים אצלו, אבל לצערי נפרדנו ממנו באווירה כואבת ולפני שחיבק את בנו שטרם נולד".
האסון, נזכיר, התרחש אתמול בבוקר, מעט לפני השעה 10:00, בפרויקט "פארק בבלי" בצפון תל אביב של חברת הבנייה תדהר. אבו סביתאן ואלסיאד נפלו מגובה רב באתר ברחוב הרב ניסים בעקבות קריסת פיגום ממוכן. צוותים של מד"א שהוזעקו לזירה קבעו את מותם של השניים במקום. שני הפועלים הועסקו על ידי קבלן משנה שמבצע באתר עבודות אלומיניום. הפיגום שקרס בבעלות הקבלן.
4 צפייה בגלריה
הפיגומים שנפלו
הפיגומים שנפלו
הפיגום שקרס. "הוא נשבר ונפל, ושניהם יחד איתו"
(צילום: מוטי קמחי)
המשטרה וזרוע העבודה פתחו בחקירת נסיבות תאונת העבודה הקטלנית. נמסר כי נבדק האם הפועלים היו קשורים כמתחייב בעבודה בגובה. מפקחי העבודה של מנהל הבטיחות סגרו את האתר בצו בטיחות. כמו כן זומנו למקום מומחים לחקר כשלים מכניים בפיגום שקרס. ג'מאל, אחד העובדים במקום, סיפר כי ראה את הפיגום נשבר ונופל, "ושניהם יחד איתו".
היום, בבית המשפחה, סיפר אחד מחבריו של אחמד כי הוא נהג לשוחח איתו לעתים על עבודתו בגובה הרב. "הוא אמר לי 'לא קל לעבוד בבניינים גבוהים. כשאני שומע על פועלים שנהרגים לאחר שנפלו מגובה אני מתחיל לחשוש לחיי ולחיי אחרים'". החבר הוסיף כי הוא "מקווה שימצאו פתרונות לפועלים שעובדים תחת סכנת חיים בגלל רשלנות של הפקחים וכל הגורמים האחראים".
קרוב משפחה אחר של אבו סביתאן סיפר כיצד זה נערך לחתונה שאמורה הייתה להתקיים בהמשך השנה: "הוא עבד וחרש כדי להתחתן ולבנות עתיד טוב. הוא כל הזמן עזר לאחרים ולא היסס להיות בכל מקום שבו היה צריך עזרה. דיברתי איתו לפני מספר ימים והוא אמר לי 'השבוע יש לי עומס של עבודה. בסוף השבוע אפגוש אותך ונשב על כוס קפה, תשמור על עצמך'. בסוף שתיתי אצלם קפה על מותו".
4 צפייה בגלריה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
גאזי ואחמד. "החברים הכי טובים"
מותם של שני הפועלים אתמול מצטרף לשורה ארוכה של מקרי מוות או פציעות באתרי בנייה בישראל. בשנה שעברה נהרגו בתאונות עבודה 38 בני אדם, ב-2020 נהרגו 35 וב-2019 נהרגו 47. היו גם פצועים רבים: בשנה שעברה נפצעו קשה או בינוני 215 בני אדם, בשנה שקדמה לה 237 וב-2019 נפצעו קשה או בינוני 184 איש.
האסון אתמול מעורר כעס בקרב חלק מבני משפחותיהם של אותם קורבנות בענף הבניין, ולאולפן ynet התראיין הבוקר יאסין סעיד, אחיו של פיראס יאסין מעראבה, שנהרג ב-2019 כאשר פיגום ענק קרס עליו באתר שיפוצים בנווה שאנן בחיפה – וקבר אותו תחתיו. סעיד הטיח האשמות קשות בהתנהלות הרשויות, ולדבריו מדובר בבעיה "בוערת וכואבת מאוד" במגזר הערבי.
"יום יום אני חווה את הדברים הנוראיים האלה שלא מצליחים להיפסק", אמר סעיד. "זה מצב אבסורדי שאין פקחים. אין פקחים. כל פקח, אל תתפסו אותי במספרים, מפקח על אלפי אתרים. זו אולי הסיבה שהוא לא יכול להגיע ולא יכול לעשות שום דבר". לדברי סעיד, גם אחרי שנים שבהן מדברים על התאונות בענף הבניין, "אנחנו לא לומדים, לא לומדים את הלקח. אנחנו לא רואים שעושים משהו כדי למגר את התופעה הזאת". הוא סבור כי הסיבה לכך היא שרובם הגדול של ההרוגים ערבים: "כל עוד מדובר על אירועים שקורים, ברובם המוחץ, במגזר הערבי, אז אף אחד לא עושה שום דבר".
