ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הודיע בצהריים (יום ב') על מקרה מוות ראשון בממלכה של אדם שנדבק בזן האומיקרון של נגיף הקורונה, והזהיר ש-40% מהנדבקים החדשים בקורונה בלונדון כעת הם אנשים שנדבקו באומיקרון. הודעתו של ג'ונסון באה אחרי שבשבוע שעבר נאלץ להכריז על הקשחת הגבלות הקורונה, וכשברקע קריאותיו לתושבי בריטניה לצאת לקבל את מנת הדחף של החיסון, לפני שבתי החולים יתמלאו במטופלים.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
בוריס ג'ונסון. קורא לצאת לקבל את הבוסטר
(צילום GettyImages)
5 צפייה בגלריה
תור לקבלת חיסון קורונה ב לונדון בריטניה אנגליה
תור לקבלת חיסון קורונה ב לונדון בריטניה אנגליה
בתור לחיסון, היום בלונדון. מראות דומים נצפו במנצ'סטר
(צילום: gettyimages)
ג'ונסון חשף את מקרה המוות הראשון של נשא אומיקרון בבריטניה במהלך ביקור במרכז חיסונים בלונדון. "אני חושב שהרעיון שהאומיקרון הוא רק איזו גרסה קלה יותר של הנגיף הוא משהו שאנחנו צריכים לסלק מהראש שלנו – אנחנו צריכים להכיר בקצב המהיר שבו הוא מתפשט בקרב האוכלוסייה". כשנשאל אם הוא יכול לשלול את האפשרות שהגבלות הקורונה באנגליה יוקשחו עוד יותר לפני חג המולד, הוא התחמק שוב ושוב ממענה. לממשלת בריטניה, נזכיר, יש סמכות לקבוע את תקנות הקורונה עבור אנגליה בלבד, ואילו סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד, שלוש הישויות האחרות שמהן מורכבת בריטניה, קובעות את התקנות שלהן לעצמן.
ג'ונסון מתמודד בימים האחרונים עם ביקורת נוקבת מבית ומחוץ. בציבור הכללי הוא מותקף בעקבות הטענות שהוא ואנשיו השתתפו לכאורה אשתקד במסיבות חג מולד בימים שבהם הגבלות הקורונה אסרו על תושבי אנגליה להשתתף באירועים דומים, ובכך הפרו את הכללים שקבעו בעצמם. בתוך המפלגה השמרנית שלו יש המתנגדים להקשחת ההגבלות שעליה הכריז בשבוע שעבר, ודורשים להימנע מהן בטענה כי מדובר בפגיעה לא מוצדקת בחירויות הפרט.
5 צפייה בגלריה
תור לקבלת חיסון קורונה ב לונדון בריטניה אנגליה
תור לקבלת חיסון קורונה ב לונדון בריטניה אנגליה
בצל גל האומיקרון והשערוריות: הלייבור מובילה על השמרנים בסקרים. תור לחיסון, היום בלונדון
(צילום: gettyimages)
לפי סקר של מכון "איפסוס מורי" שפורסם בעיתון London Evening Standard, מנהיג מפלגת הלייבור שבאופוזיציה קיר סטרמר זוכה כעת לשיעור תמיכה גבוה ב-13% מזה של ג'ונסון. זו הפעם הראשונה מאז 2008 שבה מנהיג של מפלגת הלייבור נתפס בציבור כמתאים יותר לראשות הממשלה מאשר מנהיג המפלגה השמרנית. בסקרים אחרים שנערכו בימים האחרונים נמצא שהלייבור כמפלגה זוכה לתמיכת 39% מהציבור, ואילו המפלגה השמרנית רק ל-35%.
בימים האחרונים נראים באנגליה תורים של אנשים הממתינים לקבל את זריקת הדחף. במרכז חיסונים בלונדון השתרך היום תור של מאות בני אדם שבאו להתחסן, ותורים דומים נצפו בעוד אתרים ברחבי לונדון ובעיר מנצ'סטר.

נשיא דרא"פ: ההידבקות שלי – תמרור אזהרה

בדרום אפריקה, המדינה שבה זוהה לראשונה זן האומיקרון, ושבה הוא מתפשט כעת בקצב אדיר, נודע אמש כי הנשיא, סיריל רמפוזה, נדבק בקורונה. עם זאת, לפי שעה לא ברור אם נדבק בזן החדש. לשכתו של נשיא דרום אפריקה מסרה כי הוא סובל מתסמינים קלים בלבד, וכי הוא נכנס לבידוד בקייפטאון.
רמפוזה בן ה-69 קיבל לפני ההידבקות את כל החיסונים הדרושים. הגילוי שנדבק בא אחרי שבשבוע שעבר ביקר בלא פחות מארבע מדינות במערב אפריקה. במהלך הביקורים האלה עברו הוא וצוותו בדיקות קורונה עם ההגעה לכל מדינה, וכמה מאנשי צוותו התגלו בניגריה כנשאים והוחזרו ישירות לדרום אפריקה. כל בדיקות הקורונה שנערכו לצוות הנותר בשארית המסע חזרו שליליות.
5 צפייה בגלריה
סיריל רמפוזה נשיא דרום אפריקה
סיריל רמפוזה נשיא דרום אפריקה
נשיא דרום אפריקה רמפוזה. 70% מהנדבקים החדשים נשאי אומיקרון
(צילום: רויטרס)
בהודעה לעם בדרום אפריקה מסר רמפוזה כי ההידבקות שלו היא תמרור אזהרה לכל התושבים, שלפיו עליהם לגשת להתחסן כדי למנוע התפתחות מחלה חמורה אצלם. הוא קרא להם גם להמשיך לנקוט אמצעי זהירות שיצמצמו את הסיכוי שלהם להיחשף לנגיף. אתמול דיווחה דרום אפריקה על עוד יותר מ-18 אלף נדבקים חדשים בקורונה בתוך יממה, ולפי הערכות יותר מ-70% מהם נדבקו באומיקרון.
בדרום קוריאה, שמתמודדת בינתיים עם התפרצות גדולה של קורונה, נערכות הרשויות בעיר בוצ'ון שבפרברי סיאול לפתוח במבצע ניסיוני שבמסגרתו ישמשו יותר מ-10,000 מצלמות אבטחה לאיסוף מידע על תנועותיהם של נדבקי קורונה. הפיילוט בבוצ'ון, אחת הערים הכי צפופות אוכלוסין בדרום קוריאה, אמור להתחיל בחודש הבא. המערכת שתוכנס לפעולה תנתח באמצעות אלגוריתם מיוחד וטכנולוגיית זיהוי פנים את תנועותיהם של הנדבקים ותתעד כל אדם שאיתו באו במגע הדוק. התוכנית כבר מעוררת התנגדות חריפה מצד פעילים למען זכויות הפרט.