לקראת דחייה נוספת של הסוגיה הנפיצה-פוליטית: המדינה תבקש היום (ראשון) מבג"ץ לדחות בחצי שנה את פינוי היישוב הבדואי הלא-חוקי חאן אל-אחמר שמדרום לירושלים. כך הודיע אמש משרד החוץ, ולדבריו ההחלטה על הבקשה התקבלה בהתבסס על עבודת מטה בין כמה משרדי ממשלה, הכוללת חוות דעת מדינית של משרד החוץ. כבר שלשום נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי מסתמן שהמדינה תבקש דחייה נוספת בפינוי המתחם, שבג"ץ אישר את הריסתו כבר ב-2018 והביע אי-שביעות רצונו מגרירת ביצוע ההחלטה.
3 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
המדינה שוב דוחה את הפינוי. חאן אל-אחמר
(צילום: רון פלד)
בקשת המדינה היא לדחות את הפינוי הכפוי עד למיצוי המשא ומתן שמתנהל מול התושבים במקום. משרד המשפטים יציג את עמדת המדינה, בהתבסס על חוות הדעת של משרד החוץ שלפיה יש קושי מדיני בפינוי המאחז וכי פינוי עלול לגרום לנזק מדיני כבד. כבר ביולי האחרון הזהיר לפיד כי פינוי הכפר יגרום נזק מדיני לישראל, וקרא לבחון מחדש את התנאים הדרושים לשם ביצוע המהלך שנדחה כבר שנים, בין היתר לאור הלחץ של הקהילה הבינלאומית המתנגדת לפינוי.
ההחלטה על הבקשה לקבלת ארכה נוספת התקבלה באישור ראש הממשלה, נפתלי בנט, וללא צורך בכינוס של הקבינט המדיני-ביטחוני או פורום שרים אחר. בימים האחרונים שקלו במשרד רה"מ להביא את הנושא לאישור הקבינט אך בסופו של דבר הוחלט שלא, כנראה מחשש שאם יבוא לדיון תעלה הצעה מצד כמה מהשרים לפנות את חאן-אל אחמר באופן מיידי. חבר הקבינט, השר זאב אלקין, סבור למשל שתמיד עדיף להגיע להסכמה עם התושבים, אבל אם לא מצליחים יש לפנות אותם – מה גם שיש פסק דין ברור של בית המשפט שמביע אי שביעות רצון מהעיכוב.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
מעדיפים לדון עם התושבים על העברתם. לפיד וגנץ
(צילום: משרד החוץ)
המדינה צפויה לעדכן היום את בג"ץ שמתקיים משא ומתן מול תושבי חאן אל-אחמר על תוכנית לפנות את כל תושבי המתחם לאתר אחר בבקעת הירדן. אפשרות נוספת שהועלתה על ידי הפעיל החברתי יואל מרשק, שלדבריו קיבל את הסכמת כל התושבים, היא להעביר את כולם ל"בקעת הקנאים" מערבית מהר מצדה – וזאת בתמורה לכך שהמדינה תעניק לכולם תעודות כחולות, בדומה למעמד של תושבי מזרח ירושלים. בסך הכול מדובר על כ-60 מבוגרים ועוד כ-125 ילדים, שכיום כולם נתינים פלסטינים. אולם במנהל האזרחי מזהירים שאם ההצעה הזו תתקבל יגיעו עוד אלפי בדואים במעמד דומה ויבקשו גם הם לקבל תעודות כחולות.
הפינוי של היישוב קיבל כאמור אור ירוק מהשופטים כבר ב-2018, אך נדחה מאז שוב ושוב. בעבר דווח שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו דחה את הפינוי מחשש להסתבכות מול בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. נתניהו הבטיח בשנים האחרונות שהכפר יפונה "בקרוב", בין אם תושג הסכמה לכך מצד תושבי הכפר ובין אם לאו. למרות זאת, הוא דחה את הפינוי. בעבר נשאל נתניהו מדוע אינו עומד בהבטחתו לפנות את הכפר, והשיב: "אל תדאגו, חאן אל-אחמר יפונה לפני בוא המשיח".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
תמכו בפינוי הכפר וביקרו את נתניהו בנושא. סער, בנט וליברמן
(צילום: AP)

כמה מחברי הממשלה הנוכחית תמכו בפינוי הכפר, בהם גם ראש הממשלה נפתלי בנט, שב-2019 דחק בנתניהו להוציא לפועל את הפינוי. גם שר המשפטים גדעון סער הביע תמיכה בפינוי, ואף פתח בדצמבר 2019 את מסע הבחירות שלו לראשות הליכוד מהכפר הבדואי – בניסיון לאגף אז את נתניהו מימין. גם השרים אביגדור ליברמן, איילת שקד וזאב אלקין הביעו בעבר תמיכה בפינוי.
תנועת רגבים, העותרת לבג"ץ בדרישה לפנות את חאן אל אחמר, הגיבה על הודעת משרד החוץ: "אסור בשום פנים ואופן שמדיניות אכיפת החוק של מדינת ישראל, תיקבע בפועל על ידי הלחץ הפסול שמפעילות מדינות זרות. זהו מדרון חלקלק ומסוכן המכרסם בסוברניות של מדינת ישראל". מאיר דויטש, מנכ"ל התנועה, ציין כי משרד החוץ כלל אינו מוגדר כמשיב בעתירה לבג"ץ, אלא ראש הממשלה ושר הביטחון. "נפתלי בנט, אתה ראש ממשלת ישראל. אל תתחבא מאחורי שר החוץ לפיד", אמר דויטש.
פורסם לראשונה: 23:04, 04.09.21