למרות זאת, סעיד מביע תקווה שהאסון אתמול ישפיע אולי על מקבלי ההחלטות: "אני רק מקווה שהדברים האלה באמת יזיזו למישהו שיושב ואחראי על הדברים האלה, שיזיזו לו משהו בלב, שבאמת יפעלו למען מיגור התופעה הזאת – וזה אפשרי. מה שכואב הוא שהעניין הזה אפשרי, אפשר למנוע תאונות כאלו. בעבודה הזו תמיד יכולות לקרות תאונות. אבל בקצב הזה, בענף הזה במיוחד, זה משהו שלא מתקבל על הדעת וזה צועק לשמיים".
על רקע טענותיו בנוגע למספרם הנמוך של הפקחים, נזכיר כי כבר במאי אשתקד הודה אינג' חזי שוורצמן, ראש מנהל הבטיחות ומפקח עבודה ראשי במשרד העבודה, כי מספר הפקחים ברשותו "נמוך". בריאיון ל-ynet ו"ידיעות נדל"ן" הוא ציין אז כי ישנם כ-80 מפקחים פעילים בשטח, ושיש כוונה לגייס עוד 20 מפקחים נוספים. "מספר המפקחים נמוך ביחס למטלה שהוטלה על כתפינו", סיפר. "בישראל יש כ-15 אלף אתרי בנייה ו-70 אלף מפעילים. בין היתר אנחנו פועלים לפי דיווחי אזרחים בקו החיים של המוסד לבטיחות וגהות, שנמצא עם הקו החם של משרד העבודה. האזרחים הם העיניים החסרות שלנו, יש כאלה שממש מתנדבים לאורך כל השנה ומדווחים לנו באופן מקצועי מאוד".
בעמותת "קו לעובד" אמרו בעקבות האסון אתמול: "במדינת ישראל מתרחשות כל יום תאונות עבודה בכל הענפים, ובענף הבניין בפרט. יום יום יוצאים עובדים ועובדות אל מקום עבודתם, ואינם יודעים אם ישובו. יש השבים, אך חייהם משתנים ללא היכר, ולעולם לא יחזרו להיות כשהיו, והתקשורת אפילו לא תדווח עליהם. תאונה ברמת פציעה 'בינונית', ברבים מהמקרים אף לא תיחקר ואתר הבנייה ימשיך לפעול כשהיה.
4 צפייה בגלריה
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה אתמול. אין מספיק פקחים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
"לנוכח עובדות אלה, ולצד מיעוט החקירות המשטרתיות של יחידת פל"ס (פועלים ללא סיכון), על הרשויות השונות ועל המחוקק לשים לעצמו למטרה לייצר מפת בטיחות תעסוקתית, שתאסוף באופן שקוף וברור את שלל הנתונים הנדרשים. מידע זה יאפשר לרשויות השונות, בתוכם לרגולטור האמון על האכיפה, לנתח את המצב הקיים, ולבצע אכיפה מבוססת מידע".
הערב הפיץ מינהל הבטיחות בזרוע העבודה לכלל הקבלנים ומבצעי הבניה חידוד הנחיות ודגשי בטיחות בעבודה בפיגומים תלויים ממוכנים - כפיגום שממנו נפלו שני הפועלים מהמגדל בתל אביב. בין ההנחיות, מינהל הבטיחות הדגיש כי חל איסור על העמסת הפיגום בציוד וחומרים, למעט ציוד בטיחות אישי. בנוסף ציינו כי יש לוודא כי העובדים רתומים לנקודות עיגון המחוברים לפיגום. כמו כן, חל איסור על עבודה עם הפיגום במזג אוויר סוער.
ראש מינהל הבטיחות בזרוע העבודה, חזי שוורצמן, אמר על כך: "אנו מצפים לביצוע הנחיות אלו באופן מיידי בשטח. כל מבצע בנייה וכל מנהל עבודה יבצעו את הדרוש לטובת בטיחות העובדים באתרי הבנייה בישראל. רק כך נוכל למנוע תאונות קטלניות ולהציל חיי אדם".