אחרי שיותר מ-100 מתגייסות סירבו השבוע לשרת כתצפיתניות ולהתפנות לבסיס הטירונות של המערך בבסיס סיירים שבערבה, מ', אמה של ד' שסירבה גם היא לשרת בתפקיד והסכימה אתמול (חמישי) להתגייס בעקבות לחץ מהצבא, סיפרה על התנאים במתחם הסגור בבקו"ם שאליו הועברו אלו שסירבו.

"הרגשתי שהחזרתי את הבת שלי מהכלא של הנוחבה", שיתפה. "היא הגיעה ביום שלישי לבקו"ם, אמרה שהיא מפחדת להתגייס לתפקיד בגלל 7 באוקטובר שגרם לה לפחד ולחוסר אמון. אתמול נסעתי לבקו"ם לקחת אותה אחרי שהחליטה שהיא כן מתפנה, בעקבות הדברים שעברה בשלושת הימים האחרונים. ביומיים הראשונים אלו היו שיחות, קציני מיון, ניסיון להחדרת מוטיבציה ולהסביר להן למה התפקיד חשוב. גם ניסו להתיש אותן על ידי זה שטרטרו אותן עם שני תיקים - התיק הגדול מהבית והקיטבג שהן קיבלו שם".
לדבריה, "בחמישי בבוקר החליטו להעביר אותן ל'פלוגת סרבנים' בשם 'עודד'. הכניסו אותן לתוך מכלאה - מתחם סגור. סגרו עליהן את השערים כשהן בפנים ושמו חיילים שלא הפסיקו לצרוח עליהן במשך שעות. בזמן הארוחה לקחו אותן לחדר האוכל, אמרו להן 'קחו צלחת ותחזרו לאכול בחדר. אתן לא יכולות לשבת פה'".
בהמשך הסבירה האם כי אחד מהנגדים במקום ציין במפורש בפני בתה, ששאלה מדוע נוהגים בהן בצורה כזו, כי זה "במטרה לשבור אתכן מנטלית". לפי האם, "כשהיא פגשה קצין מיון הוא שאל אותה 'את מוכנה להיות תצפיתנית?'. בשנייה שהיא ענתה לא - צרחו עליה. היא ניסתה להסביר שהיא מסרבת כי היא מפחדת וישר צרחו עליה וגירשו אותה, בלי להקשיב".
3 צפייה בגלריה
הקצינות בפתיחת חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז
הקצינות בפתיחת חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז
"ניסתה להסביר שהיא מפחדת - וגירשו אותה בלי להקשיב". חמ"ל התצפיתניות של נחל עוז
(צילום: דובר צה"ל)
מ' הסבירה כי "זאת הרגשה של מעצר ללא משפט, לא עשו להן משפט. מדובר בילדות טובות. איך שסגרו עליהן את השערים היא נכנסה להתקף חרדה, לא הפסיקה לבכות. היא שלחה לנו הודעה 'אנחנו סוגרים שבת ואין לנו פלאפונים', ובזה זה הסתיים - לקחו להן פלאפונים. אחרי שההורים התקשרו לקצין פניות הציבור ודרשו לדבר עם בתם, הוסכם להם. בסופו של דבר השתכנעו לתת לה לדבר איתנו ובזמן הזה עמד לידה המפקד שאמר 'תגידי להורים שלך שהכל בסדר', והוא לא זז ממנה. הילדה ניסתה לעשות את השיחה מהשירותים, המפקד קרא לחיילת ואמר לה 'תיכנסי איתה לשירותים, אני רוצה לשמוע מה היא אומרת'".
כאמור, בסוף ר' "נשברה" לדבריה אמה והסכימה להתגייס לתפקיד, משום ש"לא יכלה עוד לשאת את זה". לדברי האם, "אספתי אותה והיא הייתה בבכי מטורף, אני לא מכירה אותה ככה. היא שאלה אותי 'זה הצבא שאני רוצה להתגייס אליו?'. מדובר בילדה שעשתה מיונים למודיעין. אני בשוק ומזועזעת מההתנהגות שלהם. אני מבינה את צה"ל שכש-120 בנות מסרבות להתגייס זה קשה, אבל יש דרך - לא ככה".
האם סיכמה כי" ב-7 באוקטובר התעוררנו כמו כל עם ישראל וראינו את כל מה שקרה, בעיקר עם התצפיתניות. אחרי כמה ימים היא קיבלה שיבוץ לתצפיתניות ונכנסה לפחד וחרדה. במשך חצי שנה ניסינו לדבר עם כל הגורמים כדי שהיא לא תהיה בתפקיד הזה בגלל מה שקרה. אין לה שום בעיה של מוטיבציה, היא רוצה לשרת שירות משמעותי ולא מחפשת הקלות. עכשיו היא מצב שהיא פגועה וגמורה, ריסקו אותה. אני לא יודעת איך אני שולחת אותה בראשון חזרה".
3 צפייה בגלריה
"הילדה ניסתה להתקשר מהשירותים, הכניסו איתה חיילת". לשכת הגיוס תל השומר
"הילדה ניסתה להתקשר מהשירותים, הכניסו איתה חיילת". לשכת הגיוס תל השומר
"הילדה ניסתה להתקשר מהשירותים, הכניסו איתה חיילת". לשכת הגיוס תל השומר
(צילום: מוטי קמחי)

"אומרים להן שהן כמו בוגדות"

