איש מבצעים נועז שמכיר את הזירה הפלסטינית, בעל ראייה אסטרטגית ויכולת לרדת לפרטים, ספורטאי שרץ ושוחה ובעל עבר בניהול בר מיתולוגי בתל אביב. ר', שנבחר אתמול (יום ד') באופן רשמי על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט להיות מחליפו של נדב ארגמן בתור ראש השב"כ, צפוי להיכנס לתפקידו בעוד כחודש וחצי.
5 צפייה בגלריה
ר' ראש השב"כ הנכנס
ר' ראש השב"כ הנכנס
ר'. שותף בבר, לוחם באינתיפאדה - ואוהד הפועל ת"א
(צילום: מוטי קמחי)
אנשים שעבדו איתו ומולו מספרים על מפקד כריזמטי, שמנהל באופן מרשים דיונים מקצועיים וכמובן גם פעולות מבצעיות. אחד מהם מספר שהוא מחזיק ב"עמדות ניציות" ובעל ראייה אסטרטגית ארוכת טווח בנושאים שבהם הוא עוסק, במקביל לירידה לפרטים הקטנים והיכרות מצוינת עם השטח. ר' היה שותף בלחימה ביהודה ושומרון במהלך האינתיפאדה השנייה. ב-2012 הוא פיקד על מבצע החיסול של אחמד ג'עברי, רמטכ"ל חמאס. כמו כן היה שותף בפענוח חטיפתם ורציחתם של הנערים גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל ב-2014.
ר', בן 55, נשוי ואב לשלושה, הוא בוגר תואר ראשון במדעי המדינה ופילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד (קרן וקסנר). הוא מתגורר במרכז הארץ ונוהג לרוץ ולשחות. הוא ידוע כאוהד הפועל תל אביב, בכדורסל ובכדורגל, ופוקד לעיתים – כשמתאפשר לו – את משחקי הקבוצות. אחרי השחרור מהצבא הוא היה שותף במשך שנה בבר המיתולוגי "קפה בגדד" ברחוב בן יהודה בתל אביב, שפעל 24 שעות ביממה.
5 צפייה בגלריה
בנט וארגמן
בנט וארגמן
ראש הממשלה בנט עם ראש השב"כ היוצא נדב ארגמן
(צילום: חיים צח, לע"מ )
ראש השב"כ החדש למד ערבית בשב"כ במתכונת פנימית, כמו עובדים אחרים. לאחרונה הוא נעזר בשיעורים פרטיים כדי לשפר את יכולות השפה שלו. לבסוף הוא הועדף על פני ר', המועמד השני, איש מודיעין וערביסט מומחה.
ח"כ אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, אמר: "זה נכון שיש יתרונות למי שדובר ערבית, אבל ר', כאיש מבצעים, מכיר מהעשייה שלו את עזה ויהודה ושומרון. אם משווים את זה לצבא, אז הוא לא היה מפקד פיקוד אלא ראש אגף מבצעים. אבל בכל מקרה את רוב עבודתו הוא עשה במגזר הערבי. הוא מכיר את השטח. הוא איש רציני, ידען, דעתן, מקצוען. לראש הממשלה הייתה משימה לא קלה – לבחור מועמד מצוין מבין שני מועמדים מצוינים. אשן בשקט ביודעי שהוא ראש השירות".
5 צפייה בגלריה
אחמד ג'עברי. ר' פיקד על מבצע החיסול שלו
אחמד ג'עברי. ר' פיקד על מבצע החיסול שלו
אחמד ג'עברי. ר' פיקד על מבצע החיסול שלו
(צילום: AFP)
בתקופת הקורונה שרר מתח רב בין ארגמן לר' על רקע האופן שבו פעל הארגון, כנראה שגם בעניין האיכונים שאותם ריכז ר'. ייתכן שזו הסיבה שראש השב"כ נמנע מלהמליץ על אף אחד מהמועמדים. למרות זאת, הוא הוציא לפועל בצורה מובהקת את המדיניות של ארגמן שכותרתה "אסטרטגיה של שותפויות". המדיניות הזו דוגלת בשיתוף פעולה עם כל הגופים והסוכנויות - והובילה לשיאים חדשים בשיתוף הפעולה בין שב"כ וצה"ל.
גם ח"כ רם בן ברק, שלו היכרות אישית עם ר', אמר שמדובר בהחלטה נכונה וראויה. "הוא האיש המתאים ביותר לתפקיד בעת הזו", הוסיף בן ברק. "הוא איש מבצעים ערכי ועתיר ניסיון".
5 צפייה בגלריה
"הוא מכיר את השטח. אשן בשקט כשהוא ראש השירות". דיכטר
"הוא מכיר את השטח. אשן בשקט כשהוא ראש השירות". דיכטר
"הוא מכיר את השטח. אשן בשקט כשהוא ראש השירות". דיכטר
(צילום: אבי מועלם)
שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, סיפר כי "זו בחירה מצוינת. הוא איש מאוד רציני מבחינת אומץ, קור רוח, שיקול דעת ויושר. ר' הוא 'סיוויל סרוונט' (משרת אזרחי), ידוע בדיוק מה הגבול עם כל המורכבות של השב"כ והרגישויות של מה מותר ומה אסור. הוא מאוד ישר ואמין, אבל הרושם שהשאיר עליי זה הראש המבצעי - המתוחכם והיצירתי".
שמו ותמונתו של ר', וכן פרטים נוספים שעלולים להביא לחשיפת זהותו, אסורים בפרסום עד לאחר אישור המינוי על ידי הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה ואישור הממשלה, לפחות עוד כשבוע עד שבועיים.