כבר יותר מעשור שקים ג'ונג און שולט בצפון קוריאה, ובמהלך השנים הללו טיפח הרודן מדיניות אדוקה של "הסתמכות עצמית", כלומר הישענות של פיונגיאנג על משאביה שלה תוך הימנעות גדולה ככל האפשר מקבלת סיוע בינלאומי. אבל עכשיו, כשצפון קוריאה מודה לראשונה בהתפרצות קורונה בשטחה, וכשלפי הדיווחים מאות אלפי בני אדם בה כבר נדבקו בנגיף, ניצב קים על פרשת דרכים: עליו להחליט אם למחול על גאוותו ולקבל סיוע זר כדי להילחם במחלה – או לדבוק במדיניות ההסתגרות, בידיעה שזו עלולה לגבות את חייהם של המונים מאזרחיו ואולי גם לערער את שלטונו.
10 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נואם ב-10 באוקטובר 2021
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נואם ב-10 באוקטובר 2021
קים ג'ונג און. המשבר הגדול ביותר שאיתו התמודד
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
צפון קוריאה בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
צפון קוריאה בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
בבית מרקחת בפיונגיאנג. עכשיו פתוחים 24 שעות
(צילום: רויטרס )
"קים מוצא את עצמו עכשיו בדילמה ענקית", מאשר לים אאול-צ'ול, מרצה במכון ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת קיונגנאם בסיאול. "אם יסכים לקבל סיוע אמריקני או מערבי זה יסתור את העמדה העקשנית שהציג לאורך שנים שלפיה צפון קוריאה יכולה וצריכה להסתדר לבד, ואמון הציבור בו עלול להיפגע". מנגד, החלטה לסרב לסיוע שכזה עלולה להתברר כהרת אסון: לפי הנתונים הרשמיים שמפרסמת צפון קוריאה, כבר עכשיו, פחות משבוע אחרי שהודתה בהתפרצות, התגלו בתחומיה כ-1.5 מיליון נדבקים (מתוך כ-26 מיליון תושבים), ומספר המתים שעליו היא מדווחת הגיע ל-56. ההערכה היא כי המספרים האמיתיים גבוהים בהרבה.
ההנחה שהנתונים שמסרה צפון קוריאה אינם משקפים את ההיקף האמיתי של התחלואה נובעת בראש ובראשונה מהעובדה שרוב מוחלט מתושביה אינם מחוסנים ושלמדינה יש מחסור חמור בערכות בדיקה לקורונה ובתרופות. נוסף על כך המומחים מעריכים כי במשטר קים חוששים שחשיפת המספרים האמיתיים תעורר תסיסה ציבורית שתפגע במעמדו של הרודן. לא מן הנמנע גם שפקידי ממשל נמנעים מלמסור לממונים עליהם את נתוני האמת משום שהם חוששים מעונש, בהתחשב במערכת השלטונית הקשוחה של הדיקטטורה הקומוניסטית.
10 צפייה בגלריה
צפון קוריאה קים ג'ונג און סוקר בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
צפון קוריאה קים ג'ונג און סוקר בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
שליט הצפון קים מבקר בבית מרקחת בצל ההתפרצות. הודאה בנתוני התחלואה האמיתיים עשויה לפגוע בשלטונו
(צילום: AFP )
10 צפייה בגלריה
צפון קוריאה התפרצות קורונה מחטאים חדר אוכל ב מפעל
צפון קוריאה התפרצות קורונה מחטאים חדר אוכל ב מפעל
מחטאים חדר אוכל במפעל בפיונגיאנג. סיוע מארה"ב? אין על מה לדבר
(צילום: רויטרס )
צפון קוריאה, יש לציין, נמנעת לפי שעה מלקבוע רשמית שכל 1.5 מיליון הנדבקים שעליהם דיווחה הם נשאי קורונה, והיא מתארת אותם כמי ש"פיתחו תסמיני חום", אבל לזה קשורה העובדה שלמדינה פשוט אין די בדיקות לזיהוי הנגיף. כך או כך, פרשנים מדגישים כי עצם ההודאה של צפון קוריאה בעובדה שיש בשטחה התפרצות קורונה היא מעשה בלתי שגרתי, וכי ייתכן מאוד שזו דרכה לאותת לעולם שהיא זקוקה לסיוע – מבלי לספר לו עד כמה המצב חמור באמת.

