מבצע חיסון הילדים מפני נגיף הקורונה הולך ומתקרב, ומנכ"ל משרד הבריאות אומר כי הוא יתחיל בשבוע הבא, ואולי אפילו כבר השבוע. לאור גל התחלואה בכמה ממדינות אירופה אמר פרופ' נחמן אש בריאיון לאולפן ynet כי ייתכן ששוב תיאסר הנסיעה לחלק מהמדינות.
עד כמה אתם מוטרדים במשרד הבריאות מן הגל האירופי? "כמובן שזה מטריד. כל עוד המחלה קיימת במקומות מסוימים בעולם, ורואים שההתפרצות לא פשוטה באירופה, אז הסיכון של להביא תחלואה אלינו הוא קיים. אנחנו צריכים מצד אחד לנהל את הסיכון הזה ולמנוע כניסת וריאנטים חדשים, מצד שני לאפשר את החיים. זו דרך שאנחנו מנסים לעשות בחודשים האחרונים - כן לאפשר פעילות שאנשים רוצים, ומצד שני לעשות את זה הכי בטוח שאפשר, זה לא פשוט".
4 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש
פרופסור נחמן אש
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש
(צילום: משי בן עמי)
4 צפייה בגלריה
מחסנים בני נוער בחולון
מחסנים בני נוער בחולון
"ההיענות תלך ותגבר לאורך הזמן"
(צילום: AFP)


הדאגה מובילה אתכם לדיון מחודש בשאלה אם לאפשר לישראלים לנסוע באופן חופשי? אם לאפשר לתיירים להיכנס לישראל בתקופה הזו? משהו משתנה או ישתנה? "אנחנו ממשיכים באותה מדיניות. מה שישתנה בהמשך בהתאם לרמות התחלואה שייתכן שנחזור להגדיר חלק מהמדינות כאדומות, ואז אסור לנסוע אליהן. אין כוונה לסגור הגעת תיירים או לאסור באופן גורף נסיעות לחו"ל".
אבל אתם כן נערכים להגדיר מדינות כאדומות - זה רוורס משמעותי במדיניות. "כל שבוע אנו יושבים על הנתונים ובוחנים האם יש צורך להגדיר מדינות מסוימות כאדומות. כל שבוע צריך לחשוב על זה שיכול להיות שנגדיר מדינות כאדומות אם הנתונים יצריכו את זה. בינתיים מספר החוזרים שאנו מגלים כמאומתים בנתב"ג הוא לא גבוה".
זה קשור לכך שאנחנו נמצאים בהגנה משמעותית בגלל הבוסטר? "אני חושב שכן, אני חושב שמי שנוסע לחו"ל זה אנשים מוגנים שלא נדבקים הרבה, מקווה מאוד שגם נשמרים. כל הגל הזה באירופה הוא תוצאה של הירידה ביעילות החיסון לאורך הזמן, אין לי ספק בכך".
4 צפייה בגלריה
תיירים מטיילים בזמן הקורונה באמסטרדם הולנד
תיירים מטיילים בזמן הקורונה באמסטרדם הולנד
"הגל באירופה - תוצאה של ירידה ביעילות החיסון". תושבים בהולנד לקראת הסגר החלקי
(צילום: רויטרס)
פרופ' אש ציין כי במשרד הבריאות עוקבים אחר יעילות מנת הדחף של החיסון ובינתיים לא רואים שחיקה בה, כפי שקרה אחרי המנה השנייה. "אנחנו מקווים שהבוסטר יחזיק מעמד יותר זמן, יותר מאשר שישה חודשים", אמר.
מנכ"ל משרד הבריאות גם אמר כי הדבר היחיד שמעכב כעת את תחילת חיסון הילדים בני 11-5 הוא הגעת בקבוקוני החיסונים ארצה. "אני מקווה שהם יגיעו בימים הקרובים, אני עדיין לא יכול להגיד בדיוק מתי. זה בתהליך מתקדם מול פייזר. אין עיכוב מכוון, אנחנו רוצים לצאת עם זה לדרך כמה שיותר מהר".
מתי זה יקרה? "לכל היותר בשבוע הבא. אולי אולי עוד השבוע, אבל קרוב לוודאי במהלך השבוע הבא".
4 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
"מספר המאומתים בנתב"ג נמוך יחסית"
(צילום: יריב כץ)
החיסונים יינתנו גם בבתי הספר או רק במתחמי קופות החולים? "נתחיל בעיקר דרך קופות החולים, מצאנו שזה הכי יעיל. אנחנו מעריכים שההורים ילוו את הילדים היותר קטנים, אז הכי נוח להגיע לקופות החולים בשעות שהם בוחרים. נאפשר גם בבתי הספר ובמתחמים ברשויות המקומיות".
איך אתה מעריך את ההיענות הצפויה? "אני מעריך שההיענות תלך ותגבר לאורך הזמן. אני מאמין שיש אנשים שרוצים לקחת את הזמן ולחשוב ולראות מה קורה, אבל ככל שייצבר הביטחון שהחיסונים האלה לא עושים משהו חריג גם באוכלוסיית הילדים, אז יותר ויותר אנשים יבואו להתחסן. יש חלק שמחכים לזה מאוד ויבואו על ההתחלה, כך שאני אופטימי שההיענות לאורך הזמן תהיה טובה".