ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) התייחס לתנאים שהציב ראש האופוזיציה יאיר לפיד לקידום הידברות בסוגיית המהפכה המשפטית, בהם עצירת החקיקה למשך 60 יום, ואמר היום (חמישי) בריאיון ל-ynet radio: "אני לא חושב שיש בכך צורך. אני לא רוצה להגביל את הקואליציה, אני רוצה רק לבקש ממנה דבר אחד - בואו נדבר".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער באולפן
גדעון סער באולפן
"לא מבקש שבועיים או חודשיים כדי להגיע להסכמה". סער
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, "אם אנחנו רואים שזה סרק, יש לכם עדיין את הרוב - אתם יכולים לחדש יום למחרת את החקיקה". סער חיזק את הבהרתו של לפיד כי הוא "לא מנהל משא ומתן עם אנשים ששמים לי אקדח לרקה", ואמר: "בשביל להציג את העמדות שלנו, אני יכול לבוא לוועדת החוקה אצל רוטמן, כפי שעשיתי. אני לא מבקש שבועיים או חודשיים כדי להגיע להסכמה. בואו נדבר מחר בבוקר. יש לי בקשה אחת - בזמן שמדברים לא מחוקקים".
המתווה שהציע לפיד כולל כמה שלבים: בזמן עצירת החקיקה בסעיפים שכבר אושרו בוועדת החוקה (שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחסימת בג"ץ מלדון בחוקיות חוקי יסוד), יקים נשיא המדינה יצחק הרצוג צוות מקצועי שיגבש נייר עמדה ראשוני לשרטוט ההסכמות וחילוקי הדעות.
לאחר מכן יוזמנו לנשיא בנפרד נציגי המערכת המשפטית ונציגי הקואליציה והאופוזיציה כדי לקבל את תגובתם. רק לאחר מכן יגבש הנשיא את הצעתו לפתרון מקובל על כל הצדדים. בכירים בקואליציה אמרו בתגובה: "הצעת לפיד היא נון-סטרטר. מה הוא חושב, שנקפיא את החקיקה ל-60 יום? זה לא יעלה על הדעת".
סער ציין כי "הסוף של הדבר הזה יהיה הקרע החברתי הגדול ביותר שהיה בתולדות המדינה, פגיעה בביטחון הלאומי שלנו, משטר חוקתי שלא היה כדוגמתו שבסופו אנשים ישאלו את עצמם 'האם אני צריך להקשיב לממשלה או לבית המשפט?'".
הוא הוסיף: "אני לא רואה שהם מעוניינים לעצור לשיח. ואני לא מדבר על הביקורת השיפוטית - כי תהיה ביקורת שיפוטית על החקיקה הזאת. בסופו של יום אני מאמין וחושב שאני מרגיש את הציבור, רובו יכבד את מה שבית המשפט יגיד בתור המילה האחרונה של ההתדיינות".
אם בג"ץ יפסול את תוכנית נתניהו-לוין, תעמוד לצידו במשבר החוקתי הזה? "איזו שאלה בכלל? מה זה נהיה הדבר הזה שמעלים מקצי דין לשאלה אם לקיים אותם או לא לקיים אותם? איזו מדינה יש שאין בה ביקורת שיפוטית?".
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"לפיד ימשיך בקמפיין ה-BDS נגד ישראל". רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ')
במקביל, גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פנה לקואליציה: "אני קורא לכולם לעצור ולהיכנס לחדר ביחד עד שיצא עשן לבן, עד שנגיע להסכמות שימנעו מהעם שלנו להיקרע מבפנים. עוצרים חקיקה, עוצרים משחקי האשמות - פשוט עוצרים. העם שלנו צריך ורוצה את זה ואנחנו חייבים לו את זה. זאת האחריות שלנו בתור מנהיגים. עוצרים עצירה מוחלטת, ומדברים".
מנגד, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "תקציר השבוע ובקשות הנשיא להידברות - ראשון: הנשיא מבקש הידברות עוד לפני הקריאה הראשונה. שני: יריב לוין ואני קוראים ללפיד ולגנץ לבוא לנשיא - הם לא באים. שלישי: כנ"ל. רביעי: סעדה וארבל נענים לבקשת הנשיא, ומורידים חוקים מסדר היום כמחווה של רצון טוב. בתגובה לפיד וגנץ מגדילים את דרישותיהם, ולא באים לנשיא. חמישי: רק התחיל, תרשו לי להמר שגם היום האופוזיציה למדינה תמשיך לזלזל בבקשות ההידברות של הנשיא. לפיד ימשיך בקמפיין ה-BDS נגד ישראל. שורה תחתונה: לפיד, אולמרט וברק ממשיכים באותו קו. ראשי ממשלה כושלים שהפסידו לנתניהו ומסיתים למלחמת אחים מרוב עלבון".

בתוך כך, ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) ציין את חוסר המוטיבציה של האופוזיציה, לדבריו, לפעול מול הקואליציה: "בממשלה הקודמת לליכוד היה דרייב 'על מלא'. נתניהו היה יושב במליאה עד שלוש-ארבע בבוקר עם ספר ביד, והם היו מצביעים איתנו. הם ידעו מה הם רוצים. פה, מרצ לא עברה את אחוז החסימה, רע"מ מבולבלים. הם נמצאים בקואליציה? הם לא נמצאים? עדיין חושבים עליה ועל איך לחזור אליה? אנחנו ממשיכים באותה עמדה - היינו אופוזיציה אז ואנחנו אופוזיציה גם היום".
במקביל, התייחס טיבי לנוכחות החברה הערבית בהפגנות נגד המהפכה המשפטית: "למה הערבים לא באים בהמוניהם? כי הנושא הוא ממוקד - בית המשפט העליון, מערכת המשפט. זה לא בראש סדר העדיפויות של החברה הערבית, אפילו שאנחנו מתנגדים בכל רמ"ח איברינו להצעות החוק האלה".