חצי שנה מפרוץ המלחמה, בצה"ל עדיין מתקשים לאושש את הצעירות שמיועדות לשרת כתצפיתניות מטראומת 7 באוקטובר. כ-170 מהן סירבו בתחילה להתפנות לבסיס הטירונות של המערך בבסיס סיירים שבערבה. זהו המחזור השלישי ברציפות מאז שפרצה המלחמה שבו כמות גדולה של מגויסות לצה"ל מסרבות להתפנות מהבקו"ם לשירות במערך החשוב.
מתוך 346 מגויסות השבוע, כמחצית סירבו בתחילה להתפנות לבסיס ההכשרות. בצבא אומרים שהנתון המעודכן הבוקר (חמישי) מוערך בכ-116, כ-30% מסך המתגייסות.

בצה"ל מעריכים כי יצליחו למלא את השורות במערך והמלש"ביות שמסרבות לא צפויות להיכלא, אך חלקן כן יועברו, ככל הנראה מחר, למתקן המעצר בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר, או ישובצו לתפקידים אחרים. מדובר במחזור האחרון בשנתון הגיוס, כך שהצורך למלא את השורות בתקנים של תפקידים אלו אינו סובל דיחוי.
בצבא ערכו אתמול והיום שיחות מוטיבציה והסברה עם המלש"ביות שסירבו בבקו"ם. את השיחות קיימו מפקדות, תצפיתניות וקצינות מהמערך, שהציגו למתגייסות את משמעויות התפקיד לכוחות צה"ל, את הישגי התצפיתניות בכל הגזרות בחודשים האחרונים שהובילו לחיסול מאות מחבלים והגנו על לוחמים, וגם את תנאי השירות המשופרים.
רוב הסירובים נעים בין סיבות של חששות לשרת בתפקיד אחר שעשרות תצפיתניות מאוגדת עזה נחטפו או נרצחו על ידי מחבלי הנוחבה ב-7 באוקטובר, קושי להסתכל על מסך במשך ארבע שעות רצופות של משמרת וחוסר ידיעה על התפקיד. למלש"ביות הוסבר כי הן צפויות לקבל במהלך שירותן נשק אישי בניגוד לעבר, וכבר כיום גם המפקדות של החיילות בתפקיד זה, ולא רק הקצינות, נושאות נשק.
3 צפייה בגלריה
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז. החיילות שמיועדות לתפקיד בטראומה מ-7 באוקטובר
(צילום: אייל אשל)
3 צפייה בגלריה
הקצינות בפתיחת חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז
הקצינות בפתיחת חמ״ל התצפיתניות של נחל עוז
חמ"ל התצפיתניות החדש בנחל עוז. התצפיתניות החדשות יהנו מיציאות טובות הביתה
(צילום: דובר צה"ל)
התצפיתניות צפויות לערוך מטווחים אחת לכמה שבועות לחיזוק חוסנן, וליהנות מיציאות טובות הביתה: תשעה ימים בבסיס וחמישה ימים בבית כבר אחרי החצי שנה הראשונה של השירות, שתכלול הכשרה וחפיפה, ואחרי כשנה וחצי ממוצע היציאות יהיה כמעט שבוע בבית ושבוע בבסיס, בנוסף לכמות ימים גדולה יחסית של ימי חופש בשנה - 18. בנוסף, מובטח למלש"ביות שהן יוכלו לישון, לאכול ולהתאמן מתי שהן יקבעו בין המשמרות.
במערך ניהלו גם סדרת שיחות הרגעה עם ההורים, "כדי לשבור את הסטיגמות". בגלל הקושי לגייס תצפיתניות, שהחל עוד לפני המלחמה, בצה"ל שוקלים כעת להקים חמ"לי תצפיתנים חרדים אם כמות החרדים שמשרתים בצבא תגדל עקב חוק הגיוס החדש. בצבא מעריכים כי בסך הכול יגויסו בכל השנתון 97% תצפיתניות מהתקן הנדרש.
בתוך כך, בצה"ל מעודדים מהמשך הזינוק במוטיבציה לשירות קרבי בחסות הלחימה בעזה. הצבא נמצא בתפוסה מלאה של מתגייסים בשבועות אלו, גם במערכים שנחשבו פחות נחשקים בעבר כמו חיל ההנדסה הקרבית. בצה"ל מתנחמים בכך לאור הצורך המיידי באלפי לוחמים חדשים בגלל ההקמה הצפויה של יחידות קרביות חדשות והגדלת הגדודים, בעיקר בשריון, בשל התעצמות הצבא הנובעת מהמצב הביטחוני.
3 צפייה בגלריה
תצפיתניות בצה"ל
תצפיתניות בצה"ל
תצפיתניות בצה"ל. למלש"ביות הוסבר כי הן צפויות לקבל במהלך שירותן נשק אישי בניגוד לעבר
(צילום: דובר צה"ל )
כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בתחילת השנה, התמרון בעזה הוביל לשיא במוטיבציה לשרת בגדודי השריון, ובהתאם גם נרשם כעת שיא בכמות המתגייסים שיהיו טנקיסטים: 700 טירונים חדשים נשלחו למחנה שיזפון לעומת 380 בכל מחזור, בעיקר לטובת הגידול בכל גדוד סדיר, בהיקף של פלוגה חדשה. באכ"א מעריכים שמדובר בשיא מתגייסים לשריון בכל הזמנים במחזור נתון.
בנוסף, לצד ירידה גדולה במוטיבציה של בנים לשרת ביחידות כמו הגדודים המעורבים קרקל וברדלס ומערך האיסוף הקרבי, ליחידות אלו יש זינוק במוטיבציה של נערות לשרת כלוחמות - ובהתאם צה"ל צפוי להגדיל את התמהיל בגדודים מעורבים אלו לאחוז גבוה יותר של לוחמות לעומת לוחמים. כיום מדובר בחצי-חצי בממוצע.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: הגיוס הנוכחי למערך התצפיתניות טרם הסתיים ועל כן לא ניתן להתייחס לנתונים הסופיים. מועמדות לתפקיד שמביעות מוטיבציה נמוכה לגיוס יכולות לפתוח בהליך מול קצין מיון. למערך התצפיות בצה"ל תרומה משמעותית בשמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל בסיכול פיגועים, חשיפה ופגיעה באויב".
פורסם לראשונה: 00:00, 11.04.24