רבות נכתב על התוספת האדירה שהבטיח השר לביטחון לאומי בן גביר למשרדו, ובעיקר למשטרה, בהיקף של 9 מיליארד שקלים. כעת, לאחר אישורו הסופי של התקציב, מתברר כי התוספת המובטחת התקבלה אמנם - אבל לא כתוספת בבסיס התקציב, כלומר כהעלאה קבועה גם בשנים עתידיות, אלא כתוספת חד-פעמית המבוססת על הרזרבות של התקציב. המשמעות: השימוש בכסף ידרוש אישור מאגף התקציבים במשרד האוצר.
הרזרבות בתקציב המדינה, יצוין, הן חלק מהכלים שניתנו בידי שר האוצר מכוח חוק יסודות התקציב, כדי לאפשר לו לנהל את התקציב על סיכוניו במשך שנת התקציב ולבצע בו שינויים לפי הצורך, לרבות התאמת התקציב לקצב הביצוע ומימון אירועים לא צפויים במהלך השנה. במסמך שחתם עליו משרד האוצר, התחייב לשר איתמר בן גביר כי בשנתיים הבאות יועברו 9 מיליארד שקלים למשרד לביטחון לאומי - אותם יקדיש בן גביר לפיתוח וחיזוק המשטרה. "זו תוספת אדירה למשטרה", אמר השר.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
המבחן האמיתי יהיה בשטח - כמו העלאת שכר לשוטרים. בן גביר ונתניהו, הבוקר
(צילום: EPA)
בהודעה שפרסם הבוקר טען בן גביר: "אחרי ליל תקציב ארוך - שחר של יום חדש! הרבה בשורות טובות, בראשן - ה-9 מיליארד שקלים תוספת למשרד לביטחון לאומי בדיוק כמו שהבטחנו! - כ-20% תוספות למשכורות השוטרים, גיוס אלפי שוטרים וסוהרים חדשים, הקמת משמר לאומי, ומימוש התכניות להחזרת המשילות, ההרתעה, והביטחון האישי לאזרחי ישראל כמו גם בשורות חשובות לתושבי נגב והגליל. עכשיו צריך נשימה עמוקה וקדימה לעבודה!".
המבחן האמיתי יהיה כמובן בשטח - ורק כאשר יהיו שינויים אמיתיים כגון העלאת שכר השוטרים ניתן יהיה לומר בוודאות אם התוספת המיוחלת הושגה או לא, אבל האישור הבוקר מגיע על רקע הביקורת הקשה שהוטחה בחודשים האחרונים בטענה שבן גביר שיקר לכאורה בכל הנוגע למיליארדים שהבטיח. גם במהלך הדיון הלילה התעקשו נציגי האופוזיציה שאין באמת תוספת למשטרה בתקציב שאושר, וראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בנאומו: "אין בתקציב תשעה מיליארד שקל לאיתמר בן גביר, יש פחות ממיליארד".
מסמך פנימי של המשטרה, שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" לפני כחודשיים, חשף כי המשטרה תקבל בפועל תוספת של פחות ממיליארד שקלים. במשטרה מדברים על תוספת בפועל של בין 0.6 ל-0.9 מיליארד שקלים, חלק גדול מהתקציב שיגיע ילך להתעצמות מג"ב על חשבון המשטרה הכחולה. "לפי התקציב הנוכחי אזרחים יראו ברחוב יותר לוחמי מג"ב מאשר שוטרים כחולים", הזהיר אז בכיר במשטרה בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות". "נציגי משטרת ישראל לא שולבו בשיח עם משרד האוצר בעניין תקציב המשטרה", נכתב במסמך שנשלח למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.
נזכיר, כי הקמת המשמר הלאומי החדש אושרה לאחר קיצוץ רוחבי משמעותי של 1.5% בתקציבי כל משרדי הממשלה, ללא יוצא מן הכלל, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הקיצוץ הרוחבי נדרש כדי לממן בסכום זה את הקמתו של המשמר וגיוס 1,800 אנשי משטרה ליחידה החדשה והכשרתם. הקמת המשמר תבוצע על פי דרישת בן גביר לאחר שהתנה את הקמת המשמר המיידית תמורת אי פרישתו לאלתר מהממשלה על רקע דחיית חקיקת הרפורמה המשפטית על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.