מתיחות גוברת לא רק בין פתח לחמאס – אלא גם בין פתח לאיראן: תנועת הפתח יצאה בביקורת חריפה נגד המשטר האיראני, והאשימה את איראן ב"גרימת כאוס ושיבוש בזירה הפנימית הפלסטינית, באופן שיועיל רק לכיבוש הישראלי", כלשונה. בהצהרה שפורסמה ביום שלישי בערב, מסרה התנועה כי היא "דוחה את ההתערבויות האיראניות הללו. לא נאפשר לנצל את הנושא ואת הדם של הפלסטינים, או להשתמש בו כקלף לטובת פרויקטים חשודים שאין להם שום קשר לעם הפלסטיני או למטרה הלאומית שלנו".
ההצהרה פורסמה בעקבות הדרמה שהתרחשה בטול כרם, כאשר כוח של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ביקש לעצור את איש הג'יהאד האסלאמי, מועתסם אל-עארף, אחד המבוקשים בישראל וברשות הפלסטינית. אל-עארף נפצע מירי המנגנונים ומת מפצעיו לאחר מכן. המנגנונים יצאו כדי לעצור את חברי גדודי אל-קודס של טול כרם, הזרוע הצבאית של גא"פ בעיר.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן, עלי חמינאי
אבו מאזן, עלי חמינאי
אבו מאזן ועלי חמינאי. בפתח יצאו נגד ההתערבות האיראנית
(צילום: AFP)
המקרה גרר את טול כרם לכמה ימים של עימותים וחילופי אש בין חמושים של הג'יהאד האסלאמי למנגנונים של הרשות הפלסטינית, שהגיעו למצב שבו חמושים השתלטו על רכב של המנגנונים ותלו עליו דגלים של הג'יהאד. מבלי לציין גורם ספציפי, בהודעת הפתח נמסר כי הוא "יקטע את היד שתתעסק בזירה הפלסטינית או תנסה לפגוע בשירותי הביטחון או בכל אחד מהמוסדות הלאומיים".
לאחר התקרית מסרה חטיבת טול כרם של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני: "השהיד, הלוחם ומפקד השטח בגדוד טול כרם, מועתסם אל-עארף, נהרג על ידי המנגנונים". הג'יהאד האסלאמי הודיע לאחר מכן על "מרי אזרחי" באמצעות סגירת כל הכניסות לטול כרם, במיוחד הכניסות למחנה הפליטים נור שמס, עם מחסומי עפר ומטעני חבלה, עד סיום המלחמה.
תיעודים ברשתות פלסטיניות מקומיות הראו עימותים חמושים אלימים בין שני הצדדים, בדומה לעימותים שפרצו לפני שבועיים בג'נין לאחר שישראל התנקשה בשני מבוקשים. בינתיים, הכעס הפלסטיני הופנה כלפי הרשות. חמושים הקיפו את בניין המוקטעה, ובמקום פרצו עימותים בטענה שהרשות חייבת לשחרר את עצוריה.
3 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים נור שמס
מחנה הפליטים נור שמס
מחנה הפליטים נור שמס
(צילום: EPA / Alaa Badarneh)
מעת לעת פורצים עימותים בין חמושים לכוחות הביטחון הפלסטיניים בגדה המערבית, כתרגום ממשי של מלחמה נוספת שנראית חריפה יותר בפלטפורמות המדיה החברתית. שם אפשר להרגיש היטב את ההסתה המשמעותית נגד הרשות הפלסטינית, בין הפלסטינים עצמם, כולל הפצת האמירה שהרשות "שותפה של הישראלים בעימות עם לוחמים בגדה המערבית".
דובר הפתח, ג'מאל נזאל, אמר: "טביעות האצבעות של איראן על המציאות הפלסטינית נוכחות והרסניות, שכן יש מאחזים איראניים באזורים בגדה המערבית כמו טול כרם".
לאחר כינון ממשלה פלסטינית חדשה, עם אתגרים רבים הכוללים את הצורך להילחם על מקום פתח כגורם משפיע ומחליט בהוויה הפלסטינית, יש לקחת בחשבון את העובדה כי כבר כמה חודשים אותם מנגנונים, שנלחמים בחמושים הפלסטינים האחראים לטרור בגדה ובהכנסת גורמים איראניים עוינים לחיים הפלסטיניים, אינם מקבלים את משכורתם המלאה – בגלל הכספים המוקפאים בישראל זה מספר חודשים. יתרה מזאת, הפער בין חמאס לפתח כבר ניכר לאחר כינון הממשלה הפלסטינית, שמתעלמת באופן מוחלט מחמאס ומהמשך שליטתה ברצועה.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן בטקס השבעה לקבינט ברמאללה
אבו מאזן בטקס השבעה לקבינט ברמאללה
מוחמד מוסטפא ואבו מאזן בטקס ההשבעה לקבינט ברמאללה
(צילום: AP / Majdi Mohammed)
הדיפלומט ובכיר הפתח אוסמה אל-עלי אמר אמש: "בזמנו חמאס בהפיכה שלו מול פתח הרג 800 פלסטינים, ושום דבר אינו מפתיע אותנו היום. את המשכורות של משגרי הרקטות מעזה קיבלו מנתניהו".
זו אינה הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שבה אנשי פתח יוצאים נגד חמאס. בחודש שעבר מסרה התנועה: "עם מי במנהיגות הפלסטינית התייעץ חמאס כשהחליט לצאת להרפתקה של 7 באוקטובר, שהובילה לקטסטרופה זוועתית ואכזרית יותר מהקטסטרופה של 1948? עם מי במנהיגות הפלסטינית חמאס התייעץ כשהוא דן כעת עם ישראל ומציע לה ויתורים אחרי ויתורים, בלי שום יעד אחר מלבד הענקת ערבויות למנהיגיו, לצורך ביטחונם האישי?"
בפתח מתחו ביקורת גם על הנהגת חמאס בחו"ל, ששוהה מתחילת המלחמה בעיקר בקטאר: "זה נראה שהם חיים חיים נוחים במלונות של 7 כוכבים ועיוורים לצדק. אנחנו תוהים למה רוב מנהיגות חמאס חיה בחו"ל, ולמה הם ומשפחותיהם ברחו והשאירו את העם הפלסטיני להתמודד עם מלחמה אכזרית, ללא הגנה?". לדבריהם, "ראש הממשלה המיועד, מוחמד מוסטפא, מצויד באג'נדה הלאומית ולא באג'נדות שקריות שהובילו אך ורק צער לעם הפלסטיני ולא הובילו לשום הישג. חמאס רוצה שנמנה ראש ממשלה מאיראן או שטהרן תמנה אותו עבורנו?".