2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
השריפה בנמל לטקיה אחרי תקיפה ישראלית בסוריה. ארכיון
(צילום: EPA)
סוכנות הידיעות הממלכתית של סוריה דיווחה הלילה (בין רביעי לחמישי) על תקיפה ישראלית באמצעות טילי קרקע-קרקע נגד מספר יעדים באזור הכפר זאכיה, דרומית לדמשק. בהודעת צבא סוריה נכתב כי "בסביבות השעה 23:30 ביצע האויב הישראלי מתקפה באמצעות מספר טילי קרקע-קרקע מאזור הגולן נגד יעדים דרומית לדמשק. הפגיעה גרמה לנזק ברכוש".
2 צפייה בגלריה
אזור התקיפה המיוחסת לישראל
אזור התקיפה המיוחסת לישראל
אזור התקיפה המיוחסת לישראל
(google maps)
עוד קודם לכן דיווח רדיו "שאם", המזוהה עם המשטר הסורי, על פיצוץ בחאן א-שייח מדרום-מערב לבירה דמשק, אך לא נמסרו פרטים נוספים. מרכז המעקב הסורי ציין גם הוא כי במקום נשמעו הדי פיצוצים שמקורם לא ידוע.
ברשת אל-ערבייה הסעודית מיהרו לדווח כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה המדוברת. מדובר באזור שבעבר היו בסביבתו תקיפות רבות שמיוחסות לישראל, כמו בכל המרחב שבין דמשק לקונייטרה והגולן.

בשבוע שעבר, ב-9 בפברואר, סוריה דיווחה על תקיפה אווירית ישראלית באזור דמשק, וזמן קצר לאחר מכן הודיע צה"ל כי טיל נ"מ סורי ששוגר התפוצץ באוויר ובשל כך לא יורט. אזעקות הופעלו אז באזור אום אל פחם ובמרחב השומרון. בעקבות הירי תקף צה"ל מטרות בסוריה - בין היתר מכ"מ וסוללות נ"מ שירו על מטוסים של חיל האוויר. בטלוויזיה הממלכתית של סוריה ציטטו מקורות צבאיים שמסרו כי חייל סורי אחד נהרג וחמישה נפצעו בתקיפה. עוד נמסר כי נגרם נזק לרכוש.
ב-31 בינואר הטלוויזיה הממלכתית של סוריה דיווחה כי ישראל תקפה בטילים כמה יעדים באזור דמשק. גורם צבאי סורי אמר כי מערכות ההגנה האווירית של המדינה יירטו חלק מהטילים, בעוד שאחרים פגעו וגרמו נזק.
בחודש שעבר רוסיה הודיעה כי טייסיה החלו לבצע פטרולים משותפים עם הצבא הסורי, גם סמוך לגבול ישראל. מטוסי קרב מתקדמים של הצבא הרוסי נטלו חלק בטיסות סיור ליד רמת הגולן, ולפי הודעת משרד ההגנה של מוסקבה אותן טיסות "יימשכו על בסיס קבוע". לפי ההודעה הרוסית, טייסי צבאות רוסיה וסוריה ערכו פטרול אווירי משותף ברמת הגולן ובנהר הפרת.
בצמרת הביטחונית בישראל הביעו חשש מפני הסיורים הללו, ותהו מה קרה לרוסים שהחליטו לשנות את המדיניות שלהם, שאפשרה לחיל האוויר הישראלי לפעול באופן די חופשי מול ההתבססות האיראנית ואף להגביר את התקיפות בסוריה בחודשים האחרונים ולמעשה לבלום את התוכנית של כוח קודס להקים בשטחה "חיזבאללה 2".