זה עניין של גאווה לאומית

החשש הגדול מהשפעתה של התפרצות הקורונה על צפון קוריאה נובע מהעובדה שגם בימים כתיקונם תנאי המחיה בה קשים למדי: צפון קוריאה היא מדינה ענייה ביותר, הסובלת מבעיה כרונית של תת-תזונה ונאנקת זה שנים תחת עול הסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה בשל תוכניות הגרעין והטילים שהיא מפתחת. נוסף על כך, החלטתו של המשטר הצפון קוריאני לסגור את גבולות המדינה מיד עם פרוץ המגפה ב-2020, כדי למנוע את הגעת הנגיף, דלדלה מאוד את מאגרי התרופות והמזון שלה. יאנג מו-ג'ין, מרצה באוניברסיטה ללימודי צפון קוריאה בסיאול, מוצא דמיון בין מצב המדינה כיום למשבר הרעב ההמוני שפקד אותה בשנים 1998-1994, ושבו מתו מאות אלפי בני אדם.
10 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און בכינוס תלמידים וצעירים
קים ג'ונג און בכינוס תלמידים וצעירים
הכול התחיל במצעד? קים ג'ונג און הצטלם עם המוני משתתפים
(צילום: AFP)
נאם סונג-ווק, מרצה באוניברסיטת קוריאה, אומר שהתפרצות הקורונה הנוכחית היא המשבר הגדול ביותר שאיתו התמודד קים מאז עלייתו לשלטון בתחילת העשור שעבר. לא ברור כיצד החלה ההתפרצות, אבל ייתכן שהיא קשורה למצעד הצבאי הענקי שקיים המשטר בסוף אפריל ושבו הציג קים ג'ונג און לראווה את כלי הנשק החדשים שלו ואת חייליו הנאמנים. אל המצעד ההוא הגיעו עשרות אלפי חיילים ותושבים מרחבי המדינה, ואחרי האירוע השתתף קים בשלל צילומים למזכרת עם רבים ממשתתפי המצעד – וכולם הופיעו ללא מסכות.
אין ספק שכדי למנוע אסון הומניטרי אדיר צפון קוריאה זקוקה נואשות לסיוע מבחוץ, אבל השאלה היא כאמור אם תסכים לקבלו. תוכנית החיסונים של האו"ם COVAX כבר הציעה בעבר למשטר הצפון קוריאני מיליוני מנות של חיסונים לקורונה, אבל קים סירב לקבל אותן. אחרי הודאת הצפון בהתפרצות בשבוע שעבר הציעה גם היריבה הגדולה דרום קוריאה לשלוח לפיונגיאנג חיסונים, תרופות וציוד רפואי, אבל עד לשעה זו צפון קוריאה לא השיבה, וסביר להניח שגם לא תשיב. הצעה דומה לעזרה הגיעה מסין, וגם ארה"ב הודיעה שתירתם ל"מאמצי הסיוע הבינלאומיים" – אבל לפי שעה היא אינה מתכננת לשלוח לשם מנות חיסון.
10 צפייה בגלריה
חיטוי משטחים נגד נגיף הקורונה בחנות צעצועים לילדים
חיטוי משטחים נגד נגיף הקורונה בחנות צעצועים לילדים
מחטאים גרמי מדרגות נעות בצפון קוריאה. גם את הסיוע מסין פיונגיאנג תרצה בחשאי
(צילום: AFP)
הסכמה לקבל סיוע מבחוץ תציב את צפון קוריאה – מדינה עם גאווה לאומית אדירה – בעמדה קשה: לאורך השנתיים האחרונות התפאר קים שוב ושוב שארצו אינה חדירה לנגיף, והנה כעת לא רק שהוא נאלץ להודות לראשונה בהתפרצות בתחומיה – הוא אף מודה שמדובר ב"טלטלה גדולה", כפי שכינה זאת בסוף השבוע. בדברים שנשא בשבת נזף קים בגורמים במערכת השלטון על כך שאפשרו את ההתפרצות, ואמר שבכירי המשטר צריכים ללמוד מסין, בעלת בריתה הגדולה של פיונגיאנג, כיצד להתמודד עם הנגיף.
ייתכן שאזכורה החיובי של סין הוא איתות של קים לכך שמבייג'ינג הוא יסכים לקבל סיוע. פרופסור נאם מעריך כי כך יהיה בסופו של דבר, אבל מאמין שמ-COVAX, מדרום קוריאה וודאי שמארה"ב – המשטר יסרב לקבל משלוחים. "התגברות על 'הטלטלה הגדולה' הזו בעזרת סיוע מדרום קוריאה ומ'האימפריאליסטים האמריקנים', כפי שצפון קוריאה מכנה אותם, לא תתקבל בהבנה, משום שהיא מנוגדת לשמירה על כבוד המנהיג העליון", הסביר.
