העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" ציטט אתמול (שבת) דיווחים מהתקשורת האיראנית ולפיהם בסיס חיל האוויר "שיקארי", שנפגע בעיר אספהאן באיראן בסוף השבוע בתקיפה שמיוחסת לישראל, נערך לקבל מטוסי סוחוי 35 מרוסיה. זאת לאחר שבקשה מטהרן הוגשה כבר לפני שנתיים ולא הושלמה - למרות שמוסקבה אישרה אותה.
3 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוסי קרב רוסיים מדגם סוחוי 35
(צילום: רויטרס)
בדיווח צוין כי בתקשורת האיראנית פורסם ש"לאור המתיחות האחרונה", רוסיה מתכוונת להעביר 12 מטוסי סוחוי 35 לטהרן בקרוב, כשהמשלוח הראשון יהיה השבוע. עם זאת, משרד ההגנה של רוסיה וגורמים רשמיים באיראן לא אישרו או הכחישו את הידיעה.
אתמול אישרו שני גורמים איראניים ושני גורמים מערביים בפני ה"ניו יורק טיימס" דיווחים שלפיהם בתקיפה המדויקת שיוחסה לישראל על הבסיס באספהאן הייתה פגיעה בסוללת S-300 - מערכת הגנה אווירית מתוצרת רוסית - שהייתה אחראית על זיהוי והשמדת איומים אוויריים סמוך לאתר הגרעין בנתנז. כפי שפרסם פרשננו רון בן ישי, צילומי לוויין שהתפרסמו אתמול מחזקים את הדיווחים הללו, והם מעידים על נזק למכ"ם מתקדם שהינו מרכיב חיוני בסוללה שהוצבה בבסיס חיל האוויר האיראני "שיקארי 8".
כבר בשנת 2022 הביעו דאגה בארה"ב מהידוק הברית הביטחונית בין רוסיה לאיראן בצל המלחמה באוקראינה, ובאותה תקופה הזהיר בקולו גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס מהסכנה הטמונה בברית שכזו לבעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון - במה שהיה כמובן רמז לישראל. ברשת הטלוויזיה הציבורית בארה"ב PBS אמר ברנס כי כחלק מהברית הזו, שבמסגרתה סיפקה טהרן מל"טים מתאבדים לצבא הרוסי, בחנה מוסקבה כיצד לגמול טובה ולסייע למשטר האיראני.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ועלי חמינאי
ולדימיר פוטין ועלי חמינאי
חמינאי ופוטין. הברית הביטחונית ממשיכה להתהדק
( צילום: AFP)

3 צפייה בגלריה
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום הלוויין שהעיד על פגיעה בסוללת S-300
(צילום: umbra)
בשל כך הזהירו בארה"ב שהידוק מערכת היחסים בין איראן לרוסיה מביא להזרמה של כלי נשק ומומחים צבאיים גם לצד השני, אל טהרן. בין היתר, החשש הוא שרוסיה תספק לה ציוד צבאי מתקדם, לרבות מסוקים ומערכות הגנה אווירית. בנוסף, טייסים איראנים כבר התאמנו ברוסיה על הטסת מטוסי קרב סוחוי מדגם SU-35. לאיראן, נזכיר, מטוסי קרב מיושנים ביותר בשל הסנקציות המערביות המוטלות עליה, ומטוסים רוסיים מתקדמים שכאלו יאפשרו לה לחדש את הצי שלה.
כתב האתר האופוזיציוני "איראן אינטרנשיונל", פרדאד פרחזאד, חשף הבוקר ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) תיעוד מזירת התקיפה שיוחסה לישראל בבסיס חיל האוויר "שיקארי" שליד אספהאן - לפני ואחרי. לדבריו, בתיעוד ניתן לראות את מערכות ההגנה האווירית שהושמדו. שלשום אמר בכיר אמריקני לרשת ABC כי התקיפה בוצעה על-ידי מטוסי קרב, ששיגרו שלושה טילים ככל הנראה לאתר מכ"ם הגנה אווירית - שמהווה חלק מההגנה על מתקן הגרעין בנתנז.
בסיס חיל האוויר "שיקארי" ממוקם סמוך לנמל התעופה הבינלאומי בעיר. המטרות הפוטנציאליות באותו בסיס הן בונקרים, האנגרים של מטוסים ומערכות הגנה אווירית, בהן משגרים ומכ"מים. כך לפי פרסום של מרכז המחקר "עלמא". באזור אספהאן קיימים אתרים צבאיים נוספים, שאחד מהם הוא בסיס תת-קרקעי של טילים בליסטיים, השוכן מצפון-מערב לעיר.

לפי העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, הבסיס שהותקף הוא מבין המרכזים החשובים ביותר של חיל האוויר האיראני, וכולל את מטוסי הקרב המתקדמים ביותר שבו הצבא מחזיק. בכתבה צוטט אתר המזוהה עם מנגנוני המודיעין של משמרות המהפכה, שם נכתב כי הבסיס, המכונה שהיד באבאא'י, הוא "ליבו של חיל האוויר האיראני", שכולל 17 בסיסים אוויריים. באותה כתבה צוטט גם אתר אמריקני, שכתב כי בבסיס שלוש טייסות קרב ושתי טייסות אימונים של חיל האוויר האיראני, שם מוחזקים מטוסי F-7, F-14 וסוחוי 24.
הבסיס, כך נכתב, ממוקם צפונית-מזרחית לאספהאן, כ-20 קילומטרים מכור המחקר הגרעיני ואזורי התעשייה המזוהים עם משרד ההגנה, ובסיס "בדר" לכטב"מים בדרום-מזרח אספהאן. הוא ממוקם גם 120 קילומטרים מהמתקן להעשרת אורניום בנתנז, 281 קילומטרים מכור המים הכבדים של אראב, וכ-250 קילומטרים ממתקן פורדו, שנמצא מתחת להרי העיר קום.
"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול כי בתקיפה שלדבריו ישראל ביצעה באיראן בליל חמישי נעשה שימוש בטיל אחד לפחות, ששוגר ממטוס קרב הרחק מגבולות איראן או ישראל, ושאותו מערכות ההגנה האווירית של משטר האייתוללות לא יכלו לזהות. בתקיפה, כך דיווח העיתון, נעשה גם שימוש בכטב"מים ששוגרו משטח איראן.