שעות אחרי פסק הדין בבג"ץ שביטל את הדחתו, יו"ר דירקטוריון הדואר מישאל וקנין אמר הערב (חמישי) בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי הוא לא מתכוון להישאר בתפקיד עוד זמן רב - ועקץ את שר התקשורת שלמה קרעי, שהשווה את פסק הדין במרומז לדוח אסון מירון. "אני חושב שהשלמתי תהליך חשוב, וצריך לדעת מתי ללכת. וחוץ מזה, סוף סוף אוכל להביא קצת נחת למי שרצה להדיח אותי. אני מניח שבאוגוסט הקרוב כבר לא אהיה בדואר", אמר.
1 צפייה בגלריה
מישאל וקנין בג"ץ שלמה קרעי
מישאל וקנין בג"ץ שלמה קרעי
בג"ץ קבע: וקנין לא יודח. החלטת קרעי ואמסלם בוטלה
(צילום: גלעד מורג, אלכס קולומויסקי)
"זה פסק דין חשוב שעושה סדר ומציב קווים מנחים להתנהלות חברות ממשלתיות", אמר וקנין. "החברות צריכות לפעול למעשה כמו חברה עסקית לכל דבר. מעבר לכך, אנחנו מרוכזים כולנו בחברה. אחרי שלוש-ארבע שנות הפסדים של מעל שני מיליארד שקל, היא השתפרה דרמטית, בכל פרמטר אפשרי. את 2023 אנחנו נסיים ברווח, אחרי הרבה שנים, למרות הרבעון האחרון שהיה אסוני, בגלל המלחמה. בסוף זה כסף של הציבור, וכך אנחנו רואים את זה".
המתיחות הקשה מול משרד התקשורת לא פגעה בתהליך ההפרטה הרגיש? "אני חושב שלא. זה לא הפריע לתפקוד שלי ולא לתפקוד של החברה. החברה הייתה מרוכזת לגמרי בתוכנית ההבראה. כל ההנהלה הוחלפה. אין כמעט עובד בחברה שלא השתנה התפקיד או התפקוד שלו. הינה, ההפרטה ממש מעבר לדלת - יש כבר תשע קבוצות שהביעו עניין בחברה והן מלאות הערכה על המהפך שעבר על החברה. אותי זה הפתיע מאוד. אני מעריך שמתוכן ארבע-חמש יגישו הצעת רכישה".
אתה לא חושש שקרעי ימשיך להכניס מקלות בגלגלים בכל הזדמנות? רק לפני חודש הוא הודיע על כוונה להטיל קנסות עתק על הדואר, בסך שני מיליון שקל, בשל "פגיעה בשירות". זו כבר פגיעה מהותית. "ראשית, הוא הודיע רק על כוונה להטיל קנסות; מדובר בתהליך שמחייב שימוע ואם יהיה צורך גם ייבחן בבית המשפט. יש עוד מערכת משפט בישראל ויש שופטים לא רק בירושלים".
ברור שבכל הצלחה שלך הוא יראה אסון שלו. "אנחנו מרוכזים בהפרטה. אנחנו בעיצומו של 'רוד-שואו'. בימים אלה ממש אנחנו פוגשים את המשקיעים. לפי התוכניות של מנהל רשות החברות – בפסח כבר יוגשו הצעות מחיר".
קרעי טען שהשירות בדואר מוביל לקטסטרופה. הוא השווה את זה במרומז לאסון מירון. אפשר להמשיך לתפקיד מול משרדו? "אני יו"ר הדירקטוריון, אני לא מנהל את החברה. לחברת הדואר יש מנכ"ל מעולה, דוד לרון, שעשה בה מהפך. התפקיד שלי הוא לנהל את הדירקטוריון שמפקח על ההנהלה. אני יכול לומר שההנהלה עובדת כל-כך טוב, שעבודת הפיקוח היא קלה מאוד".
לאורך שנים הדואר היה מאגר הג'ובים האולטימטיבי של הפוליטיקאים. בשנתיים שאתה בתפקיד, הרגשת בזה? "ייאמר לזכותם של הפוליטיקאים, שלפחות בתקופה שלי איש לא פנה אליי וביקש 'תמנה את ההוא' או 'תוציא את זה'. הם הבינו שהפעם אנחנו עובדים בצורה אחרת, נקייה".
כאמור, שופטי בג"ץ פסקו היום סופית כי וקנין לא יועבר מתפקידו, על אף החלטת קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם. בפסק הדין נקבע, פה אחד, כי דין העתירה להתקבל וכי החלטת השרים בטלה. כבר לפני חודשיים המליצו השופטים לעורכי הדין של קרעי ואמסלם למשוך את העתירה - אבל הם התעקשו להמשיך בהליך.
השופט דוד מינץ, שכתב את חוות הדעת העיקרית, הדגיש כי השרים לא הוסמכו לפטר דירקטור בכל עת לפי שיקול דעתם, אלא רק בהתקיים אחת מהנסיבות שנקבעו בדין. עוד הובהר כי לצורך הפעלת הסמכות להעברת דירקטור מתפקידו בשל כך שהוא אינו ממלא את תפקידו כראוי – העילה שעליה נסמכו השרים – נדרשת הנחת תשתית מוצקה, מבוססת וברורה בדבר סטייה מההתנהלות המצופה ממנו.
אף שמינץ כתב את חוות הדעת העיקרית, קרעי בחר לתקוף בחריפות דווקא את השופט יצחק עמית - וטען כי הוא "מגיב על פסק הדין של בג"ץ שמבטל הדחת יו"ר דואר כושל". כאמור, קרעי אף השווה במרומז את פסק הדין לדוח ועדת מירון שפורסם אתמול: "אחר כך כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג"ץ נגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג"ץ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את ביבי".