צפון קוריאה הודיעה הלילה (בין רביעי לחמישי) על גילוי נגיף הקורונה בשטחה, והטילה סגר על פיונגיאנג ועל ערים אחרות ברחבי המדינה. ההודעה הצפון קוריאנית היא הפעם הראשונה שבה המדינה הקומוניסטית מודה כי נדבקים בקורונה התגלו בתחומיה. עד כה, במשך שנתיים וחצי שבהן התפשט הנגיף ברחבי העולם, התעקש המשטר בפיונגיאנג כי לא נמצא במדינה ולו נשא קורונה אחד, אף שמומחים מחוץ לצפון קוריאה פקפקו מאוד בטענה הזו. בתגובה להודעה הלילה מסרה דרום קוריאה כי היא מוכנה לשלוח סיוע הומניטרי לשכנתה מצפון.

5 צפייה בגלריה
תושבים עוטים מסכה באוטובוס בפיונגיאנג, שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
תושבים עוטים מסכה באוטובוס בפיונגיאנג, שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
קים ג'ונג און כבר לא מכחיש. הנגיף הגיע רשמית גם לאחת המדינות המבודדות בעולם
(צילום: רויטרס ו-AFP)
5 צפייה בגלריה
קורונה פיונגיאנג צפון קוריאה תושבים עם מסכות
קורונה פיונגיאנג צפון קוריאה תושבים עם מסכות
תושבי פיונגיאנג עוטים מסכות. סגירה כמעט הרמטית של גבולות המדינה
(צילום: רויטרס)
לפי הודעת צפון קוריאה, זן האומיקרון של הקורונה הוא שהתגלה בשטחה, והוא נמצא אצל מספר לא ידוע של אנשים שנבדקו בבירה פיונגיאנג. סוכנות הידיעות הממלכתית הצפון קוריאנית דיווחה כי השליט קים ג'ונג און כינס ישיבה של בכירי מפלגת השלטון, ואלה החליטו לנקוט אמצעים שימתנו את התפשטות הנגיף. בישיבה קרא קים להפחית את ההדבקות ולמגר את מקורות ההדבקה מהר ככל האפשר.
מומחים ברחבי העולם מזהירים כי להתפשטות הנגיף בצפון קוריאה הענייה עלולות להיות השלכות הרסניות, משום שמצבה של מערכת הבריאות המקומית ירוד ביותר, ולפי הערכות רוב מוחלט של תושביה אינם מחוסנים לנגיף. חלק מהמומחים מעריכים כי בהודאתה בהתפרצות צפון קוריאה מבקשת למעשה סיוע מבחוץ, בין השאר בדמות חיסוני קורונה.
5 צפייה בגלריה
 צוותים מחטאים ברחובות פיונגיאנג. "פרצה בחזית הבידוד"
 צוותים מחטאים ברחובות פיונגיאנג. "פרצה בחזית הבידוד"
צוותים מחטאים ברחובות פיונגיאנג. "פרצה בחזית הבידוד"
(צילום: AP)
ההודאה בהתפשטות הנגיף באה שעות אחדות אחרי שאתר NK News, הנוהג לפרסם דיווחים בלעדיים שהוא משיג מתוך צפון קוריאה, דיווח כי הרשויות הצפון קוריאניות הטילו סגר על תושבי פיונגיאנג מבלי להסביר מדוע, ולאחר מכן דווח כי קים הורה על סגר כללי ברחבי המדינה. בהודעה שפרסמה בהמשך סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הרשמית היא דיווחה על "פרצה שנמצאה בחזית הבידוד שלנו, שנשמר בקפדנות מאז פברואר 2020". הכוונה היא לחודש שבו החל הנגיף להתפשט התפשטות נרחבת ברחבי העולם.
מאז שהמגפה החלה להתפשט בעולם סגרה צפון קוריאה כמעט לחלוטין את גבולותיה, המהודקים ממילא גם בימי שגרה, והצעד הזה פגע מאוד בכלכלה השברירית שלה. צפון קוריאה סובלת כבר עשרות שנים לא רק משחיתות, אלא גם מהסנקציות המערביות שהוטלו עליה בשל הפרות זכויות האדם בשטחה ובשל תוכניות הטילים והנשק הגרעיני שלה.