גם אייל, אבא של א' מירושלים, שיתף את שעברה בתו לאחר שסירבה להתגייס לתפקיד. "היא נכנסה לקצינת מיון, הסבירה לה את הסיבה ואמרה 'אני מוכנה לשרת רחוק מהבית ולהגיע פעם בחודש הביתה. אני אעשה הכל חוץ מזה. יש לי סיוטים וחברות שלא חזרו משם'. התשובה שהיא קיבלה היא 'מסרבת או לא מסרבת?'. היא ענתה 'מסרבת', והקצינה אמרה לה: 'עופי מפה. אין עוד תפקידים בשבילך'".
לדבריו, "מנסים לשבור אותן. היא על הפנים מבחינה נפשית. היא לא ציפתה לזה והיא מאוד מאוכזבת מהצבא. אומרים להן 'אתן מסרבות בזמן מלחמה. אתן בושה למדינה'. זו ילדה שרק סיימה כיתה יב'. אף אחד בצבא לא לוקח אחריות על אותן הבנות שמשפילות אותן שם". הוא הוסיף: "אני מבין את האינטרסים של הצבא, אבל יש פתרונות לכל דבר. אם יש יותר מ-100 סרבניות אז תגייסו עוד מאתיים, חלק כן רוצות. מתייחסים אליהן כאילו הן מהנוחבה. זה מאכזב אותנו בתור הורים ששולחים את הילדים שלהם לצבא. לפחות שמישהו ירגיע את אותן המפקדות שמתייחסות אליהן איך שהן מתייחסות".
בהמשך ציין האב כי "הבת שלי חוששת להתגייס לתפקיד בגלל מה שקרה לאותן תצפיתניות ב-7 באוקטובר. חלקן נהרגו, חלק בעזה. זה הכניס בה חרדות איומות. היא הגיעה עם רצון גבוה להתגייס למקום אחר והיא רצתה ממש להתגייס ליחידת שדה ולעשות שירות משמעותי. תצפיתנות - לא. היא איבדה אמון אחרי מה שקרה וכל יום שהיא שם היא מאבדת אמון בצבא. היא לא ציפתה שההתנהגות תהיה התנהגות כזאת מחפירה. צורחים עליהן, אומרים להן שהן בושה למדינה ושהן כמו בוגדות. הן סופגות קללות".
3 צפייה בגלריה
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
"יש לה חברות שלא חזרו משם". חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
(צילום: אייל אשל)

"קראו לה 'בושה למדינה' ו'סתומה'"

ביאטריס, אמא של ג', סיפרה את מה שעברה בתה לאחר שסירבה לשרת כתצפיתנית. "היא הייתה מיועדת לתצפיתניות, וביום שלישי הייתה אמורה להתגייס. היא לא רצתה להיות תצפיתנית, גם בגלל מה שקרה ב-7 באוקטובר כמובן. יש לה מוטיבציה בשמיים להתגייס, ואחרי אוקטובר אפילו יותר", אמרה.
האם הסבירה כי "לא מדובר ב'משתמטת'. היא תויגה עכשיו כסרבנית והיא עוברת השפלות, טרטורים וסופגת קללות. קראו לה ולבנות שם 'בושה למדינה' ו'סתומה', העמידו אותן בח' במשך שעות בחוץ ולקחו אותן עם המזוודות ממקום למקום רק כדי להתיש. היו צעקות כל הזמן. המפקדות שם אלה בנות שהן שנה-שנתיים מעליהן בסך הכל. למה להתייחס ככה לילדה בת 18 וחצי שרוצה לעשות שירות משמעותי? אומרים להן 'למה בזמן המלחמה אתם מתנהגות ככה'? ו'את לא מתאימה לשום דבר אחר. את תהיי תצפיתנית ויהי מה'. היא ילדה חזקה לאור כל מה שהיא עוברת, אבל כל מה שקורה שם משפיע עליה". ביאטריס הוסיפה: "היום היא הייתה אמורה לצאת והכניסו אותה בסוף למעצר. פתאום. לקחו לה את הפלאפון ורק אחרי כמה שעות היא התקשרה ואמרה שהיא תהיה שלושה ימים במעצר".
לסיכום אמרה האם כי "מה שקרה ב-7 באוקטובר חיזק את התחושה - גם לפני היא לא רצתה ב-100% להתגייס לתפקיד הזה, אבל עכשיו היא מרגישה שאין מי שיגן עליה. בנות גילה עשו קורס ואחרי כמה ימים נחטפו או נהרגו. זה משפיע. יש הרגשה של חוסר אמון במערכת, של בגידה, אין מישהו שאפשר לסמוך עליו. לא מורגש שיש הפקת לקחים כלשהי. היא תעמוד על שלה וכנראה תיכנס לכלא".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מועמדות שהביעו מוטיבציה נמוכה לתפקיד החלו בהליך ושיח מול קציני המיון בבסיס תל השומר. המקרים המתוארים אינם מוכרים. ככל שיובא מקרה פרטני הוא ייבדק ויטופל בהתאם. לאורך שהותן בבסיס, קיבלו המועמדות לתפקיד תנאים ויחס הולמים. ככלל, ההתנהלות באופן המתואר אינה עולה בקנה אחד עם ההתנהגות המצופה ממפקדים בצה"ל. למערך התצפיות בצה"ל תרומה משמעותית בשמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל, בסיכול פיגועים, בחשיפה ובפגיעה באויב".