משדר הבוקר באולפן ynet

היום, ובמשך שבועיים רצופים - מיום ראשון עד יום חמישי, החל מ-12 בצהריים עד 18:00 - יעלה להעיד המיליארדר ואיש העסקים ארנון מילצ'ן, במסגרת תיק 1000 במשפט נתניהו. זה קורה על רקע ההתפתחות הדרמטית האחרונה - אמירת השופטים לתביעה לפיה יהיה קשה להוכיח שוחד בתיק 4000.
2 צפייה בגלריה
שרה נתניהו ומילצ'ן. רעיית רה"מ הגיעה לאנגליה
שרה נתניהו ומילצ'ן. רעיית רה"מ הגיעה לאנגליה
שרה נתניהו ומילצ'ן. רעיית רה"מ הגיעה לאנגליה
(צילום: AFP, gettyimages)
מילצ'ן הוא עד מרכזי בתיק 1000, "תיק המתנות" שבו נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים. לפי האישום העניק מילצ'ן לנתניהו טובות הנאה – יחד עם בעל הון נוסף ג'יימס פאקר - בדמות סיגרים, שמפניות ותכשיטים, בשווי כולל של מאות אלפי שקלים. מילצ'ן הוא אזרח ישראלי, שמחזיק בעסקים בתחומים שונים, בישראל ובחו"ל. בעבר נחשב לאחד המפיקים הבולטים בהוליווד, ובמשך עשור היו לו מניות בערוץ 10.
מילצ'ן, שלא היה בישראל כבר יותר משש שנים, סירב להגיע לעדות בארץ, לטענתו מסיבות רפואיות. השופטים קבעו שיעיד בווידאו קונפרנס מהעיר ברייטון שבאנגליה, ועדותו תוקרן באולם בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם יישבו השופטים.
2 צפייה בגלריה
שרה נתניהו בדרכה לטיסה לאנגלית לעדות ארנון מילצ'ן
שרה נתניהו בדרכה לטיסה לאנגלית לעדות ארנון מילצ'ן
שרה נתניהו בדרכה לטיסה לאנגליה, אתמול
(צילום: טל גוטמן)
באנגליה ייחקר מילצ'ן תחילה על ידי נציגת התביעה, עו"ד קרן צבירן מפרקליטות מיסוי וכלכלה. גם עו"ד ליאת בן ארי, ראש צוות התביעה, תהיה נוכחת. העדות הראשית תימשך כפי הנראה יום או יומיים, ולאחר מכן ייחקר מילצ'ן חקירה נגדית בידי עו"ד עמית חדד, שמייצג את נתניהו יחד עם נעה מילשטיין וישראל וולנרמן. השופטים התירו לקרוב משפחה מדרגה ראשונה אחד להיות נוכח בעדות בלונדון - ואשת ראש הממשלה שרה נתניהו - שהמריאה אתמול בטיסת בריטיש איירווייז - תהיה נוכחת בעדות. ראש הממשלה צפוי לפחות היום וייתכן שגם מחרתיים להיות נוכח בעדות באולם בית המשפט המחוזי בירושלים.
על פי כתב האישום בתיק 1000, מאז 1999 התקיימה בין נתניהו למילצ'ן מערכת יחסים חברית, שכללה מפגשים מעת לעת, לרבות עם בני משפחותיהם, וקשר טלפוני. לפי האישום, מסוף 2011 ועד לסוף 2016 קיבלו נתניהו ורעייתו ממילצ'ן טובות הנאה שונות. בשנת 2013 הכיר מילצ'ן את פאקר לנתניהו. בשנים 2016-2014 קיבלו נתניהו ורעייתו מפאקר טובות הנאה שונות.
טובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות, ניתנו לנתניהו ולרעייתו לפי האישום באופן רציף, במענה לבקשות ואף דרישות, בין היתר באמצעות משלוחים, גם כאשר מילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל. באישום הדבר כונה "קו אספקה". היקף טובות ההנאה הצטבר ל-690 אלף שקל, וניתנו לנתניהו בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש הממשלה.
לפי האישום, נוכח שלל הקשרים בין נתניהו למילצ'ן, היה על נתניהו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן, במסגרת תפקידיו. למרות זאת, באישום נטען כי בתקופה שבין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו במסגרת תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן בכמה מקרים. לפני עשור הוא פעל מול גורמי ממשל אמריקנים על מנת שתינתן למילצ'ן אשרת כניסה לארצות הברית, בשני אירועים.
נתניהו פנה אז לשר האוצר באותה העת, יאיר לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, שממנו נהנה מילצ'ן. בשנת 2015 הוא פעל בעצמו והנחה את שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת דאז, לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה, בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", על מנת שהשקעה שבחן מילצ'ן באותה העת תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית. נטען כי מעשים אלו מהווים מעשי הפרת אמונים הפוגעים באמון הציבור ובטוהר המידות.
מנגד, נתניהו טען שוב ושוב ש"מותר לקבל מתנות מחברים", ועורך דינו חדד צפוי לנסות ולהדגיש את קשרי החברות בין השניים שנמשכו שנים ארוכות. ההערכה היא שחדד וצוותו ינסו להראות שנתניהו התבסס על מידע מעורך דינו המנוח יעקב וינרוט בנושא קבלת מתנות; שמילצ'ן נוהג לארח ביד רחבה וגילה נדיבות קבועה ביחסים עם חבריו; שהרכישות של מילצ'ן היו גם לעצמו ולאנשים נוספים; ושהיו מתנות הדדיות בין בני הזוג מילצ'ן לבני הזוג נתניהו, כפי שטענו בעדותה של העוזרת האישית של מילצ'ן, הדס קליין.
בעדותה קליין הציגה קבלות רבות של סיגרים ושמפניות בסכומים גדולים שרכש מילצ'ן באמצעותה עבור בני הזוג נתניהו. היא תיארה אספקה של שמפניות לשרה נתניהו וסיגרים לראש הממשלה. מילצ'ן נחקר באזהרה בתיק, אולם בסופו של דבר התיק נגדו נסגר.
באישום מוזכר מילצ'ן פעם אחת גם בהקשר של תיק 2000. לפי האישום, נתניהו חשש כי העלאת מהדורת סוף השבוע בחינמון "ישראל היום" תביא לפרסומים שליליים נגדו ונגד בני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות". על כן, לקראת העלאת המהדורה ולאחריה, בסוף 2009 פנה נתניהו למילצ'ן ולראש מערך הדוברות במשרד ראש הממשלה באותה עת ניר חפץ, שעבד בעברו ב"ידיעות אחרונות", וביקש להביא להסכמות בין הבעלים המנוח של "ישראל היום" שלדון אדלסון לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס. מאמץ זה לא נשא פרי. מילצ'ן צפוי להישאל גם על כך.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:45, 24.06.23