5 צפייה בגלריה
תושבים עם מסכות ב פיונגיאנג צפון קוריאה קורונה
תושבים עם מסכות ב פיונגיאנג צפון קוריאה קורונה
תושבות פיונגיאנג עוטות מסכות. מספר לא ידוע של אנשים בבירה נדבקו בנגיף
(צילום: AFP)
אף שמאז פרוץ המגפה התעקש המשטר בפיונגיאנג כי טרם התגלו נדבקים בצפון קוריאה, ברחבי העולם התייחסו לטענה הזו בספקנות רבה. באפריל 2020, כחודשיים אחרי שהנגיף החל להתפשט בשלל מדינות, דיווחה סוכנות הידיעות "רדיו אסיה החופשית", הממומנת על-ידי ארה"ב ופונה לקהלים שונים באסיה תוך עקיפת מנגנוני הצנזורה והדיכוי, על מקרי קורונה במדינה. בספטמבר של אותה שנה טען מפקד הכוחות האמריקניים בדרום קוריאה כי המשטר הצפון קוריאני החל לנקוט מדיניות של "לירות כדי להרוג" בגבול עם סין, כדי למנוע את התפשטות המגפה ממנה. חודש אחר כך הזהירו הרשויות במדינה המבודדת את התושבים מפני סופת אבק המגיעה מסין ועלולה לדבריהן לשאת איתה את נגיף הקורונה. התושבים הונחו להישאר בבתיהם ולהקפיד לעטות מסכה בצאתם ממנו. בנובמבר 2020 טענו מחוקקים מדרום קוריאה כי קים הורה להוציא להורג לפחות שני בני אדם, הטיל עוצר על פיונגיאנג ואסר על דיג – במטרה להילחם בהתפשטות הנגיף ובהשפעותיה הכלכליות.
בפברואר אשתקד הגישה צפון קוריאה בקשה לקבל חיסונים נגד הנגיף מ-COVAX, התוכנית המיוחדת שבמסגרתה מחלק האו"ם חיסוני קורונה למדינות עניות. אף ש-COVAX הביעה נכונות לשלוח למדינה המבודדת כשני מיליון חיסונים, בסופו של דבר הודיעה צפון קוריאה כי היא מוותרת עליהם, עקב דרישות הפיקוח הבינלאומיות הנלוות לכך. מעט לאחר פרסומה של בקשת פיונגיאנג לחיסונים דיווח המודיעין הדרום קוריאני על ניסיון פריצה למערכות המחשב של חברת התרופות "פייזר" מצד האקרים צפון קוריאניים, פריצה שמטרתה הייתה לכאורה לגנוב טכנולוגיה הקשורה לחיסון לקורונה ולטיפול בנגיף.
5 צפייה בגלריה
אוטובוס ב פיונגיאנג צפון קוריאה חשש מ נגיף וירוס קורונה
אוטובוס ב פיונגיאנג צפון קוריאה חשש מ נגיף וירוס קורונה
(צילום: רויטרס)
ביולי אשתקד הודיע קים במהלך ישיבה של מפלגת השלטון כי ארצו מתמודדת עם "משבר גדול", שאת מהותו לא ציין, אך באותה נשימה האשים בכירים במשטר ב"טעויות קריטיות" בניהול ההתמודדות של פיונגיאנג עם המגפה.
זן האומיקרון BA.2 שהתגלה כעת בצפון קוריאה הוא זן מידבק יותר מהזנים של הנגיף שהתגלו לפניו, אולם בדרך כלל הוא אינו גורם למחלה קשה. הוא זכה לכינוי "וריאנט התגנבות", מכיוון שהמעקב אחריו קשה יותר מאשר המעקב אחר הזנים שקדמו לו. בסוף חודש מרץ השנה הוכרז הווריאנט כזן הקורונה הדומיננטי בעולם, לאחר שהתגלה ב-86% מהריצופים הגנטיים של הנגיף. מחקרים במשקי בית בדנמרק ובבריטניה העלו כי הוא מידבק ב-30% יותר מאומיקרון.
צפון קוריאה נותרה עד הלילה אחת המדינות היחידות שטרם הודו שנגיף הקורונה הגיע לשטחן. כמה מדינות באוקיינוס השקט שהצליחו לחמוק ממנו במשך יותר משנתיים הודו בחודשים האחרונים כי גילו בתחומן נשאים ראשונים, ורק טובאלו הקטנה, שאוכלוסייתה מונה כ-12 אלף בני אדם, הצליחה להישאר נקייה לחלוטין מקורונה. נאורו, מיקורנזיה ואיי מרשל הצליחו לחסום את דרכם של נשאים בגבולותיהן, וכן נמנעו מהתפרצויות בעומק שטחן.