10 צפייה בגלריה
צפון קוריאה קים ג'ונג און סוקר בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
צפון קוריאה קים ג'ונג און סוקר בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
חיסונים לבדם לא יספיקו. קים ג'ונג און בבית מרקחת בבירה הצפון קוריאנית
(צילום: AFP )
הפרשן סאו יו-סאוק מהמכון לחקר צפון קוריאה בסיאול מעריך כי גם מסין תסכים פיונגיאנג לקבל סיוע רק אם הוא יינתן באופן חשאי ולא-רשמי. "זה עניין של גאווה לאומית", הוא אומר, ומסביר כי יש להניח שבייג'ינג תיענה לבקשה הצפון קוריאנית לשמור על חשאיות, משום שהיא רואה בסיוע לפיונגיאנג דרך להדק את הקשרים איתה וכך לחזק את החזית שסין מובילה מול ארה"ב והמערב.

יש חברה כזאת "פייזר", לא משנה מאיפה

המומחים חלוקים בדעתם בנוגע להיקף הסיוע שלו זקוקה כעת צפון קוריאה. חלקם מעריכים שדרושות לה 70-60 מיליון מנות חיסון כדי לחסן את אזרחיה בכל המנות הדרושות, אבל אחרים סבורים שההתפרצות נמצאת בשלב שבו כבר מיותר לשלוח חיסונים רבים כל כך, ובמקום זאת פיונגיאנג זקוקה לתרופות להורדת חום, לערכות בדיקה, למסכות ולמוצרי יסוד לכלכלתה הרעועה. "את הבעיה הזו כבר אי אפשר לפתור אם העולם שבחוץ יסייע רק בהיבט אחד או שניים", אומר ג'ונג ג'אה-הון, פרופסור לרפואה מאוניברסיטת ג'אצון בדרום קוריאה.
10 צפייה בגלריה
צפון קוריאה צבא חיילים מעבירים תרופות ל בבתי מרקחת בגלל התפרצות קורונה
צפון קוריאה צבא חיילים מעבירים תרופות ל בבתי מרקחת בגלל התפרצות קורונה
תמונות שפרסמה צפון קוריאה: חיילי הצבא מתגייסים להעביר תרופות, עם "אהבה גדולה לקים"
( צילום: AFP )
מאז פרוץ המגפה העולמית, נזכיר, הקפידה צפון קוריאה לטעון בעקשנות שלא התגלה אצלה ולו נדבק אחד בנגיף – טענה שבעולם פקפקו בה מאוד. כעת, משהודתה לראשונה בהתפרצות, גם כלי התקשורת שלה מתייחסים לכך בהרחבה. היום דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה כי הצבא פרס חיילים מיחידות הרפואה שלו כדי לסייע להעביר תרופות לבתי מרקחת בפיונגיאנג, שהחלו בימים האחרונים להישאר פתוחים 24 שעות ביממה כדי להתמודד עם המשבר. לא נמסר אילו תרופות הועברו אליהם, אבל הסוכנות דיווחה כי יחידות הצבא "הביעו את נכונותן לשנע את התרופות החשובות, סם החיים, הקשורות באהבה הגדולה של קים ג'ונג און לעם ולתושבי פיונגיאנג".
בשופרות אחרים של המשטר מתפרסמים תכנים שבהם נעשה ניסיון לקדם הרגלי היגיינה נאותים וללמד את הציבור כיצד לצמצם את התפשטות המגפה. הטלוויזיה הממלכתית שידרה אתמול סרטון אנימציה ובו ההמלצה לצופים להחליף את המסכות שלהם לעתים קרובות ולהקפיד על מרחק של מטר אחד לפחות מקרוביהם, גם בתוך הבית. נוסף על כך היא שידרה ריאיון עם מומחה למחלות זיהומיות, שניתח את התפרצות הקורונה באמצעים גרפיים שונים.
10 צפייה בגלריה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
בדיקת חום בפיונגיאנג. בטלוויזיה הממלכתית משדרים סרטוני הדרכה
(צילום: רויטרס)
בעיתון הממלכתי "רודונג סינמון" התפרסמו היום כמה מאמרים על דרכים למנוע הידבקות בנגיף ועל האופן שבו מדינות אחרות התמודדו איתו. הוזכרה בו גם התרופה Paxlovid של חברת פייזר, אך לא צוין כי היא פותחה על-ידי אמריקנים.