הטלוויזיה הממלכתית של סוריה דיווחה הלילה (בין ראשון לשני) כי ישראל תקפה בטילים כמה יעדים באזור דמשק. גורם צבאי סורי אמר כי מערכות ההגנה האווירית של המדינה יירטו חלק מהטילים, בעוד שאחרים פגעו וגרמו נזק.
3 צפייה בגלריה
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה באזור דמשק. ארכיון
(צילום: AFP)
הגורם ציין כי התקיפה התרחשה בסביבות השעה 03:05 לפנות בוקר. "האויב הישראלי ביצע תקיפה אווירית באמצעות מטח טילים מכיוון ביירות לעבר מספר יעדים באזור דמשק", הוא הוסיף. לא דווח על נפגעים בתקיפה. עם זאת, בכמה מקומות דווח על הרוגים בתקיפה - אולם לדיווח זה אין אישור.
מרכז המעקב הסורי, שמזוהה עם האופוזיציה למשטר אסד ולנוכחות האיראנית בסוריה, מדווח כי יעד התקיפה הלילה היה מתקנים ומחסני נשק של חיזבאללה מצפון לבירה דמשק. עוד דווח כי שריפות פרצו במחסני הנשק.
הדיווח הסורי מגיע כשבוע לאחר שרוסיה הודיעה כי טייסיה החלו לבצע פטרולים משותפים עם הצבא הסורי, גם סמוך לגבול ישראל. מטוסי קרב מתקדמים של הצבא הרוסי נטלו חלק בטיסות סיור ליד רמת הגולן, ולפי הודעת משרד ההגנה של מוסקבה אותן טיסות "יימשכו על בסיס קבוע". לפי ההודעה הרוסית, טייסי צבאות רוסיה וסוריה ערכו פטרול אווירי משותף ברמת הגולן ובנהר הפרת. בצמרת הביטחונית בישראל הביעו חשש מפני הסיורים הללו, ותהו מה קרה לרוסים שהחליטו לשנות את המדיניות שלהם, שאפשרה לחיל האוויר הישראלי לפעול באופן די חופשי מול ההתבססות האיראנית ואף להגביר את התקיפות בסוריה בחודשים האחרונים ולמעשה לבלום את התוכנית של כוח קודס להקים בשטחה "חיזבאללה 2".
3 צפייה בגלריה
כוח רוסי בנמל לטקיה
כוח רוסי בנמל לטקיה
כוחות צבא רוסיה בנמל לטקיה. פטרולים משותפים גם בגבול עם ישראל
הפעם האחרונה שבה תקפה ישראל בשטח סוריה הייתה בתחילת החודש, לאחר זיהוי חשודים במובלעת ישראלית בגבול. כוח ישראלי שהיה בפעילות במובלעת זיהה חשודים בסמוך לו - ופתח באש כדי להרחיקם. בצה"ל אמרו אז כי מדובר היה בירי הרחקה של טנקים - שבסופו החשודים התרחקו בחזרה לשטח סוריה. בתקרית לא נפגעו ישראלים, וככל הנראה גם לא סורים.
כשבוע וחצי לפני כן דיווחה הטלוויזיה הממלכתית בסוריה שישראל תקפה מהאוויר בנמל הימי בעיר לטקיה שבצפון-מערב המדינה. זו הייתה התקיפה השנייה תוך פחות מחודש בנמל בלטקיה. בסוריה דווח אז כי שריפה פרצה באזור שבו מאוחסנות המכולות בנמל, ושכתוצאה מעוצמת הפיצוצים נפגעו כמה מבני מגורים, בתי חולים ועוד כמה בתי עסק ואתרי תיירות. צוותי כיבוי פעלו באזור השריפה בנמל כדי לכבות את האש, ולא דווח על נפגעים.

3 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
הנזקים בתקיפה האחרונה בנמל לטקיה
(צילום: EPA)
באותה תקיפה, באופן חריג, סוריה לא ציינה כי מערכות ההגנה האווירית שלה הופעלו, וצבא רוסיה הסביר ימים ספורים לאחר מכן את הסיבה. אולג ז'ורבלב, סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים הלוחמים בסוריה, אמר כי מערכות ההגנה האווירית לא הופעלו נגד התקיפה מאחר שמטוס רוסי היה באותן דקות בהליך נחיתה בבסיס חמיימים, הממוקם כ-20 ק"מ מהנמל הסורי.
לפי נתוני מרכז המעקב הסורי, ארגון אופוזיציה סורי שמקום מושבו בבריטניה, ישראל תקפה בשטח סוריה 29 פעמים לאורך שנת 2021. במסגרת אותן 29 תקיפות, כך לפי נתוני הארגון, נפגעו 71 מטרות בסוריה ונהרגו 130 אנשים, בהם חמישה אזרחים ו-125 לוחמים בשירות הצבא הסורי ובעלי בריתו בארגון הטרור חיזבאללה ובמיליציות השיעיות שמוכוונות בידי איראן. בארגון טענו כי מדובר בירידה במספר התקיפות ביחס לשנת 2020, אז לפי נתוניו התרחשו 39 תקיפות. מרחב דמשק היה המותקף ביותר ב-2021, עם 12 תקיפות מתוך ה-29 שנספרו.