מנכ"ל משרד הבריאות הבהיר הבוקר (שני) באולפן ynet כי גם אם אדם יוצא שלילי בבדיקת אנטיגן אך אינו חש בטוב, עדיף שיישאר בבית לאור התחלואה הגואה. לדברי פרופ' נחמן אש, "גם אם זה שפעת, אנחנו לא רוצים שאנשים ייצאו החוצה. גם לנוכח חוסר הדיוק הזה אנחנו אומרים לאנשים שיש להם תסמינים - גם אם זה קצת נזלת, קצת שיעול ובאופן נורמלי היינו ממשיכים לעבוד - במקרה הזה, צריך להישאר בבית".
2 צפייה בגלריה
תור לבדיקות קורונה בגדרה
תור לבדיקות קורונה בגדרה
תור לבדיקות קורונה בגדרה
(צילום: שאול גולן)
מומחי קורונה ששוחחו עם ynet הסכימו עם דבריו של אש - ואמרו כי לאור המצב הייחודי שנוצר, גם הם ממליצים למי שסובל מתסמינים קלים כמו צינון או שיעול להישאר בבית. "אנחנו כרגע מנווטים 'על עיוור'", הודה פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "אי אפשר לעצור את האומיקרון, אבל אפשר לצמצם אותו על-ידי בדיקות ולהבין מה המצב. פה אין לנו אפילו את הכלי הזה, מאחר שבדיקות האנטיגן הן לא אמינות ותלויות גם בדיווח של הנבדקים", אמר.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

לדבריו, לא מדובר בהיסטריה מיותרת, אלא בצמצום הכרחי של המגעים. "בדרך כלל, אנשים עם תסמינים זה אנשים שיכולים להידבק או להדביק אחרים, ובסופו של דבר כל חולה מרכיב את שרשרת ההדבקה ובתקופה כמו עכשיו, שאנחנו עם עומס שרק עולה בבתי החולים בעיקר בגלל שפעת, צריך לקחת בחשבון שלכל אחד מאיתנו יש אחריות למנוע את המשך שרשרת ההדבקה. בן אדם ששומר על עצמו ולא נחשף לאחרים, מצמצם אותה. אנשים גם צריכים להבין שלא כל מי שנדבק באומיקרון, יפתח תסמינים של חום, ולכן צריך להישמר ולהישאר בבית גם במקרה של צינון או שיעול".
2 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה, הבימה תל אביב
מתחם בדיקות קורונה, הבימה תל אביב
"האנטיגן לא אמין"
(צילום: מוטי קמחי)
גם פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים הסכים עם מנכ"ל משרד הבריאות - ואף הזהיר מלשלוח את הילדים לבתי הספר. "בתקופה הקרובה, גם בלי צינון או שיעול, לא צריך ללכת לבתי ספר. כמעט בטוח שיהיו שם חולים שידביקו אחרים. כדאי להישאר בבית בשבועיים הקרובים כי הווירוס מאוד מדבק. עדיף שתהיה פחות אינטראקציה של אנשים חולים עם אנשים בריאים בשבועיים הקרובים, עד שנגיע לשיא ההדבקה. זו תקופת חירום ואני חושב שאנשים שיש להם תסמינים קלים צריכים להישאר בבית לפחות בשבועיים הקרובים".
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, אמרה כי על אף שקשה לה להודות בכך, "המצב הוא בלתי נסבל", כלשונה. "בכל רגע הווירוס עושה משהו חדש, ואנחנו עוד לומדים אותו. אנחנו לא יודעים מה קורה בדיוק עם האומיקרון. זה ברור שהוא גורם למחלה יותר קלה, אבל לפי הנתונים מדנמרק יש הרבה אשפוזים קשים, כמעט כמו בדלתא. יש עובדות לכאן ולכאן וזה מאוד מבלבל. באופן אישי אני לא יודעת לאן זה הולך, ביום שבת היו אצלנו פי 15 אשפוזים מיום שישי. קשה להגיד שהאומיקרון לא גורם לאשפוזים".
רהב הוסיפה כי "אצל חלק מהחולים באומיקרון זה רק נזלת, ואנחנו לא רוצים הדבקה במקומות אחרים. היה לנו עובד מנוזל עם אומיקרון שהדביק אנשים אחרים. זה נכון שמצד אחד איחרנו את הרכבת, אבל אנחנו רוצים להגן על האוכלוסייה הקשישה - ולכן אם יש נזלת או קצת שיעול, תישארו בבית. אנחנו לא צריכים לבוא ולהגיד שזו שפעת. זו לא שפעת וגם בשפעת אני לא רוצה שכולם יידבקו. בכלל לא צריך לצאת מהבית אם יש נזלת או שיעול. למדנו שיש אלטרנטיבות אחרות כדי להמשיך בשגרת חיים".