3 צפייה בגלריה
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
אישור של הכפר הפלסטיני דקייקה בשטח C בהר חברון
עלייה באישורי הבנייה לפלסטינים בשטח C
המאבק על הבנייה בשטח שנמצא בשליטה ביטחונית ואזרחית ישראלית: מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי מאז כינון הממשלה הנוכחית חלה עלייה בכמות תוכניות ואישורי הבנייה לפלסטינים בשטח C ביחס לשנים קודמות. עם זאת, במקביל חלה עלייה גם בהריסות מבנים בלתי-חוקיים לפלסטינים.
את העלייה באישורי הבנייה שניתנו לפלסטינים באזור ניתן לייחס בעיקר לחיזוק התיאום עם ישראל והפגישות שקיימו שר הביטחון בני גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן באוגוסט שעבר ברמאללה וכמה חודשים לאחר מכן בראש העין. בנוסף, לנתונים תורמת גם החקירה המתקדמת בבית הדין הבינלאומי בהאג, שבה נטען כי ישראל מפעילה מול הפלסטינים שלטון אפרטהייד.
3 צפייה בגלריה
 שר הביטחון גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
 שר הביטחון גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
שר הביטחון גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
לפי הנתונים, ב-2016 אושרו לפלסטינים שתי תוכניות בנייה בשטח C לשלב ההפקדה. ב-2017 אושרה רק תוכנית אחת להפקדה ועוד שתיים לשלב מתקדם יותר של מתן תוקף. ב-2020 אושרה רק תוכנית אחת בלבד למתן תוקף. בשנה החולפת, שבה החל תיאום עם הרשות וחיזוקה, אושר תשע תוכניות בנייה לשלב ההפקדה ועוד שתיים למתן תוקף.
כאמור, גם בגזרת הריסות המבנים הבלתי-חוקיים של הפלסטינים חלה עלייה. ב-2017 נהרסו בשטח C 189 מבנים, ב-2019 נהרסו 232 מבנים וב-2021 נהרסו 297 מבנים בלתי-חוקיים של הפלסטינים בשטח שבשליטה ביטחונית ישראלית.
הנתונים מגלים כי במספרי הריסות מבנים למתנחלים בשטח C חלה גם כן ירידה. ב-2017 הרס המנהל האזרחי 171 מבנים בלתי-חוקיים, ב-2019 נהרסו 48 מבנים, ב-2020 נהרסו 97 מבנים וב-2021 נהרסו 88 מבנים למתנחלים הישראלים.
3 צפייה בגלריה
השלט בכניסה לשטח C
השלט בכניסה לשטח C
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
חגית עופרן מצוות מעקב התנחלויות ב"שלום עכשיו" אמרה: "הנתונים הם בושה לישראל: במשך 6 שנים אושרו רק תוכניות בודדות לפלסטינים, של מאות יחידות דיור, ונהרסו יותר מבנים משאושרו. באותו זמן ישראל בנתה למתנחלים למעלה מ-11 אלף יחידות דיור, ואישרה תוכניות לעוד אלפי יחידות נוספות. זוהי בדיוק המדיניות שבגללה בעולם מאשימים את ישראל באפליה בוטה נגד הפלסטינים בשטחים שבשליטתה".
ממועצת יש"ע נמסר מנגד: "הנתונים הללו מציגים תמונה חלקית שמייפה את המציאות. בפועל, אנחנו נמצאים בעיצומו של הפסד במערכה על גבולות וביטחון מדינת ישראל. בשנתיים האחרונות נבנו 5,000 מבנים פלסטיניים בלתי חוקיים בשטחי C, כך שמהנתונים שמוצגים בכתבה עולה שרק 10% מהמבנים נהרסים. עשרות באגרים עובדים בכל יום ללא הפסקה מול עיני התושבים הישראלים באין מפריע.
"במקום לטפל במחדל ההשתלטות הפלסטינית הבלתי-חוקית בשטחי C ולפתור את הטרור הערבי הגואה, בוחר שר הביטחון בני גנץ שאמון על ביטחונם של אזרחי יהודה ושומרון, לתת פרס להשתלטות הבלתי-חוקית ולהפקיד תוכניות בנייה נוספות. לא ייתכן מצב שבו הפלסטינים גם יקבלו אישורי בנייה וגם ימשיכו לבנות באופן בלתי-חוקי. במשך תקופה ארוכה אנחנו דורשים להיפגש עם שר הביטחון על מנת להפסיק את המחדל הזה, אולם אנחנו לא נענים ונתקלים באטימות מצידו. נראה ששר הביטחון מתעלם מההתיישבות ומעדיף לחלק מתנות בסלון ביתו לראש הרשות הפלסטינית".