2 צפייה בגלריה
"הופך את מדינת ישראל למדינת הלכה". נתניהו וליברמן
"הופך את מדינת ישראל למדינת הלכה". נתניהו וליברמן
"הופך את מדינת ישראל למדינת הלכה". נתניהו וליברמן
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס היום (רביעי) להפסקת המיזם "שבת ישראלית", בעקבות הקושי של אתרי המורשת המפעילים אותו להביא לחידוש התמיכה הממשלתית בפרויקט, ואמר על ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "שקרן שהופך את מדינת ישראל למדינת הלכה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב השבוע כי מיזם "שבת ישראלית" ימשיך לפעול במימון המדינה למרות כוונת שר התרבות והספורט מיקי זוהר לבטל את הפעלתו כיוזמת המשרד, אבל במוסדות התרבות מתקשים להביא את הממשלה למימוש ההבטחה. בעקבות זאת, עשרות אתרי מורשת ברחבי הארץ, שבשנתיים האחרונות פתחו את שעריהם בפני הקהל הרחב במתכונת שומרת שבת וללא תשלום, הודיעו כי שבוע זה הוא האחרון שבו הם יפעלו במסגרת התוכנית, לקראת סיומה בסוף החודש.

גם ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגיבה לפרסום על הפסקת המיזם, וציינה כי "נתניהו הוא אלוף העולם בפליק-פלאקים, ומי שמשלם על זה בסוף הוא הציבור הישראלי". לדבריה, זו "הוכחה נוספת שלא נתניהו מנהל את המדינה, ושהוא בובת מריונטה של המפלגות החרדיות".
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, מסר בעקבות הדברים כי "הנה ההוכחה לפנינו עד כמה בנימין נתניהו משמש כבובה על חוט עבור חברי הכנסת החרדים. שוב ושוב רואים איך הוא לא מסוגל לעמוד מול המפלגות החרדיות, ומיזם 'שבת ישראלית' הופסק בגלל הכפייה הדתית. מי שנפגע בפעולות אלה הוא הציבור הישראלי. המפלגות החרדיות לא ישקטו עד שמדינת ישראל תהפוך למדינת הלכה. אם הציבור לא יעצור אותם הם יעצרו את חייו של כל ישראלי".
תנועת נאמני תורה ועבודה גם התייחסה להפסקת הפרויקט, ומסרה כי "הפסקת מיזם 'שבת ישראלית' פוגעת באלפי ישראלים שנהנים מאלטרנטיבה איכותית לציין את השבת שלהם. יחסי דת ומדינה השתנו מאוד מאז ימי הססטוס קוו, אי אפשר לכפות על שמירת שבת, ולצערנו השבת הפכה ליום שופינג לאומי. היוזמה לפתוח מוסדות תרבות לאומיים בחינם עבור כלל הציבור, דתיים וחילונים כאחד, הייתה ניסיון מבורך להסדיר עניין שנוי במחלוקת, תוך התחשבות בצרכי המגזרים השונים. דווקא פתרונות ברוח אמנת גביזון-מדן, המובילים לצמצום המסחר יחד עם פתיחה מוגבלת של תרבות, מבטאים את האיזון העדין הנדרש, וחבל שכעת מנסים לבטלו".
2 צפייה בגלריה
הודעה על הפסקת פעילות מיזם "שבת ישראלית"
הודעה על הפסקת פעילות מיזם "שבת ישראלית"
ההודעה באתר המועצה לשימור אתרי מורשת
(מתוך אתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל)
בהודעה שפרסמה המועצה לשימור אתרי המורשת לציבור נכתב כי המיזם ייפסק ב-31 בינואר, וכי מיום זה הכניסה למוסדות תהיה בתשלום בכל ימות השבוע "בהתאם למחירון הקבוע". במועצה הסבירו את העניין בצורך ב"התארגנות והיערכות לשנת 2023", ואולם ל-ynet נודע כי מאחורי ההחלטה, שכאמור מנוגדת להתחייבות מפורשת מצד נתניהו, עומד כאמור הקושי של המפעילים להביא לחידוש התמיכה הממשלתית בפרויקט, על רקע הטענה כי הוא מחלל שבת ומפלה לרעה את הציבור הדתי.
שר התרבות זוהר, שמיהר להודיע השבוע על הפסקת מימון ביוזמת המשרד, נאלץ להבהיר את עצמו ולמעשה לחזור בו כעבור פחות מיממה, לאחר שיחה עם ראש הממשלה, ואתמול אמר בריאיון לאולפן ynet: "אמרתי בצורה ברורה שאני לא מעוניין ליזום את הפעילות, אבל אין לי בעיה שהיא תמומן על ידי המשרד. העיקרון שמשרד ממשלתי לא יוזם פעילות בשבת כי זה נוגד את השוויון והסטטוס קוו - זה עיקרון שאני מכבד. הפעילות לא תופסק. מי שנהנה מ'שבת ישראלית' במתכונת ההיא - ימשיך ליהנות. אני לא רוצה להיות היוזם".
אלא שכעת שר נוסף נכנס לתמונה - ועדיין לא ברור מה תוכניותיו ואם יישר קו עם נתניהו בעניין. ב-1 בפברואר תועבר האחריות על התמיכה במוסדות למשרד מורשת, כפי שמחייבים ההסכמים הקואליציוניים, והעומד בראשו, השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית, טרם גיבש את עמדתו בסוגיה. זו הסיבה לכך שעניין התקצוב לוט בערפל, ובגלל החשש כי יישלל ממניעים דתיים - ייפסק בשבוע הבא מיזם "שבת ישראלית" עד שהתמונה תתבהר.