המשטר הסיני הכריז הבוקר (יום א') בצעד חריג – אך צפוי למדי – כי הנשיא שי ג'ינפינג ימשיך לכהונה שלישית ברציפות כראש מפלגת השלטון הקומוניסטית וכמנהיג המדינה. ההחלטה, שמביאה רשמית לסיומה מסורת בת עשרות שנים שלפיה נשיא סין אינו מכהן בתפקידו יותר משתי כהונות רצופות, מבהירה עד כמה הדוקה כעת אחיזתו של שי בהנהגה. רבים מעריכים כי שי בן ה-69 ימשיך לכהן כנשיא לשארית חייו.
7 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג. מהדק את האחיזה בהנהגה
(צילום :AFP)
7 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
ראש הממשלה הודח למעשה. שי ג'ינפינג, הבוקר
(צילום: EPA )
עוד סימן לשליטה הבלתי מעורערת של שי ניתן הבוקר כשהמפלגה הקומוניסטית הכריזה על הרכבה החדש של ועדת ההנהגה הבכירה, הגוף החשוב ביותר במשטר וזה שקובע למעשה את מדיניותה של בייג'ינג: ראש הממשלה לי קצ'יאנג, מי שנחשב לאיש מספר שתיים במשטר אך תמך ברפורמות כלכליות ובקידום של יזמות פרטית בניגוד לחזונו הכלכלי של שי, התומך בהרחבת השליטה של המדינה בכלכלה, נופה ממנה כצפוי, ולאיש מספר שתיים מונה במקומו לי צ'יאנג, מי שהיה בעבר מזכ"ל המפלגה בשנגחאי. הוא צפוי להתמנות לראש הממשלה בעוד כחצי שנה.
השינויים בצמרת ההנהגה הסינית הוכרזו אחרי שאתמול הגיע לסיומו הקונגרס הלאומי הסיני, הכינוס הגדול של מפלגת השלטון הנערך אחת לחמש שנים. הרכבה החדש של ההנהגה מבטא את מה שחלק מהפרשנים מכנים "מדיניות מקסימום-שי", שבמסגרתה בכירי מפלגת השלטון זוכים לקידום על בסיס נאמנותם לנשיא ולא על בסיס יכולותיהם. מומחים מציינים כי חלק מהבכירים החדשים חסרים ניסיון ברמה הארצית, כמו כהונה בתפקיד של סגן ראש הממשלה או של שר בממשלה – קריטריון שבדרך כלל נחשב כתנאי סף למינוי כזה.
7 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג שביעיית ההנהגה החדשה של סין
נשיא סין שי ג'ינפינג שביעיית ההנהגה החדשה של סין
שי וחברי ועדת ההנהגה הבכירה החדשה. חלק מהממונים - בלי ניסיון ארצי
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג מאחורי פסל של מאו דזה דונג ב 2018
נשיא סין שי ג'ינפינג מאחורי פסל של מאו דזה דונג ב 2018
המנהיג הדומיננטי מאז מאו דזה דונג. תמונת שי מאחורי פסלו של שליט סין לשעבר
(צילום: AFP )
נראה כי קידומו של לי צ'יאנג לאיש מספר שתיים במשטר תומך בטענה הזו, משום שהוא בדרכו להתמנות לראש הממשלה בלי שמילא אי פעם תפקיד בממשל הארצי של סין. הוא נחשב מקורב לשי: השניים עבדו יחד במחוז ז'ג'יאנג שבדרום-מזרח סין בתחילת שנות ה-2000. אישים אחרים שקודמו היום לעמדות בכירות בהנהגה הם מזכיר מפלגת השלטון בבייג'ינג ובכיר מפלגה שנחשב לראש הסגל של שי. עוד התברר היום כי לראשונה זה 25 שנה לא תכהן הפעם שום אישה בפוליטביורו הסיני, וגם בוועדה המרכזית של המפלגה, גוף המונה כ-205 חברים, יהיו רק 11 נשים – כ-5% ממספר החברים הכללי.
שי הוא כבר עכשיו המנהיג הדומיננטי ביותר שהיה לסין מאז מאו דזה דונג, וההכרזה כי ימשיך לכהונה שלישית ברציפות כנשיא, כהונה שתחל רשמית בשנה הבאה, פירושה שב-2028 יוכל להשלים כבר 15 שנה בתפקיד. בעשורים האחרונים, בניסיון למנוע ממנהיג כלשהו לצבור כוח מופרז כפי שעשה מאו, הוגבלו נשיאי סין לשתי כהונות רצופות לכל היותר, אך ב-2018, כשברקע התחזקותו האדירה של שי, החליטה סין לזנוח את ההגבלה הזו, וסללה את דרכו להישאר בשלטון לתקופה בלתי מוגבלת.

