למרות ההתנגדות החריפה של היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה כי החוק עלול להוות "פתח לשחיתות שלטונית", ועדת השרים לחקיקה אישרה אחר הצהריים (יום א') את החוק שיאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל תרומות עבור ההליכים המשפטיים שלו. הצעת חוק של ח"כ עמית הלוי מהליכוד נועדה לאפשר לנבחרי ציבור לגייס תרומות מאזרחים למימון הליך משפטי או טיפול רפואי - ולא רק עבורם, אלא גם עבור בני משפחותיהם. היא תובא כבר מחר בבוקר לאישור בקריאה טרומית בכנסת.
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה מתנגדת כאמור להצעת החוק. בחוות הדעת שכתבה לשרים היא קבעה כי "יש להתנגד להצעה, שכן יש בה כדי להתיר ניצול של התפקיד השלטוני או של המעמד הציבורי של עובד הציבור לשם הפקת טובת הנאה, פרטית או אחרת, בניגוד מוחלט לדין הקיים שתכליתו שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל חובת הנאמנות הבלעדית של עובדי הציבור לאינטרס הציבורי". לדבריה, "ההצעה עומדת בסתירה לפסיקה הנוגעת לחוק המתנות, לרבות מהעת האחרונה, ולמגמות בחקיקה שנועדו דווקא למנוע ככל הניתן מצבים בהם עובדי הציבור יגייסו כספים לצרכיהם האישיים". אימוץ הצעת החוק יביא לפגיעה ממשית באפשרות לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבור ויפתח פתח של ממש לשחיתות שלטונית".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
היועמ"שית התנגדה, השרים אישרו את הצעת החוק - שתעלה בקריאה טרומית
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן)
3 צפייה בגלריה
עמית הלוי
עמית הלוי
מכחיש קשר בין ההצעה למשפחת נתניהו. ח"כ הלוי, הליכוד
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של עמית הלוי)
ההצעה מבקשת לתקן את חוק שירות הציבור (מתנות), כך שיתאפשר לעובד ציבור ולבן זוגו המתגורר עמו, או לילדו "הסמוך על שולחנו", לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים באמצעות גיוס כספים אקטיבי מגורמים פרטיים, גם כשהכספים ניתנים לעובד הציבור בגין תפקידו. ההצעה קובעת הסדר באשר לאופן גיוס תרומה, באמצעות עמותה ייעודית שתוקם, וכן הגבלות לעניין סכום התרומה, זהות התורמים, פרסום התרומה ודיווח למבקר המדינה, וכן הגבלה מצומצמת בדבר קבלת החלטות הנוגעות לתורמים על ידי עובד הציבור. הצעת החוק קובעת קנס למי שיפר את הוראות הסעיף המוצע.
הצעתו של חבר הכנסת הלוי מגיעה לאחר שבאוקטובר האחרון הורה בית המשפט העליון לנתניהו להשיב 270 אלף דולרים מתוך 300 אלף דולרים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי. העליון קבע לאחר עתירה של כמה גופים, בהם התנועה לאיכות השלטון, כי הכספים ניתנו לנתניהו בניגוד להוראות חוק שירות הציבור, המכונה "חוק המתנות" - ועליו להשיבם לעיזבונו של בן דודו המנוח.
בית המשפט הבהיר כי אף שמדובר בבני דודים, אסור היה לנתניהו לקבל ממיליקובסקי סכום כזה, בשל הקשרים העסקיים ביניהם. הרכב השופטים נימק כי אם קיימת קרבה עסקית ומשפחתית, כשהמרכיב הדומיננטי הוא זה העסקי - אז המתנה אסורה.
3 צפייה בגלריה
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
ההצעה נוגעת גם לבני משפחה. נתניהו הבן בבית המשפט, בחודש שעבר
(צילום: יאיר שגיא)
קשה שלא לקשר בין הצעת החוק הזו, שמגיעה מחבר כנסת בליכוד, לענייניו המשפטיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו - יו"ר המפלגה. כך גם יוכל בנו, יאיר נתניהו, לקבל תרומות מהציבור למימון הליכים משפטיים שאליהם הוא נקלע בשל שלל אמירות ופרסומים שבגינן הוא כבר נתבע בעבר לא אחת.
ח"כ הלוי, מנגד, מכחיש קשר בין הצעתו לבין ההסתבכויות של משפחת נתניהו.