4 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
אל"מ אליאב אלבז ותא"ל אבי בלוט בטקס, הערב
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה אליאב אלבז שלפני כחודשיים סולק על ידי נערי גבעות מניחום אבלים של אחד מנרצחי הפיגוע בעלי, סיים את תפקידו - ובטקס שנערך הערב (רביעי) בשילה הקדומה החליף אותו בתפקיד אלוף-משנה לירון ביטון. מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף אבי בלוט, שיבח את אלבז בטקס - ושלח מסר ברור ליהודים שמתפרעים, כלשונו, בגזרה שלו.
"אלבז, אתה מסיים היום שנתיים משמעותיות ואינטנסיביות כמח"ט בנימין, שנתיים שבהן יצרת שיתוף פעולה מנצח עם כל שותפינו לדרך. שיתוף הפעולה הזה הוליד פעילות מבצעית רבה שכללה גם מבצעים חטיבתיים. כל אלו תרמו ליציבות הביטחונית בגזרתך. לא ניתן להתעלם מהקשר המיוחד שיש לך עם ההתיישבות. נכנסת פה לאנשים ללבבות והרווחת פה חברים לחיים. יחד עם זאת, ידעת בתבונתך לעמוד איתן".

"הפגנת עמוד שדרה ערכי אל מול פורעי חוק שלא מייצגים את ההתיישבות פה", המשיך תא"ל בלוט. "אנחנו לא מבולבלים - תפקידנו, ראש לכל, הוא לספק ביטחון ולוודא כי הטרור פוגש צבא והאזרחים חיים שגרה. אך יחד עם זאת, נאכוף חוק וסדר. הצבא לא יעמוד מנגד כאשר ישנם פורעי חוק שנכנסים לכפרים, מציתים רכוש ויוצרים סיכון בנפש, וכאשר ישנו חיכוך בשטחי מרעה בין הכפרים והיישובים. כך פועלים כל המשרתים ביהודה ושומרון וכך פעלת אתה. על פעולות מסוג זה ראוי לומר בקול צלול - זה לא ערכי, לא יהודי, לא תורם לביטחון ובשבוע שעבר התברר כי זה גם מסוכן.
"העובדה שאתה, אלבז, היית צריך לספוג נאצות בזמן שהגעת לניחום אבלים על ידי אנשים שלא מייצגים את ההתיישבות היא מזעזעת וראויה לכל גינוי. אין כפיות טובה גדולה מזו כלפי משרת ציבור הפועל לילות כימים להגנה על תושבי האזור ומדינת ישראל. אתה יכול להסתכל בגאווה גדולה ובסיפוק אדיר על השנתיים האחרונות שלך כמח"ט, ומפה ללכת לכבוש פסגות חדשות במעלה הדרך. ברכת הצלחה שלוחה לך מכולנו".
4 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
" הצבא לא יעמוד מנגד כשפורעי חוק נכנסים לכפרים, מציתים רכוש ויוצרים סיכון בנפש". מפקד אוגדת איו"ש
(צילום: דובר צה"ל)
בטקס השתתף גם מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, שספג מתקפות לאחרונה מחברים בקואליציה, כמו גם מפקדים, חיילים, משפחות ומוזמנים נוספים.
אלבז, שסיים את תפקידו לאחר שנתיים בשל העובדה שהוא יוצא ללימודים, אמר בטקס: "לילה לילה לשוב אל קיני הטרור ולסכל את מבקשי רעתנו. אלו הם חיינו, זוהי משימתנו. לא עשינו זאת לבד, עשינו זאת עם שותפים רבים למשימה. חטיבת בנימין חרטה על דגלה את החזון 'שיתוף פעולה מנצח'. עברו שנתיים מהארוכות, האינטנסיביות והיסודיות שחוויתי. שנתיים עם מעל ל-2,000 מבצעי מעצרים, סיכולים, תפיסות אמצעי לחימה ומניעת פיגועים בצירים, ביישובים ובעורף מדינת ישראל. שנתיים של הצלחות וכישלונות. שנתיים של שיתוף פעולה מנצח".
4 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
"בשולי ההתיישבות התפתחו עשבים שוטים". מח"ט בנימין היוצא
(צילום: דובר צה"ל)
גם הוא התייחס לאותה תקרית שעבר לפני כחודשיים: "בשולי השוליים של ההתיישבות גדלו והתפתחו גם עשבים שוטים אשר מתנהגים בצורה עבריינית, לא ערכית ומביישים אותי כיהודי. על אף הקושי העצום והמחיר האישי הכבד שידעתי שאשלם, לא היה לי ספק לרגע - מנהיג ומפקד לא מתחמק מעימות, לא מעגל פינות, נמצא בחזית ומגלה אומץ לב, במיוחד כשקשה ולא נעים".
הוא הוסיף: "אוגדת יו"ש נמצאת בתקופה הסוערת ביותר מזה שני עשורים כאשר מפקדיי, מקביליי בחטיבות השכנות ופקודיי מתמודדים אל מול גל טרור מתמשך של קרוב לשנתיים. ויתרנו על משפחותינו, על חיינו האישיים ואף אנו מוכנים למסור את נפשנו להגנת העם והמולדת. כל פיגוע, כל נפגע בגוף או בנפש, בכל ציר, צומת או יישוב ביהודה ושומרון - הוא כמו אגרוף בבטן למתחולל בנפשו של המפקד האמון על חיי התושבים בגזרתו".
4 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
טקס חילופי מפקד החטיבה המרחבית "בנימין"
אל"מ לירון ביטון, מח"ט בנימין הנכנס
(צילום: דובר צה"ל)
אל"מ לירון ביטון שנכנס לתפקיד אמר בטקס: "קבלת הפיקוד על גזרת בנימין הינו רגע מרגש ומיוחד עבורי. תחושת אחריות משמעותית ומחייבת מאין כמותה, שכוללת בראש ובראשונה את ההגנה על תושבי הגזרה, וכמובן שימור איכות החיים אליה נחשפתי בחודשים האחרונים. חבל ארץ זה הוא חלק משמעותי ומרכזי במורשתו של העם היהודי ובאופן אישי אני מרגיש זכות גדולה והגשמה עצמית".
התקרית שבה סולק אלבז מניחום האבלים אירעה כאמור לפני כחודשיים, כשצעירים גירשו אותו בצעקות "בוגד", ו"רוצח" לאחר שהגיע לנחם במושב יד בנימין שבדרום השפלה את הורי הראל מסעוד (21), אחד מארבעת הנרצחים בפיגוע בתחנת הדלק ליד עלי.
"הדם של החבר שלי על הידיים שלך", נשמע אחד מהם אומר, לצד קריאות "לדרוס אותו". במשפחת מסעוד התנערו מהמעשה וגינו אותו. הם ציינו בנוסף כי המח"ט הגיע ללא תיאום מראש וכי לא ידעו על בואו במקביל לנוכחות חבריו של בנם. לפי עדויות, כמה מחבריו של מסעוד תקפו את המח"ט לא רק מילולית אלא גם פיזית, כשניסו להדוף אותו בדחיפות מהמקום.