הנשיא לשעבר הוצא מהאולם באמצע ישיבת הקונגרס

אתמול זכתה לכותרות בעולם תקרית יוצאת דופן בישיבת הנעילה של הקונגרס של מפלגת השלטון, כאשר סדרנים הרימו ממקומו את הנשיא לשעבר חו ג'ינטאו, מי שקדם לשי בתפקיד, ואחרי התרחשות מוזרה הובילו אותו אל מחוץ לאולם מסיבה שאיננה ידועה. חו בן ה-79, שכיהן כנשיא עד לשנת 2013, נראה בכינוס יושב לצד שי, ובסרטון שפרסמה סוכנות הידיעות AFP נראה אחד הסדרנים מנסה להרימו שוב ושוב ממקומו, מעשה שגרר מבטים מודאגים מבכירים אחרים שישבו בסמוך. לאחר מכן נראה הנשיא לשעבר חו מניח את ידו על פיסת נייר המוטלת על קלסרו של הנשיא המכהן שי, אך שי עצמו מיהר בתגובה להניח את ידו-שלו עליה.

7 צפייה בגלריה
סין חו ג'ינטאו מפונה מ ישיבת ה קונגרס ליד שי ג'ינפינג תעלומה
סין חו ג'ינטאו מפונה מ ישיבת ה קונגרס ליד שי ג'ינפינג תעלומה
אחרי שתיקה של שעות טענה סין: "הוא הרגיש לא טוב". חו מפונה מאולם הקונגרס, אתמול
(צילום: Gettyimages)
7 צפייה בגלריה
סין חו ג'ינטאו מפונה מ ישיבת ה קונגרס ליד שי ג'ינפינג תעלומה
סין חו ג'ינטאו מפונה מ ישיבת ה קונגרס ליד שי ג'ינפינג תעלומה
חו פונה אל הנשיא שי בדרכו החוצה, בשבת בבוקר
(צילום: AFP)
אחרי שחו נעמד סוף סוף, המחוקק הסיני הבכיר לי ז'נשו, שישב לימינו, נתן את קלסרו של הנשיא לשעבר לאחד הסדרנים. בעוד הסדרנים מנסים ללוות את חו החוצה נראה הנשיא לשעבר מתנגד ומגלה סימני מצוקה. בשלב מסוים אף הסתובב בחזרה לעבר כיסאו. בדרכו החוצה החליף כמה מילים עם הנשיא הנוכחי שי ונגע בכתפו.
התרחשות כמו זו שאירעה אתמול איננה אופיינית לאירועים כמו הקונגרס של מפלגת השלטון, שנערך אחת לחמש שנים ובו מתקבלות החלטות חשובות. הקונגרס, שבו משתתפים כ-2,300 צירי המפלגה ושנחשב למעין חותמת-גומי, מתוכנן בדרך כלל לפרטי-פרטים כדי למנוע כל מבוכה אפשרית, ופינויו של חו הוא חריגה מהפרוטוקול.
הסרטון המתעד את פינויו של חו מהאולם נפוץ במהרה בטוויטר, אבל ברשתות החברתיות הסיניות, הנתונות לצנזורה אדוקה מצד מפלגת השלטון הקומוניסטית, היה בלתי אפשרי למצוא אותו אתמול. ברשת הסינית "ווייבו" ניסו גולשים לעקוף את הצנזורה על-ידי התייחסות לאירוע בתגובות על פוסטים ישנים שבהם מוזכר שמו של חו – שיטה ידועה של משתמשי האינטרנט בסין לעקיפת ההגבלות – אבל בשעות הערב (לפי השעון המקומי) כמעט כל אזורי התגובות של הפוסטים הכוללים את שמו של חו ב"ווייבו" לא היו זמינים עוד לצפייה.
7 צפייה בגלריה
סין הקונגרס הלאומי נשיא שי ג'ינפינג
סין הקונגרס הלאומי נשיא שי ג'ינפינג
הנשיא שי בישיבת הקונגרס. 2,300 צירים, חותמת-גומי
(צילום: EPA/XINHUA/LI XUEREN )
במשך חצי יממה לא הייתה בתקשורת הסינית הממלכתית שום התייחסות לתקרית, וסוכנות הידיעות AFP, שכינתה את פינויו של חו מהזירה "דרמטי", אף טענה כי המשטר בבייג'ינג סירב לבקשתה להגיב עליה. רק בערב, כ-12 שעות אחרי התקרית, פורסמו בתקשורת הממלכתית דיווחים שלפיהם חו "לא חש בטוב" במהלך האירוע. בתקשורת העולמית ציינו כי ביום ראשון שעבר, בישיבת הפתיחה של הקונגרס, נראה הנשיא לשעבר מעט לא-יציב, וייתכן שהדבר קשור לכך. עם זאת, רבים בעולם תהו אתמול אם להוצאתו של חו דווקא בישיבה הסוללת את הדרך לכהונה בלתי מוגבלת של שי כנשיא, יש גם מניע פוליטי. השתיקה הארוכה של סין הרשמית רק הגבירה את השמועות.