הבית הלבן הודיע הערב (רביעי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר מסר לפיו הוא מעוניין לקבוע מחדש תאריך שבו תגיע משלחת לוושינגטון כדי לדון בסוגיית רפיח. "לשכת ראש הממשלה הישראלי הסכימה לקבוע מחדש את המועד לפגישה על רפיח. ארה"ב עובדת לקבוע תאריך חדש לטובת הפגישה", נמסר מהבית הלבן.
מוקדם יותר דיווחה על כך רשת NBC אמריקנית, ומיד אחרי הפרסום הוציאה לשכת ראש הממשלה הודעה שלפיה נתניהו "לא אישר את יציאת המשלחת לוושינגטון". עם זאת, בהמשך גורם מדיני מיתן את הדברים. "וושינגטון פנתה ללשכת רה"מ בבקשה לקבוע מועד חדש ליציאת המשלחתאך טרם נקבע מועד לפגישה ורה"מ עוד לא אישר את יציאת המשלחת. עם זאת, לא שוללים את האפשרות שהמשלחת תצא בשבוע הבא", אמר הגורם.

1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם הסנטור לינדזי גרהאם
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם הסנטור לינדזי גרהאם
מסר ליורש העצר הסעודי. נתניהו וגרהאם, ארכיון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הכותרת
ההחלטה שהציפה את המשבר עם ארה"ב | נדב איל
26:25
מוקדם יותר היום נתניהו נפגש בלשכתו בירושלים עם הסנאטור הרפובליקני ריק סקוט, וטען כי החלטתו המקורית לבטל את הוצאת המשלחת נבעה מרצונו להראות לחמאס ש"הלחץ על ישראל לא יעבוד". הוא תקף את מדיניות ממשלו הדמוקרטי של הנשיא ג'ו ביידן, וטען כי "החלטת ארה"ב במועצת הביטחון הייתה צעד מאוד לא טוב. מה שהכי גרוע בה היה שהיא עודדה את חמאס לנקוט עמדה נוקשה, ולסמוך על כך שהלחץ הבינלאומי ימנע מישראל לשחרר את החטופים ולהרוס את חמאס".
בעוד ארה"ב טוענת כי ההחלטה במועצת הביטחון לא השפיעה על תשובת חמאס, שסירב לעסקה גם לפניה ובכל מקרה העביר את התשובה לפני ההצבעה, נתניהו עומד על כך שהייתה לה השפעה. "ההחלטה שקיבלתי לא לשלוח את המשלחת לוושינגטון - בעקבות החלטת מועצת הביטחון - הייתה מסר לחמאס שלא יסמכו על הלחץ הזה. זה לא יעבוד. ואני מקווה שהפעם הם יבינו את המסר".
ראש הממשלה גם הודה לסקוט, שיבקר מחר בכפר עזה, על "תמיכה בלתי מסויגת" בישראל. בינתיים, תמיכה כזו הביע גם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שאמר בתדרוך לכתבים בירושלים כי "ההאשמות שישראל מרעיבה אנשים כנשק במלחמה זה בולשיט, עלילת דם. צה"ל וממשלת ישראל עושים מאמצים כבירים כדי לדאוג לפלסטינים לצרכים הבסיסיים".
גרהאם, שייפגש היום גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, קרא לסעודיה ולמדינות נוספות לקחת חלק ב"סוגיה הפלסטינית", ובמיוחד לטפל בהסתה במערכת החינוך הפלסטינית. "אגיד ליורש העצר הסעודי בפגישתנו הקרובה - כמעט 100 ח"כים התנגדו ליוזמה של מדינה פלסטינית באופן חד-צדדי", אמר גרהאם, "אבל נאמר - אם יהיה דיאלוג על מדינה פלסטינית, זה יהיה רק דרך מו"מ. אם נגיע להסכמות בנוגע לגרעין אזרחי וברית הגנה בין ארה"ב לבין סעודיה - נוכל לדבר על ההמשך". בנוסף, גרהאם ציין כי הוא "ישמח מאוד" אם נתניהו יבוא לנאום בקונגרס.
גראהם וסקוט הגיעו בנפרד, וביוזמתם. הביקורים של השניים נקבעו מראש כבר לפני כשבועיים, ואינם קשורים למתיחות בין ישראל לארה"ב. השבוע הביאה איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בבתי הקונגרס האמריקניים, שתי משלחות של מחוקקים דמוקרטים - בסך הכול 10 חברי בית נבחרים. כמו כל משלחת אמריקנית, המשלחות פגשו את נתניהו ואת שר החוץ ישראל כ"ץ. לפני כשבועיים ביקרו בישראל הסנאטורים הדמוקרטים כריס קונס וריצ'רד בלומנטל.
פורסם לראשונה: 16:17, 27.03.24