4 צפייה בגלריה
הבתים שהוצתו באום צפא
הבתים שהוצתו באום צפא
"היום יש אווירת פוגרום שרודף פוגרום. זה ציד - כפר אחרי כפר". בית שהוצת באום ספא בשבת
המציאות ביהודה ושומרון הולכת ומתקרב יותר ויותר לכדי כאוס של ממש, וקצב האירועים האלימים ברחבי יהודה ושומרון, מצד יהודים ופלסטינים כאחד, מדיר שינה ומטריד את אנשי מערכת הביטחון.
מאז הפיגוע הרצחני בעלי בו נרצחו ארבעה בני אדם, עשרות צעירים יהודים ביצעו פרעות במספר כפרים פלסטינים: אלו כללו הצתות של בתים ורכבים, ידויי אבנים וגם ירי חי. "היקף התופעה הולך וגדל. אם בעבר היו מדברים על עשרות בודדות של פורעים היום יש אווירת פוגרום שרודף פוגרום. ציד - כפר אחרי כפר", הסביר גורם ביטחוני בכיר.

4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ לימור סון הר מלך. הגיעה לדיון הארכת מעצר של עצורי שב"כ
(צילום: שלו שלום )
האירועים האחרונים התרחשו כולם לצד ידויי אבנים והפרות סדר קשות של פלסטינים באזור בנימין. נקודה נוספת משמעותית היא הקשר הכמעט ישיר שיש לאותם צעירים יהודים, אנשי נוער הגבעות או נציגיהם, עם חברי כנסת ושרים בממשלה. יש תקשורת כמעט ישירה בין יועצי השרים בן גביר וסמוטריץ', ובין חברי כנסת נוספים לאנשי נוער הגבעות.
לא מעט מאותם אנשי נוער הגבעות, מכירים היטב את מקורביו של בן גביר - שהתייצב במאחז אביתר אחרי הפיגוע וקרא למתנחלים "לרוץ אל הגבעות". יש הטוענים כי מקורבים אלו הפכו עבורם לכתובת כמעט לכל פנייה. אתמול למשל, בצעד חריג מאוד, הגיעה חברת הכנסת לימור סון הר מלך לבית המשפט לדיון בהארכת מעצרם של עצורי שב"כ. ראשי המתנחלים הביעו ביקורת על המעצר המנהלי, שלשיטתם אסור ליישם על חשודים בלאומנות יהודית. חשוב לציין כי השרים וחברי הכנסת מקבלים עדויות ישירות מהחשודים באירועים ומקורביהם.

4 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לאום ספא
4 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
דוגמה נוספת לתקשורת הישירה בין אנשי הממשלה לנוער הגבעות, התרחשה במוצאי שבת בכניסה ליישוב עטרת. בקבוצות הווסטאפ של פעילי הימין הקיצוני, דוווח על מעין "מצור" שמפעיל צה"ל על היישוב - זאת למרות שלטענת הצבא כלל לא הוטל מצור על היישוב.
הלוחמים ביצעו בידוקים בכדי לתפוס את הפורעים שהציתו בתים בכפר אום צפא כמה שעות קודם לכן, אך לא היה "מצור". בכל זאת, בן גביר מיהר להוציא הודעה בה כתב כי "השר הנחה את המשטרה לקיים תחקיר על אירועי הלילה בעטרת". גם סמוטריץ' הוציא הודעה דומה.
האווירה הזו הובילה גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסם הודעה חריגה, שבה עקץ את בן גביר בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי אמירות כמו שלו "פוגעות באינטרסים החיוניים של מדינת ישראל וחייבות להיפסק". נתניהו, שלא התייחס בדבריו לפרעות מאז הפיגוע ליד עלי, הוסיף כי אמירותיו של בן גביר "מערערות את החוק והסדר ביהודה ושומרון. לא רק שלא נגבה פעולות כאלה, הממשלה שלנו תפעל נגדן בתקיפות. הפעולות הללו פוגעות במפעל ההתיישבות".

היום, אגב, ועדת התכנון העליונה במנהל האזרחי צפויה לקדם בנייה של כ-4,500 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות - בהתאם להחלטה שהתקבלה. 3,238 מתוך היחידות יקודמו לשלב ההפקה, ועוד 1,332 לשלב מתן תוקף - השלב הסופי.
בינתיים, המצב ביהודה ושומרון ממשיך להתלהט. נתון מטריד מאוד שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", מראה כי מאז הפיגוע בעלי התרחשו למעלה מ-85 אירועים של פשיעה לאומנית יהודית כלפי פלסטינים. במקביל, צה"ל והשב"כ מתמודדים עם גל טרור קשה וקטלני שגבה את חייהם של עשרות ישראלים. כל פעולה של צה"ל בקסבאות ובמחנות הפליטים בעיקר בצפון השומרון נתקלת בטרור שהולך וצובר תאוצה. בכוחות הביטחון מעידים כי במקביל לאירועי הטרור הפלסטיני הקשים, הם צריכים להתמודד גם עם טרור יהודי - שמקשה עליהם להיאבק בלאומנות הפלסטינית.
יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, אמר כי "אין אווירת פוגרום ביו"ש, זה שקר מתועב. יש מיעוט קיצוני שצריך לטפל בו - יוצא מן הכלל המעיד על הכלל. ביוהודה ושומרון חיים יותר מחצי מליון אזרחים של מדינת ישראל. כולם יודעים שהם האזרחים הכי נורמטיבים והכי תורמים לחברה - גם לפי נתוני המשטרה, אחוזי הפשע פר תושב הכי נמוכים מכל המחוזות בארץ הם במחוז ש"י (שומרון ויהודה). כולם יודעים שרוב משתתפי הארועים החמורים הללו הם נוער שוליים שבכלל לא מתגורר ביו"ש - וגם אלו מתוכם שכן מתגורר ביו"ש הם מיעוט. הנסיון הציני לקשר בין התופעה הפסולה לבין הכללת והשמצת חצי מליון אזרחים ישראלים ביו"ש, הוא ניסיון שקרי, מגעיל ובעיקר מסריח מפוליטיקה. חובה על כל אדם הגון לדחות אותו בבוז".