בהתייחסות ראשונה לדיווח שלפיו ארה"ב מקדמת תוכנית בזק למדינה פלסטינית, דחה דובר במשרד רה"מ את הרעיון. "זה לא הזמן לדבר על חלוקת מתנות לפלסטינים", אמר אבי היימן, דובר המינהל הלאומי לדיפלומטיה ציבורית במשרד ראש הממשלה בתדרוך לכתבים זרים. לדבריו, ישראל עדיין מצויה ב"תקופה שאחרי האסון של טבח 7 באוקטובר".
3 צפייה בגלריה
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
בלשכת רה"מ דוחים את תוכנית ארה"ב. "לא הזמן לחלק מתנות לפלסטינים"
(צילום: אלכס קולומויסקי, GHANAIM / PPO / AFP, AP Photo/Evan Vucci)
"עכשיו זה הזמן לניצחון, ניצחון מוחלט נגד חמאס, ואנחנו נמשיך במסלולנו לניצחון", הוסיף תוך שהוא חוזר על המסר שמקפיד ראש הממשלה בנימין נתניהו להדהד בהצהרותיו. "כל הדיונים על היום שאחרי יהיו ביום שאחרי חמאס", הבהיר.
עוד קודם לכן בירך משרד החוץ הפלסטיני על "המאמצים שנעשו להגיע ליוזמה מדינית שתוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית", ומתח ביקורת על הצהרות השרים בישראל שדחו את הרעיון. משרד החוץ הפלסטיני אף דרש שיוטלו סנקציות על שרים, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ש"מהווים איום על השלום, הביטחון והיציבות באזור", כלשון המשרד.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"פרס למרצחים". קיש
(צילום: יריב כץ)
"המשרד מברך על כל המאמצים האזוריים והבינלאומיים שנעשו לגבש יוזמה מדינית המבוססת על הצרכים האסטרטגיים להקים מדינה פלסטינית, ולסלול את הדרך להפסקת אש מיידית, שתגן על אזרחים פלסטינים ותשחרר חטופים בתמורה לאסירים", נמסר. עוד הוסיפו הפלסטינים כי "כל יוזמה מדינית לעצור את המלחמה ולפתור את הסכסוך, שאינה מתחילה בחברות מלאה של מדינה פלסטינים באו"ם ובהכרה בה על ידי מדינות המערב וארה"ב, נידונה לכישלון כמו קודמותיה".
ארה"ב וקבוצה קטנה של מדינות מהמזרח התיכון מנסות להשלים במהירות תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום בין ישראל לפלסטינים, כולל לוח זמנים קשיח להקמת מדינה פלסטינית. ב"וושינגטון פוסט" דווח כי ייתכן שהתוכנית תוכרז תוך כמה שבועות.
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
סער: "תוכנית מסוכנת, תהפוך את הסכסוך לבלתי פתיר"
(צילום: יריב כץ)
לפי הדיווח, הדחיפות בניסיון להשלים תוכנית כזו קשורה ישירות לניסיון להפסקת הלחימה ברצועת עזה ולשחרור החטופים. גורמים אמריקניים וערביים אמרו כי הפסקת אש ראשונית, שאמורה להימשך שישה שבועות, תעניק זמן לפרסום התוכנית לציבור, לגיוס תמיכה ולכמה צעדים ראשונים למימוש התוכנית, כולל הקמת ממשלה פלסטינית זמנית. מתכנני התוכנית מקווים שעסקת חטופים תושג עוד לפני תחילת חודש הרמדאן, בעוד מעט פחות מחודש. "המפתח הוא עסקת החטופים", אמר גורם אמריקני לעיתון.
גורמים בקואליציה הגיבו בתקיפות לתוכנית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "לא נסכים בשום אופן לתוכנית הזו, שלמעשה אומרת שמגיע לפלסטינים פרס על הטבח הנורא שעשו לנו: מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב: "הכוונה של ארה"ב יחד עם מדינות ערביות נוספות להקמת מדינת טרור לצד מדינת ישראל היא הזויה וחלק מהקונספציה השגויה שבצד השני יש פרטנר לשלום".
שר החינוך יואב קיש התייחס הבוקר לדיווח, ואמר ל-ynet כי "אנחנו עסוקים אך ורק בניצחון ברצועת עזה, בהשמדת יכולות החמאס והחזרת החטופים. כל שיח על פרס כזה או אחר לאותם מרצחים - אנחנו בכלל לא מעורבים בו". השר גדעון סער (המחנה הממלכתי) הביע גם כן התנגדות: "התרעתי מפני התוכנית המסוכנת המתגבשת להכרה בינלאומית חד-צדדית במדינה פלסטינית. תוכנית זו לא רק שלא תפתור את הסכסוך אלא תהפוך אותו לבלתי פתיר".