2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"בשורה חשובה". בן גביר, נתניהו והחתימות על ההסכם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיעו הערב (שני) להסכם שלפיו משרד הנגב והגליל יקבל תוספת של כ-250 מיליון שקל ב-2024, והמוקש האחרון בדרך לאישור תקציב 2024-2023 הוסר. את הכספים יקבל בן גביר מעודפים שיישארו משאר המשרדים בסוף 2023, ואם לא יוותרו עודפים כאלה - נתניהו התחייב שהקיצוץ הרוחבי יגדל במטרה להגדיל את התקציב של המשרד. מחר ב-19:30 תתקיים ישיבה של כל חברי הקואליציה לקראת אישור התקציב.
2 צפייה בגלריה
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
"יום חשוב". וסרלאוף
(צילום: רפי קוץ)
יש לציין כי בפועל, בן גביר דרש סכומים גבוהים בהרבה מאלה שקיבל: משרד הנגב והגליל תוקצב במקור ב-450 מיליון שקל לשנתיים בלבד (225 בכל שנה), ועוצמה יהודית דרשה תוספת של עוד 800 מיליון שקל. בפועל, כאמור, היא התפשרה על הרבה פחות. בן גביר גם מחה בימים האחרונים על התקציב שקיבלה השרה אורית סטרוק במשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, ודרש שהמקור התקציבי למשרד הנגב והגליל יגיע ממנה - כשבסופו של דבר יגיע התקציב מעודפים של כלל המשרדים, ולא על חשבון דבר אחר.
למרות הפשרה, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בירך על ההסכם ואמר כי "זהו יום חשוב לנגב ולגליל. תוספת התקציב תאפשר לנו להוסיף תוכניות רבות ומגוונות למען תושבי הנגב והגליל, וכפי שהבטחנו, פיתוח הנגב והגליל הוא בראש סדר העדיפויות שלנו". בן גביר מסר כי "תוספת התקציב היא בשורה חשובה לתושבי הנגב והגליל, תוספת שתאפשר לחבר בין תושבי הנגב והגליל למרכז ולצמצם את הפערים".
מפלגת עוצמה יהודית, נזכיר, התרעמה על תקציב זעום יחסית למשרד הנגב והגליל, בעוד שעבור משרדים אחרים הוקצו תקציבים נדיבים בהרבה. בן גביר איים במשבר, ובמפלגתו - ככל הנראה בתיאום איתו - כבר דיברו על החרמת ההצבעה. הדבר היווה המשך ישיר להצבעות במליאה בשבוע שעבר, אז יצאו חברי עוצמה יהודית מהמליאה והובילו להפסיד של הקואליציה בשתי הצבעות.
היום, וכדי להביא לסיום המשבר, זומן בן גביר לפגישה אצל נתניהו שנמשכה בהפסקות כמה שעות. בן גביר דרש את התערבות נתניהו בסוגיה, וסירב להתגמש עד שתינתן למשרד הנגב והגליל תוספת מכובדת. למעשה, בסופו של דבר הושגה פשרה - שלפיה הוקצו לדרישותיו של בן גביר 250 מיליון שקל, כפי שהוקצו לדרישות אגודת ישראל.
דיוני התקציב יצאו אמנם כבר היום לדרך - אבל ההצבעות מתוכננות רק למחר בלילה. לפני כן, כאמור, תתקיים בערב ישיבה של כל חברי הקואליציה. באוצר וגם בלשכת נתניהו סברו ממילא שהאירוע עם בן גביר פתיר, ושהוא לא יעז להצביע נגד ולהפיל את הממשלה. בסביבתו האשימו לאורך היום כי איש לא מנהל איתם משא ומתן רציני, וזאת בשונה מיהדות התורה.

ולא רק בן גביר: את היממה שחלפה הקדיש ראש הממשלה בנימין נתניהו למשבר שהתפתח עם אגודת ישראל, שדרשה תקציב לטובת העברת קצבה חד-פעמית לאברכים. הדרישה הסתכמה תחילה ביותר מחצי מיליארד שקל, אולם הושגה פשרה שלפיה רק אברכים בעלי משפחות יקבלו קצבה בסך 1,173 שקל - ובכך ירדה התוספת לסכום של 250 מיליון שקל. גם באשר לזה, סוכם כי התקציב יינתן מעודפי הכספים הקואליציוניים שחולקו למפלגה.
בהסכם עם יהדות התורה, שעליו חתומים נתניהו, סמוטריץ', גולדקנופף וגפני, נכתב כי "שר האוצר ינחה את החשב הכללי במשרד האוצר לשלם לאברכים מענק חד-פעמי בסך הפער בין התמיכה לאברך ששולמה בחודשים ינואר-מאי 2023, לבין התמיכה שתשולם החל מיוני. הפער שיווצר בתקציב ימומן מתוך יתרות בלתי מנוצלות של כספים קואליציוניים לחינוך החרדי, ככל שיהיו. הסכום המשוער הוא כ-250 מיליון שקל".
כעת, העברת התקציב הצפויה תאפשר לקואליציה רגיעה ויציבות לפחות בינתיים, ובכיריה מצפים ל"שקט יחסי" בכל הגזרות. יחד עם זאת, אומרים גורמים, נראה כי המשקעים שהתפתחו לאורך ארבעת החודשים האחרונים בין מפלגות הקואליציה לא יחלפו במהירות וימשיכו לתת אותותיהם בהתנהלות היומיומית.