ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, דחה את בקשתו של שר המשפטים יריב לוין לדחות את מועד הגשת פסקי הדין בנוגע לחוק הנבצרות ולביטול חוק עילת הסבירות. הוא הבהיר כי פסקי הדין יפורסמו תוך שבועיים, עד 12 בינואר, לפני פרישתן הסופית של נשיאת העליון לשעבר השופטת אסתר חיות ושל השופטת בדימוס ענת ברון.
בהודעה שפרסם השופט פוגלמן, בעקבות הדלפת טיוטת פסק הדין בנוגע לעתירות נגד ביטול עילת הסבירות והדיווח שלפיו החוק ייפסל, כתב מ"מ נשיא העליון כי "הרשות השופטת רואה בחומרה רבה את הדלפתם של חלקים מטיוטות פסקי דין שלא הושלמה כתיבתם. הניסיון להשפיע בדרך זו על הליכים תלויים ועומדים ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת ובשופטים והעובדים המסורים שלה – לא יצלח".
3 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
פוגלמן ועמית לצד חיות. פסק הדין - לפני פרישתה
(צילום: יונתן זינדל)
הכותרת
הדרמה המשפטית שנשכחה מחכה מעבר לפינה
19:57
"הרשות השופטת תמשיך לבצע את עבודתה ללא מורא וללא משוא פנים", הוסיף השופט פוגלמן. "בהמשך לפגישות שהתקיימו היום עם השופטים, הצוותים המשפטיים וכלל עובדי בית המשפט העליון, הוחלט כי לאחר מתן פסקי הדין הנושא ייבדק עד תום במתכונת שתיקבע ויופקו לקחים מתאימים".
בסיום מכתבו הבהיר כאמור השופט פוגלמן כי שני פסקי הדין - בחוק עילת הסבירות ובחוק הנבצרות - "יפורסמו לאחר שתושלם כתיבתם, בהתאם למועדים הקבועים בחוק בתי המשפט בשים לב למועד פרישתן של השופטות בדימוס חיות וברון". לפי המסתמן, החוק לביטול עילת הסבירות ייפסל ברוב של שמונה מול שבעה, ואילו חוק הנבצרות לא יבוטל.
מוקדם יותר היום הגיב שר המשפטים לוין לסערת ההדלפה וקרא לשופטי בג"ץ "לנהוג באחריות", כלשונו. "בעוד שחיילינו נלחמים זה לצד זה בחזיתות השונות, ובשעה שהעם כולו כואב את אובדנם של חיים רבים, אסור לקרוע את עם ישראל במחלוקות. אזרחי ישראל מצפים מבית המשפט העליון שלא לפרסם תוך כדי מלחמה פסק דין השנוי במחלוקת אפילו בין שופטיו". פוגלמן למעשה דחה את קריאתו לדחיית מועד הפרסום, לתקופה שבה חיות וברון כבר לא יוכלו למסור את עמדתן.
3 צפייה בגלריה
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
התומכים בפסילת חוק עילת הסבירות
(מתוך אתר הרשות השופטת)
3 צפייה בגלריה
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
(מתוך אתר הרשות השופטת השופטים)
תכלית חוק הנבצרות שעבר בכנסת, נזכיר, היא למנוע כל אפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא לנבצרות בשל ענייניו המשפטיים. החוק נועד להגן על נתניהו מעתירות שהוגשו ודרשו להוציאו לנבצרות לנוכח המשפט שמתנהל בעניינו.
לפי החוק, הוצאה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו ראש הממשלה יודיע בעצמו שאיננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה יבקשו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו. במקרה השני תובא הבקשה להצבעה בכנסת - שם יידרש רוב של 80 ח"כים למהלך.
החלטת בג"ץ צפויה להתפרסם כאמור עוד לפני פסק הדין שהודלף בעניין עילת הסבירות. על פי ההערכות, בג"ץ לא יורה כאמור להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה, ויקבע שאין לבטל את החוק החדש של הכנסת. עם זאת, השופטים צפויים לפרש את החוק כך שיחול רק מהכנסת הבאה, כדי לפרק את המרכיב הפרסונלי שלו. במקרה כזה, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה תוכל באופן עקרוני להוציא את נתניהו לנבצרות, בהתאם לחוק הקיים לפני זה שעבר.
אמש שררה תדהמה במוסד השיפוטי הגבוה ביותר במדינת ישראל, אחרי הדלפה מטיוטת פסק דין שלפיה בג"ץ עומד לפסול על חודו של קול את חוק הסבירות - שמונה שופטים מול שבעה. ההערכה היא שגם אם איש משופטי העליון לא הדליף את הטיוטה ישירות, היא הועברה לפוליטיקאי שהעביר אותה לתקשורת במטרה להביך את בית המשפט, ולסכל את ההחלטה לבטל לראשונה מאז קום המדינה חוק יסוד של הכנסת.